Hej!

Jag sitter med lite funderingar på att fixa till en liten gymsektion i garaget. Jag har massor med funderingar och har egentligen ingen aning vad man ska tänka på osv så jag hoppas på att få hjälp av er med ideér och tips.

Jag staplar upp lite frågor som jag vet redan nu och bifogar en bild på garaget (jag vet, jag har noll talang i att rita upp en planlösning :P)

* Det är betong golv nu, känns som det vore trevligare med någon matta eller liknande, vad? (Har såklart inte en oändlig budget så jag letar efter enkla och relativt billiga lösningar)
* Vad bör jag sikta in mig på för utrustning? Det jag själv känner blir viktigast är; bänk, bänkställning, skivstång, vikter + viktställ. chinsräcke eller någon maskin med inbyggd chinsräcke?
* Får man plats på denna yta?
* Extra matta där man kommer släppa vikter? Vad för matta?

Finns det annat att tänka på?

Garaget.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyllan kan *eventuellt* flyttas. Men står helst kvar i garaget

engs
BearaR skrev:
* Vad bör jag sikta in mig på för utrustning? Det jag själv känner blir viktigast är; bänk, bänkställning, skivstång, vikter + viktställ. chinsräcke eller någon maskin med inbyggd chinsräcke?
Någon högre ställning så man kan lasta kakor och få av / på stången vid t.ex. knäböj.
Borde gå att kombinera med (förhöjd) bänkställning med justerbar höjd för stången. Men kräver att den är rejält stabil då vikten hamnar så högt upp.
Även praktiskt vid militärpress även om man då ofta inte har mer vikt än att det går att "frivända" upp stången.

BearaR skrev:
* Extra matta där man kommer släppa vikter? Vad för matta?
Jag fick lite tips själv på samma fråga i denna tråd.
http://www.byggahus.se/forum/artikelkommentarer/249450-bygga-gym-dar-hemma.html

Planerar själv litet gym i mitt garage(som ska byggas i sommar), så jag har funderat på det en del.

Klistrar in samma text som jag skrev i den andra tråden angående golv:
En vanlig konstruktion på platform är tre lager med plywoodskivor med ett lager gummimatta under vikterna, exempel: http://www.gryphon-sc.com/sedona_wod...-platform.html
Sök på weightlifting platform.

Om man vill ha ventilerat under så kunde man sätta brädor under med mellanrum, typ 100x22 CC 150-200? eller 70x28 CC120-150?
Om man inte hanterar så stora vikter kan man säker skippa understa lagret med plywood.

Om man inte tänker slänga så mycket med vikterna och vill hålla tillbaka med kostnaderna så kan det nog funka med nån tjockare trasmatta.

Angående utrustning så tycker jag det här måste(enligt hur jag vill träna):
-Power rack(då kan man träna säkert ensam) med chinsräcke
-en lagom bra "internationell" stång + vikter
-en lös bänk

men det är lite knepigt att placera in power rack:en i ditt utrymme, bäst är väl då mitt på golvet mellan hyllan och vektygsskåpet.
Då har man golvytan mot det gråa området fritt ifall man gör övningar utanför power rack:et

Kommer inte åt länken..

Men det verkar iaf som en smart lösning på golvet!

Funderar på om man bara ska lägga dit sånna där pusselbitar som finns på "alla" gym nu för tiden.. men då bara där man har vikterna..

Power rack är ju riktigt bra faktiskt, men den är ju som du säger rätt stor :(

Tack för bra svar Kicken, funderingarna fortsätter innan planerna sätts i verket :)

Justja, högställning måste jag ju såklart ha. Det hade jag inte ens tänkt på.. Satt precis och kikade på en fast och det hade ju blivit rätt så dumt!

Jag har byggt ett gym själv i garaget. Byggde ett eget powerrack. Tog nån timme bara. Kompletterades med bänk+ställning och vikter.
Blev riktigt nöjd.

Är den mörkgrå rutan resten av garaget eller är det en vägg där som man kan möblera mot? Om man inte kan möblera mot den så är nog ditt stora problem just nu att få in stången. En riktig stång är ju 220cm och du ska iäven ha lite plats på sidorna så att du kan lasta på vikter med bra ergonomi. Jag har själv byggt mitt gym i ett rum som är ganska exakt 3 meter brett och det är nog ett minimi-mått för att kunna lasta och lossa en skivstång.

Sen tycker jag också att du ska ha en powercage. Då kan du köra vilka övningar du vill utan att vara orolig för att skada dig om du inte orkar med att få upp vikten Dessutom så är de inte så farligt stora; en normal powercage tar ju bara upp en fyrkant på ca 1,2 meter per sida och det är ju ingenting jämfört med stången på 220cm + last-zon samt bänken som ofta är ca 150-170 cm och som behöver ha plats nog för att kunna rullas in och ut ur buren.

*En ställning för stång. Finns ju såna med flera avlastningspunkter i olika höjd samt med höj och sänkbara stag utifrån ställningen, funkar bra som powerrack men tar inte lika stor plats. Ger bra möjlighet att lägga stången i höjd för bänkpress, knäböj och allt däremellan.
*en vettig skivstång, begagnad eleiko kanske samt vikter.
*ett par bra, byggbara hantlar.
*ett chinsäcke. Om du är svetskunnig så gör ett själv och integrera grepp även för smala chins. Ett bälte för att hänga på sig extra vikt i chins är inte fel heller.
*en vettig bänk med höj och sänkbart ryggstöd.

Med detta och lite fantasi bör man kunna få till rättså komplett träning :-)

Den mörkgrå rutan är resten av garaget. Där står det en v70 så det går inte att sno mer plats där tyvärr.
Däremot kan jag ju flytta verktygsskåpet så det står bredvid hyllan sen ställer man ett powerrack i mitten med baksidan mot bilen. Då blir det 296 i bredd.

Ja jag är i valet och kvalet för powerrack nu. Tyckte denna verkade schysst då man får med möjligheter för latsdrag och rodd!
http://www.traningsmaskiner.com/sv/articles/1.21.191/abilica-abilica-powerrack-006

Tobbe Arnesson skrev:
Här är ett blogginlägg från när jag fixade till gym i källaren, kanske kan inspirera om inte annat?
[länk]
Riktigt snyggt. Ditt val av powerrack är precis något som jag kikar på nu. Synd att jag inte har lika bra plats som dig i garaget bara!

BearaR skrev:
Den mörkgrå rutan är resten av garaget. Där står det en v70 så det går inte att sno mer plats där tyvärr.
Däremot kan jag ju flytta verktygsskåpet så det står bredvid hyllan sen ställer man ett powerrack i mitten med baksidan mot bilen. Då blir det 296 i bredd.

Ja jag är i valet och kvalet för powerrack nu. Tyckte denna verkade schysst då man får med möjligheter för latsdrag och rodd!
[länk]
Kan du bara få till ca 3 meter i bredd så är det lugnt. Mitt gym är inrymt på ganska exakt 3x3 meter och det funkar utmärkt. Ett tips för att få utrymmet att kännas lite trevligare och mer ombonat är att åka tull Bauhaus och köpa deras billigaste balkongmatta och lägga på golvet.När vi gjorde vårt gym så kostade den 50kr per kvadratmeter och kunde fås i antingen 4 eller 6 meters bredd. Då är det bara att skära till den så att den passar precis i rummet så ser det riktigt snyggt ut för en billig peng.

Jag har inte använt just den powercagen som du länkar till så jag kan inte säga någonting alls om den. Rent generellt så är jag dock lite skeptisk till att ha ett latsdrag i buren. Om du ska ha hjälp av en kompis när du tex bänkpressar så kommer latsdraget ivägen så att han/hon inte får plats. Jag själv har en Body Solid GPR 378 och den är jag supernöjd med. Den är riktigt tung och stabil och känns riktigt gedigen. Den är visserligen lite dyrare än den som du länkade till men det är den enda modellen som jag kan uttala mig om. Det går även att få latsdrag till den om du vill.

Jag kan även tipsa om att kolla på utrustning på http://www.traningsprodukter.se/
Dels så har de grymt bra priser jämfört med sina konkurrenter men de har också riktigt bra service. Åtminstone så svarade det fint och trevligt på mina dumma frågor när jag velade lite inför mitt köp. :)

Har idag flyttat ut frysen och ställt verktygskåpet bredvid hyllan. Så nu finns det gott om plats! :) Nu blir det att börja leta ett fint golv att ha där inne!

• Gilla
Tobbe Arnesson
  • Laddar…
Lyfter gammal tråd, vad blev de för golv om herrn är kvar här och kan svara , håller själv på att bygga hemgym i ett garage :)

H Hamilton_ skrev:
Jag har byggt ett gym själv i garaget. Byggde ett eget powerrack. Tog nån timme bara. Kompletterades med bänk+ställning och vikter.
Blev riktigt nöjd.
Byggde du i trä eller metall?
Om trä, vad använde du för safety arms?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.