1 602 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
överklaga balkong
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!
Våran granne har sökt och blivit beviljad bygglov av byggnämnden. Grannen vill bygga en balkong på garaget. Garaget ingår i detaljplanen, men inte balkongen. Mellan garaget och tomtgränsen med oss är 1 m. Balkongen på garaget är på samma sida som våra flesta fönster finns. Det största problemet är att de har insyn och utsikt in till vårt hus, utegård och sovrum, finns ej något annat att se vårt hus. Vi har inte fått chansen att förmedla våra åsikter. Nu undrar jag om ni har förslag, tips eller lag som stödjer vårat överklagande till länsstyrelsen. Hoppas de hjälper oss då vi är djupt drabbade.
Våran granne har sökt och blivit beviljad bygglov av byggnämnden. Grannen vill bygga en balkong på garaget. Garaget ingår i detaljplanen, men inte balkongen. Mellan garaget och tomtgränsen med oss är 1 m. Balkongen på garaget är på samma sida som våra flesta fönster finns. Det största problemet är att de har insyn och utsikt in till vårt hus, utegård och sovrum, finns ej något annat att se vårt hus. Vi har inte fått chansen att förmedla våra åsikter. Nu undrar jag om ni har förslag, tips eller lag som stödjer vårat överklagande till länsstyrelsen. Hoppas de hjälper oss då vi är djupt drabbade.
Tack för svar!larsbj skrev:
Det är en terrass som ska byggas på garagetaket. De tänker bygga garaget ihop med huset, så det blir 1 m kvar till våran tomtgräns.
Garaget stämmer delvis med detaljplanen, garaget och och huset ska ha ett visst mellanrum ca 1,2 m .
Vi har för ca 1,5 år sedan fått förfrågan från kommunen, fick ge våra synpunkter om samma ärende. Men nu har det gått direkt till byggnadsnämnden utan någon grannehörande med samma ritningar sedan förr. Och de fick bygglov
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Det blir enklare om man håller diskussionen till en tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/oeverklaga-balkong.298082/