Byggahus.se

Garage - platta på mark

2k läst  17 svar

1. P
    Medlem · Nivå 6
    Hej,

Jag och min sambo har köpt hus på totalentreprenad. Vi har valt att köpa garaget själva (inte via hustillverkaren) eftersom det var mycket billigare.

I totalentreprenaden för huset ingår även markarbete för garaget. Enligt entreprenören innebär det att allt markjobb är fixat med färdig singelbädd. Vet inte riktigt vad det egentligen betyder. Givetvis är det svårt för er att veta men bör det betyda att det bara är grundpaket (armering, kantblock cellplast o.s.v.) samt själva gjutningen av plattan kvar? Vad är i så fall ett rimligt pris för den biten på en platta på ca 46 kvm?

Vi bad tidigare samma markkillar om en offert på både gjutningen, garaget samt monteringen. Då var priset för gjutning av plattan (46 kvm) på 92 000 kr exklusive moms. Är det rimligt för en betongplatta utan golvvärme?

Bor i Norrland om det hjälper :)

Hoppas verkligen att någon härinne har svar eller kanske nyligen har köpt/beställt platta på mark.

2. H
    Bannad · Nivå 9
    2000 kr/m2 är inte orimligt

3. P
    Medlem · Nivå 6
    Priset på 92 000kr var utan moms så om jag räknar rätt blir det faktiskta priset 115000 kr endast för gjutning av platta (exklusive markarbete eftersom det redan är gjort).

Kanske jag som är snål men jag tycker det verkar snordyrt. Via garageleverantören får vi ett grundläggningspaket för 25 000kr. Är det då rimligt att betongkostnad och arbetstimmar för gjutningen uppgår till 90 000 kr? Hur lång tid tar det att bara gjuta en platta?

Det känns som det är något jag missar för jag får verkligen inte ihop det.

• Laddar…
  4. W
    Medlem Nivå 1
    Vi betalade 950 kr/m2 för gjutning av vår platta till garaget. Då använde vi samma firma som hustillverkaren så vi slapp etablingskostnad. Garaget är på 174 kvadratmeter vilket bör ge lite mängdrabatt.

• Laddar…
  5. P
    Medlem · Nivå 6
    @wackero Var kostnaden 950 kr/m2 endast för själva betongen/gjutningen eller ingick även materialet för att kunna gjuta plattan i det priset (armeringen,L element, markisolering o.s.v)? ☺️

Tusen tack för informationen! Tycker det är intressant att veta vad andra har fått betala så man själv lättare kan avgöra om priset som man får i en offert är rimlig eller om de har saltat priset.

6. W
    Medlem Nivå 1
    Material + Arbete. Isolering(300), kantelement, armering, förstärkningar i platta för lyft, Kantjärn för 4 portar. Markfirman gjorde allt markarbete så det var grusat och klart för grundfirman. Golvvärmen är ej inräknad.

7. P
    Medlem · Nivå 6
    @wackero Okej, då fick ni ett väldigt bra pris jämfört med oss. Får man fråga hur längesedan det här var?

För att summera så fick ni betala 950 kr /m2 för samma jobb som vi betalar 2500 kr /m2 för (ingen golvvärme här heller).

Finns det några fler här som kan lämna prisuppgifter för vad ni betalade bara för själva gjutningen (ej markarbete)? ☺️

8. H
    Bannad · Nivå 9
    Att ovanstående betala de 950kr/m2 stämmer ej alternativt gick entreprenören på en jätte nitlott.

Bara materialet kostar 900/1300 kr/M2 beror de på var i landet man är.
    Sen kan du räkna med 400/700 kr/m2 för arbete

Så 92 000 låter dyrt men inte osannolikt vi vet ju inte om alla omständigheter.
    Såsom ort, tillgänglighet etc.

9. P
    Medlem · Nivå 6
    @hul okej, då kanske jag inte ska titta på det priset så mycket. Priset inklusive moms är totalt 115 000 kr för gjutningen av 46 kvm platta.

Priset har jag fått från samma killar som ska gjuta grunden till huset. Så allt kommer redan finnas på tomten (betongbilen o.s.v.) tänkte att det var smidigt att låta dem gjuta plattan till garaget samtidigt som de gjuter plattan till huset.

10. W
    Medlem Nivå 1
    Vi gjorde vår platta under April/Maj. Kontaktade firman som husfirman anlitade för grunden till villan och bad om offert för garaget. Offerten är på 980 kr/m2 för verkstadsdelen(300 isolering, och bättre ytfinish) samt 900 kr/m2 för carportdelen. Detta är dock exkl moms vilket jag glömde skriva.
    Betalade 202 000 kr totalt till betongfirman för grunden inklusive moms där fakturan då inkluderar 119 kvadrat garage och 50 kvadrat carport(total 169 kvadrat, byggytan är 174)
    Jag har mycket svårt att tro att firman gick på ett nitlott då de enbart jobbar med att gjuta grunder.

11. H
    Bannad · Nivå 9
    Men bara materialet kostar mer än vad du säger. Hur får du ihop de?

12. W
    Medlem Nivå 1
    Jag kan ej svara på det då jag aldrig kollade upp materialkostnad.
    Jag har dubbelkollat fakturan och det stämmer.

13. Daggen84
    Medlem Nivå 11
    Jag betalade 79.000kr totalt för en platta på 30m2 utan golvvärme för ca 9 månader sedan. Då ingick allt dvs markarbete, ca 100 ton fyllnadsmassor, kantelement, 200mm isolering, armering, betong, arbete. Detta i Stockholm.

MVH

Daggen

14. K
    Medlem · Nivå 11
    Sådana här trådar dyker upp för jämnan och det är så svårt att bedöma vad folk fick för sina pengar.

För att få en bra bild bör du höra med fler firmor.

Vi gjöt garage 50 m2 med hus 125 m2 i fjol för 227 000 kr. Då ingick en del markarbete men marken var avschaktad av kommunen så vi behövde inte gräva ur bara fylla upp

15. P
    Medlem · Nivå 6
    @Daggen84 okej då ingick kostnaden för markarbete i den summan. Tack för uppgiften!

@Kallebo jag har sökt som en dåre här på sidan men i trådarna som jag har hittat jämför/frågar man efter det totala priset per kvm, d.v.s pris inklusive markarbete. För oss är markarbetet redan klart så det är bara själva gjutningen jag är intresserad av.

Om jag inte räknar helt åt skogen så betalade ni runt 1 300 kr per kvm, kan det stämma? För både plattan till huset och garaget.