7 172 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Reglar till vedbod
Jag har tänkt bygga en vedbod på plint och undrar nu hur grova reglarna bör vara
som det hela ska vila på. Boden ska vara 5x3m och 9 plintar. Tanken är att jag ska floa in 30kubik ved i boden och golvet kommer att va 26x125. Räcker det med 50x200 eller bör jag gå upp ända till 50x225 eller rent av 50x250 på stommen?
Tacksam för svar
"Vedgutten"
som det hela ska vila på. Boden ska vara 5x3m och 9 plintar. Tanken är att jag ska floa in 30kubik ved i boden och golvet kommer att va 26x125. Räcker det med 50x200 eller bör jag gå upp ända till 50x225 eller rent av 50x250 på stommen?
Tacksam för svar
"Vedgutten"
Varför inte bygga en golvlös vedbod? Jag kommer att bygga utan golv och bara ha grusbotten med lastpallar att trava veden på. Då behöver man inte oroa sig för att man byggt för klent eller få sättningar av tyngden.Sen det är enkelt att bara byta ut nån pall om dom blir dåliga... Enkelt och billigt.
// Per
// Per
Kan också bara hålla med, gräv bort matjorden och lägg dit grovt kross som kapillärbrytande skikt. Ställ lastpallar på detta sedan. Jag har även öppningsbart tak på min vedbod. Har man en vedtransportör så är det bara att öppna taket, ställa dit transportören och fylla upp vedförrådet. Kan vara en idé om du har vedbacken intill vedboden.
Åkerier, Butiker, industrier.
En hel del varor levereras på engångspallar också, dvs pallar som inte ingår i retursystemet. Dessa ser butikerna som skräp så de brukar man kunna få gratis. Har min ved på sådanna pallar och det har funkat i ett antal år hittills
En hel del varor levereras på engångspallar också, dvs pallar som inte ingår i retursystemet. Dessa ser butikerna som skräp så de brukar man kunna få gratis. Har min ved på sådanna pallar och det har funkat i ett antal år hittills
Går i byggtankar och är nyfiken på ett öppningsbart tak. Hur har du gjort?
Klicka här för att svara