4 922 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Brandskydd närliggande carport
Jag vill bygga en carport ett par meter från mitt bostadshus, men enligt BBR 5:6 får det inte komplementsbyggnader stå närmare än 8 meter för brandspridningsrisken. Har jag tolkat detta rätt? Låter märkligt att det vore okey att bygga ut bostadshuset med en carport, men om man vill ha en fristående så uppkommer helt plötsligt en brandrisk?
Ett sätt att komma runt det verkar vara att brandskyddsklassa både huset och carporten till El30, vilket borde vara en ganska massiv insats att göra på ett gammal trähus. Är det någon som har tips om vad jag kan göra?
Ett sätt att komma runt det verkar vara att brandskyddsklassa både huset och carporten till El30, vilket borde vara en ganska massiv insats att göra på ett gammal trähus. Är det någon som har tips om vad jag kan göra?
För att komma under fem meter krävs att båda byggnaderna har: "EI 30 (inkl. dörrar) med högst 1 m2 oklassad fönsterarea".
Det betyder i praktiken att byta ut alla fönster på bostadshuset som är motstående till carporten? Carporten har ju bara pelare mot bostadshuset, och panel på "bortre" vägen. Vad kan man göra för att brandklassa den?
Det betyder i praktiken att byta ut alla fönster på bostadshuset som är motstående till carporten? Carporten har ju bara pelare mot bostadshuset, och panel på "bortre" vägen. Vad kan man göra för att brandklassa den?
Klicka här för att svara