6 762 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Trall på betong utomhus
Mors
Har en altan med betongyta ca 8x4m. Hälften med tak, hälften utan. Ytan har fall så vatten bör rinna av.
Ytan är skapligt slät o bra så jag hade tänkt
1. lägga ut 60cc tryckt läkt ~22x45 eller liknande.
2. Ovan på det typ 28x120.
Men funkar detta för underliggande läkt? Eller mökar virket ihop av att ligga mot yta som ibland är våt?
Om detta ÄR ett problem, kan jag lösa genom att lägga ut armeringsjärn 8-10mm i botten som ytterligare ett lager läkt för att se till att träläkten ligger skapligt torrt?
Tips, råd och synpunkter mottages tacksamt!
/M
Har en altan med betongyta ca 8x4m. Hälften med tak, hälften utan. Ytan har fall så vatten bör rinna av.
Ytan är skapligt slät o bra så jag hade tänkt
1. lägga ut 60cc tryckt läkt ~22x45 eller liknande.
2. Ovan på det typ 28x120.
Men funkar detta för underliggande läkt? Eller mökar virket ihop av att ligga mot yta som ibland är våt?
Om detta ÄR ett problem, kan jag lösa genom att lägga ut armeringsjärn 8-10mm i botten som ytterligare ett lager läkt för att se till att träläkten ligger skapligt torrt?
Tips, råd och synpunkter mottages tacksamt!
/M
A-klassat virke håller längre om det är vått.
Lägg en pallningsbricka underst för att skydda träet.
Hur mycket får det bygga på höjden? Känns som en bättre lösning om du kan få in lite regelvirke under istället för läkt.
Lägg en pallningsbricka underst för att skydda träet.
Hur mycket får det bygga på höjden? Känns som en bättre lösning om du kan få in lite regelvirke under istället för läkt.
Tack för input!T Tosse skrev:
Det var väl just det att jag inte ville bygga så mkt på höjden...
Som du säger NTR A i 70x70 eller möjligtvis 50x50 som jag sett nånstans?
Om du får upp reglarna från marken med ex en pallningsbricka så duger det med AB. t.ex. 70x45. Kika i spännviddstabell hur tätt du måste lägga brickorna. Med 70x45 kan du lägga bärlinor på 1,1 m avstånd och 1,1 m mellan upplagspunkterna. Sen skruvar du 70x45 emellan som golvreglar var 60 cm.
Klicka här för att svara