Jag har en Crawford garageport från 1980-talet som fjädrarna behöver spännas. De ligger inkapslade i rör utmed sidorna i taket men jag fattar inte hur man spänner dessa och när jag googlar hittar bara där fjädrarna sitter precis ovanför porten.

Vore tacksam om någon har förslag på hur jag ska göra.
 
Provar att förtydliga med en bild. I detta rör finns en fjäder som torde gå att spänna.
 
  • Ett rör med en inbyggd fjäder monterat under träbjälkar i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör såhär. Öppna dörren så mycket du kan, fixera den i öppet läge genom att ställa under något eller klämma en tving under ett hjul lr liknande.

Titta i bakkant av rören så är där nog inpillat en repstump eller något, dra ut den och håll stadigt. Lossa bulten i bakkant så att fjädern släpps. Lämna det så.

Korta nu in wiren lite grann i underkant av porten och montera tillbaka.

Gör likadant på andra sidan. Dra nu tillbaka fjädern med repstumpen så att låsskruven kan sättas tillbaka igen.

klart.
 
Tänk för gudsskull på att dessa gamla portar är totalt livsfarliga. Det farliga är när fjädrarna går av, då kan man få porten i nacken eller i ryggen med förlamning som följd. Risken ökar markant att dom går av när man ökar fjäderspänningen. Eventuellt är byte av fjädrar mer rätt väg att gå. Ring och kolla med crawford innan du gör nåt.
 
  • Gilla
joel.stockel och 2 till
  • Laddar…
xdigger, jag tror jag vet vad du menar, ett sådant där gammalt tungt träflak till garageport med jättefjädrar vid sidorna som säger "KWonnnng" när man öppnar/stänger.

Den här fjädern är kapslad i röret, jag tror faktiskt inte att den kommer egentligen någonvart om den går av.

Men visst är väl varningar alltid på plats, risker skall alltid beaktas.

PS TS, korta inte wiren mer än någon ynka cm innan du testar. en fjäder blir fort starkare i takt med utsträckning... :)
 
Det sitter en motor till porten och det är anledningen till att jag vill spänna fjädrarna. Motorn borde hålla porten på plats om en fjäder skulle brista. Eller vad tror ni?
 
Jag kör mina motorer med ingen fjäderspänning alls nästan. Har inga crawfoord dock.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.