Idag kommer jag att starta vårt projekt, ett garage på ca 50kvm och byggt i lösvirke på en grund av Cellplast.
Kommer nog även fråga om tips här i tråden eftersom projektet framskrider...

Ska försöka uppdatera med bilder eftersom.

20160516_0626201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Moltas och 1 till
  • Laddar…
Grävning där stenkistan ska ligga.
20160516_094945[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fåran där elkabeln nu är övertäckt.
20160516_100336[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenkista + dränbrunn innan övertäckning.
20160516_130614[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenkistan täcks över.
20160516_131422[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Moltas och 1 till
  • Laddar…
Vilken lättgrävd tomt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Grävmaskin utan rotortilt är inte så vanligt idag! Säkert en volvo 140 också? ☺ spännande med din tråd. Kommer följas!
 
huggan skrev:
Vilken lättgrävd tomt.
Jo, verkligen.. ett lager jord, sen mestadels bara sand.. känns bra att ha så bra dränerande material i backen :)

andreaslun skrev:
Grävmaskin utan rotortilt är inte så vanligt idag! Säkert en volvo 140 också? ☺ spännande med din tråd. Kommer följas!
Har inte så stor koll, men förstår att de flesta kör med rotortilt för smidighet..
Men han är skicklig, har inte stött på några problem än pga det. Och ja, det är en volvo 140 :)
 
Utplacering av grus på duken.
20160517_140918[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-
20160517_143034[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och där tog gruset slut......
20160517_151419[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Igår hann jag sätta ut kant-elementen och vattra in dom.
20160518_145849[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillbaks på mitt ordinarie jobb idag så har bara hunnit med lite isolering och placera ut brunnen där den ska vara, även i höjd.
20160519_200937[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det krav på oljeavskiljare? Om ja, hur löser du det och vad kostar det?
 
huggan skrev:
Är det krav på oljeavskiljare? Om ja, hur löser du det och vad kostar det?
Om jag ska koppla avloppet till den kommunala ledningen så är det ett krav.
Nu kopplar jag in på min stenkista men valde att använda mig av oljespärr och sandfång ändå så känns det rejält samt att oljan inte slammar igen stenkistan.
Rännan köpte jag på Mewell i Skellefteå och den är godkänd av kommun. Har inte fått fakturan än men landar nog kring 4500kr.
 
Nu har man hunnit en till bit på väg, ska gjuta till veckan så måste hinna göra allt klart innan dess..
Ikväll armerade vi rännan och isolerade kring brunnen.

Iafton var en granne förbi och lyckades övertala mig att lägga ner slang för golvvärme, jag hade ju inte tänkt det men när han förklarade vad kostnaden är för att lägga ner den så känns det som om det inte finns nåt val.
Lika bra omän jag aldrig skulle använda det, så då finns det där ändå.

20160520_215635[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
konjry och 3 till
  • Laddar…
Du har en bra granne! :)
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Om ni klickar på bilden så ser ni avloppsröret bortom brunnen. Jag måste ha röret i den höjden för att få någon lutning alls på röret.
Har ni något tips på hur man får den att stanna nere under gjutning?
 
Jagggie skrev:
Om ni klickar på bilden så ser ni avloppsröret bortom brunnen. Jag måste ha röret i den höjden för att få någon lutning alls på röret.
Har ni något tips på hur man får den att stanna nere under gjutning?
Du kan kramla med armeringsjärn som är böjda till u'n eller så köper du lite grovbetong och gjuter fast den med små högar.

Finns säkerligen fler sätt
 
  • Gilla
Moltas
  • Laddar…
Hej. antar att du ska sätta på en 90` böj i änden på röret om du gör det kan du plugga i andra änden i brunnen och fyll röret med vatten.
 
E
Precis som lutte skriver så är det en bra idé att gjuta fast rördelar som behöver hamna på en speciell höjd i förväg genom att blanda en sats gruvbetong och fixera dessa före man gjuter plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.