12 165 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Lyfta / Höja friggebod på plintar 30 cm
Hej,
Jag tänkte bygga terass hela vägen mellan sommarhuset och friggeboden, men boden är 30 cm lägre i nivå. Går ju att lösa med ett par trappsteg på terassen, men härligast vore om allt låg i samma plan. Men då måste boden lyftas 30 cm. Den är 4x2,5m, står på 6 gjutna rör-plintar med diameter typ 14cm, direkt mot berg. Plinthöjder allt mellan 7 cm och 45 cm idag. Stommen står "löst" direkt på plintarna, med bara ett par tjärpapp-ark mellan stomme och plint. Allt är idag mycket stadigt.
Kommer inte fram med kranbil. Men själva lyftandet borde gå med 4 domkrafter. Men frågan är: Vågar jag höja 30cm? Och hur gör jag för att få det hela så stadigt som möjligt? Så klart kommer många av er tycka att det är ett riskabelt vansinne, men jag är redo att chansa. :x
Hur skulle ni göra, om ni inte hade annat val? Tackar på förhand!
Jag tänkte bygga terass hela vägen mellan sommarhuset och friggeboden, men boden är 30 cm lägre i nivå. Går ju att lösa med ett par trappsteg på terassen, men härligast vore om allt låg i samma plan. Men då måste boden lyftas 30 cm. Den är 4x2,5m, står på 6 gjutna rör-plintar med diameter typ 14cm, direkt mot berg. Plinthöjder allt mellan 7 cm och 45 cm idag. Stommen står "löst" direkt på plintarna, med bara ett par tjärpapp-ark mellan stomme och plint. Allt är idag mycket stadigt.
Kommer inte fram med kranbil. Men själva lyftandet borde gå med 4 domkrafter. Men frågan är: Vågar jag höja 30cm? Och hur gör jag för att få det hela så stadigt som möjligt? Så klart kommer många av er tycka att det är ett riskabelt vansinne, men jag är redo att chansa. :x
Hur skulle ni göra, om ni inte hade annat val? Tackar på förhand!
Svarar på min egen fråga här. Men tänker nu att jag skulle kunna hyra fyra domkrafter. Sedan platsbygga en ram av limträbalkar med dimension 90x315. Dra ihop hörnen med rejäla franska skruvar. Terass/Altan-trallen kommer dölja allt. Materialkostnad exkl hyra och skruv: 4000kr inkl.moms. Klart värt.
Vi lyfte ett 4x5 förråd. Vi hade bara en domkraft men vi använde 12 lastpallar och höjde successivt. Däremot så hade vi ett plattjärn som mellanlägg för det blir en stor punktbelastning som virket inte riktigt klarar. I övrigt att göra en ram låter som att det kommer fungera. Stressa inte så kommer allt gå bra.
Tack @Ymer! Bra tips. Boden står på lätt sluttade berg, så det gäller att inte allt börjar glida eller vika sig. Då är lastpallar bra. Får man de understa pallarna i lod så blir det enkelt och stadigt sedan. Kanske halvpall som är lite lättare att hantera, eftersom jag ju måste ju bygga ramen utanpå pallarna, som sedan får dras ut en och en nerifrån.
Klicka här för att svara