6 915 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Färdigställa garagevägg insidan
Nu så är jag i full gång iaf. Skulle vilja ställa ett par till frågor som du säkert kan svara på.Mikael_L skrev:Ja det låter bra, som att det är gjort som det ska vara.
Nu har du först ett val att göra, även korsregla med 45x45 på insidan, eller bara dra på skivorna direkt.
Vad gäller isoleringsvärdet så spelar det inte superstor roll, det är ett val på 135mm eller 180mm isolering. Om vi säger att så mycket som halva energin läcker ut genom väggarna (resten i tak, golv + ventilation) så blir det 12,5% mer energiförlust med den tunnare väggen.
Fördelen med en 45'a extra är att då sätter du lämpligen plasten mellan, och får ett installationsskikt för el och ev vatten, och slipper få en massa hål i plasten.
Plast tycker jag du kan kosta på dig, den gör ingen skada (utom lite lite i plånboken) om den inte behövs, men mycket nytta om den behövs.
Bildas det ingen fukt i garaget så behövs ingen plast. Så om det inte tvättas bilar där, körs in snöiga bilar, mycket folk som andas ut vattenånga, inga som duschar eller kokar pasta, så kan nödvändigheten av plast diskuteras.
Men den är jobbig att försöka få dit i efterhand om användningssättet för garaget ändras, så varför inte sätta plast direkt?
Ska du ha OSB + gips? Guld värt när man vill fästa saker, hyllor, hållare för cyklar, krattor bildäck etc på väggarna ...
Jag skulle själv tveklöst kört på OSB+gips.
Hur är det med el, utanpåliggande eller infälld? Enkel el, eller komplicerat?
1. Isoleringen är på plats och även byggfolien är inköpt men ej uppsatt. Fick dock se ett problem med ett gäng OSB skivor som stod i garaget. De är inte av bredden att dom passar 60cc. När jag ställer skivan upp mäter den 108cm ungefär och slutar mitt emellan två reglar. Kanske är en dum fråga men vad gör man då? köper nya skivor?
Kanske finns någon enkel geometrisk lösning som jag bara inte inser? Kan jag fästa dom liggandes?
2. Det finns en fint förberedd vind med vindslucka och stege som faller ner men inget tak/golv. Det sitter endast brädor hela vägen som är skruvade lätt för att hålla lampor och garageportsöppnare. Går alltså inte att gå på.
Hur gör jag då för att skapa ett golv på vinden? kan jag regla från sida till sida så att säga och sedan lägga skivor på eller hur gör man enklast. Vill inte skapa boyta utan bara ett golv att förvara grejer på och "gå omkring" bland grejerna
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
1. Skarva skivan på en regel, lägger du dom ner kanske det passar så du kan använda dom?
2. Reglar och golvspån. Behövs inte supergrova reglar för att det ska hålla om man accepterar lite nerböjning/svikt
2. Reglar och golvspån. Behövs inte supergrova reglar för att det ska hålla om man accepterar lite nerböjning/svikt
Menar du att man MÅSTE skarva en skiva vid en regel? Eller ska jag lägga dom ner? Hängde inte med. Poängen var att dom inte går att skarva då slutet på akivan hamnar mitt mellan två reglarJohannes Carlsson skrev:
Aha okej. Kan jag lägga reglar med 60cm mellanrum ungefär då? Lägger man dom på väggarna från sida till sida så att säga?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Du "måste" inte skarva på en regel men det blir stabilare. Du har väl stående reglar som är cc60 som du skruvar i? Passar skivorna på cc60 om du lägger dom ner? Annars är det bättre att kapa av dom och skarva på regeln
Det har jag faktiskt inte ens testat. Men ja det stämmer att det är cc60 mellan reglarna.
Annars menar du att man kapar dom på längden så det blir 60cm-skivor? Eller menar du kapa dom och sen lägga ner?
Blir väll iofs bäst där jag får minst spill förstås. Säger ju sig självt.
Men att lägga dom ned gör iaf inget negativt med själva väggen? Inget sämre som jag upptäcker senare i bygget?
Annars menar du att man kapar dom på längden så det blir 60cm-skivor? Eller menar du kapa dom och sen lägga ner?
Blir väll iofs bäst där jag får minst spill förstås. Säger ju sig självt.
Men att lägga dom ned gör iaf inget negativt med själva väggen? Inget sämre som jag upptäcker senare i bygget?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Nej, det spelar ingen roll. Är skivan 240cm lång kan du skruva den i 5 reglar, sen sätter du nästa ovanför bara.
Sticker den ut och änden är utan stöd kapar du av den eller skarvar med en planka bakom. Det behöver inte vara så avancerat
Sticker den ut och änden är utan stöd kapar du av den eller skarvar med en planka bakom. Det behöver inte vara så avancerat
Låter ju kanon!
Jag funderar också på nästa steg. När plasten är på plats och osb och sedan gips. Borde man ha ett skikt till med reglar? Annars blir det endast kanske 2-3cm (osb och gips) att fästa saker i väggen på annars går skruvarna igenom plasten som ska skydda mot fukt?
Jag funderar också på nästa steg. När plasten är på plats och osb och sedan gips. Borde man ha ett skikt till med reglar? Annars blir det endast kanske 2-3cm (osb och gips) att fästa saker i väggen på annars går skruvarna igenom plasten som ska skydda mot fukt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Exakt! Det är därför man ofta sätter ett installationsskikt. I ditt fall tror jag inte det spelar någon större roll om plasten punkteras på några ställen.
Normalt: ytterpanel/stomme/plast/45 regel+isolering/osb/gips
Normalt: ytterpanel/stomme/plast/45 regel+isolering/osb/gips
Okej det låter bra för dels sitter en skena för garageportwn för nära väggen och hindrar ett installationsskikt och dessutom är elen dragen genom reglarna på 95mm isoleringsskitet bakom plasten så hade jag byggt ett installationsskikt skulle eldosorna hamna väldigt djupt in i väggen 
Fick även tips om att man kan sätta exempelvis krokar på en egen bräda som i sin tur skruvas fast i gipset för att addera djup för skruvar.
Tusen tack för alla svar!
Fick även tips om att man kan sätta exempelvis krokar på en egen bräda som i sin tur skruvas fast i gipset för att addera djup för skruvar.
Tusen tack för alla svar!
Johannes Carlsson skrev:
Tror inte jag har frågat detta redan men vad säger ni om Gips på osb skivorna? Jag skulle ju gärna ha det för att få ett jämnare och finare intryck av väggen. Och kanske måla eller nått. Läste någonstans att det var en viss risk med gips i garage pga fukt? Nån som hade plockat bort gipset och sett att det var genomruttet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Det är normalt att sätta gips utanpå osb skivorna, glöm inte att vara noga med spacklingen för det är grymt störande efteråt med ränder i släpljuset hos den nymålade väggen
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Ja, gipsskivorna är fasade i kanterna ca 10cm. Det är så man får plats med en bättre spackling, i hörn(vinklar) får du bryta skivan så du inte får spackelfasen där
Produkter som diskuteras: "fasa gipsskivor"
Gipsverktyg för fasning Tajima
Fasa gipsskivor i 45 grader enkelt
370 kr inkl moms
Läs mer
2 svar på dina frågor:Fibonacci skrev:
om skarven för en skiva inte hamnar på en regel så montera bara en t-list så blir de bra.
kan vara bra mycket bättre med minerat på väggarna istället för gips. tål mycket mer och du kan i princip spola av väggarna.
Klicka här för att svara