Jag har tänkt bygga en vedbod på plint och undrar nu hur grova reglarna bör vara
som det hela ska vila på. Boden ska vara 5x3m och 9 plintar. Tanken är att jag ska floa in 30kubik ved i boden och golvet kommer att va 26x125. Räcker det med 50x200 eller bör jag gå upp ända till 50x225 eller rent av 50x250 på stommen?

Tacksam för svar
"Vedgutten"

Varför inte bygga en golvlös vedbod? Jag kommer att bygga utan golv och bara ha grusbotten med lastpallar att trava veden på. Då behöver man inte oroa sig för att man byggt för klent eller få sättningar av tyngden.Sen det är enkelt att bara byta ut nån pall om dom blir dåliga... Enkelt och billigt.

// Per

håller med per trava på lastpall du måste ju få in luft under veden.
sen kan jag ta hand om dina 50*250reglar om du vill.....
nej då men det är riktigt bra om man får in luft under och har små skarvar i väggpanelen me.

Kan också bara hålla med, gräv bort matjorden och lägg dit grovt kross som kapillärbrytande skikt. Ställ lastpallar på detta sedan. Jag har även öppningsbart tak på min vedbod. Har man en vedtransportör så är det bara att öppna taket, ställa dit transportören och fylla upp vedförrådet. Kan vara en idé om du har vedbacken intill vedboden.

Jag får väl ge mig då.....:D Det blir hem och gräva matjord och beställa
grus och pall. Tack för tipsen!!

/Vedgutten

var får man tag i beg lastpallar, förutom på blocket (där det inte fanns några just nu)...?

Åkerier, Butiker, industrier.

En hel del varor levereras på engångspallar också, dvs pallar som inte ingår i retursystemet. Dessa ser butikerna som skräp så de brukar man kunna få gratis. Har min ved på sådanna pallar och det har funkat i ett antal år hittills

tack för tipset!

Går i byggtankar och är nyfiken på ett öppningsbart tak. Hur har du gjort?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.