Hej kära forumsmedlemmar!

Jag har flyttat till ett hus och äntligen fått mitt garage :)

Huset är byggt 1977 och är ett suterränghus. Garaget ligger i ena hörnet under ett av sovrummet ut mot gatan. Ca 45-55% av garaget ligger under jord. Huset har ej fått någon ny dränering sen det byggdes men vi bor på en höjd och inget annat som tvättstuga, bastu eller gillestugan visar några tecken på att dräneringen inte fungerar. Hade 2st besiktningsmän här innan köp och båda tyckte då att det var helt normala fuktvärden trotts en mulen Juli dag. Garaget har en fungerande gjutjärnsbrunn mitt i och betonggolvet har relativt bra fall så spolar jag med vatten rinner det åt rätt håll till slut.

Vad kan man förvänta sig för normal luftfuktighet i ett garage?

Idag har jag ca 14 grader celcius i garaget och luft fuktigheten ligger omkring 58% enligt hygrometern. Har varit uppe i 75% men det var när jag höll på för några veckor sen att tvätta båten invändigt.

Nu är en luftavfuktare igång där och enda ventilations trumman är igentäppt så avfuktaren ej ska behöva kämpa med ny fukt som hela tiden kommer in med luften. Ligger på 49% luftfuktighet efter 4 dagar.

Är det dumt av mig att lägga klinkers eller måla golvet? För den porösa betonggolvet verkar suga åt sig mycket vatten vid de tillfällen jag behöver använda vatten och det rinner inte lika lätt som ett glatt golv ner mot brunnen. Och när betong golvet suger upp fukt så verkar den släppa ifrån sig det genom ånga (bara min teori) Jag vill inte göra och fråga sen om man skapar mer problem genom att inte låta golvet andas.

Vill ju kunna ha mina verktyg där utan rostangrepp samt inte riskera hälsan pågrund av mögel. Sedan självklart inte påverka min båt, mc eller bil om de står inne för lite meck en längre period.

Redigerat:
Hej!
Jag hade nog avstått med att spola vatten inne i garaget. Få garage är byggda för det. Det obehandlade betonggolvet suger åt sig mycket vatten, som tar lång tid att avdunsta i låga temperaturer.

Vet du vart den gamla brunnen i garaget är ansluten till? Så att den inte ger upphov till mer fukt.
Åtskilliga gamla brunnar i garage byggda på 70-talet slutar i ingenting, eller i en liten stenkista (som med åren blir igensatt). Många andra är anslutna till dagvattnet, vilket ju inte är godkänt idag.

Vad använder du för typ av avfuktare?

Klinker är ett bra golvmaterial då det låter underlaget andas genom fogarna.

Hur ser ventilation och uppvärmning ut?

En rätt väsentlig fråga, vad är det för luftfuktighet i övrigt i bottenplan?

58% vid 14 grader låter ju inte så konstigt, i mina öron.

GoForIt GoForIt skrev:
Hej!
Jag hade nog avstått med att spola vatten inne i garaget. Få garage är byggda för det. Det obehandlade betonggolvet suger åt sig mycket vatten, som tar lång tid att avdunsta i låga temperaturer.

Vet du vart den gamla brunnen i garaget är ansluten till? Så att den inte ger upphov till mer fukt.
Åtskilliga gamla brunnar i garage byggda på 70-talet slutar i ingenting, eller i en liten stenkista (som med åren blir igensatt). Många andra är anslutna till dagvattnet, vilket ju inte är godkänt idag.

Vad använder du för typ av avfuktare?

Klinker är ett bra golvmaterial då det låter underlaget andas genom fogarna.

Hur ser ventilation och uppvärmning ut?
Brunnen har jag ingen aning vart den tar vägen, men kan fråga gammelgubben som byggt det då jag känner honom.

Värme är 2st elradiatorer som sitter på yttervägg och ventilation är ett helt vanligt 125mm ventilation rakt ut med nån kåpa på utsidan och insidan.

Har köpt en billig avfuktare från Jula där man kan ställa in 3 olika luftfuktighetsnivåer man vill ha och som har både en behållare och även slang man kan lägga så det rinner ner i brunnen. Men jag har valt att ställa avfuktaren på en pall och dra dräneringsslangen ner till en 20L dunk.

Redigerat:
stefancrs stefancrs skrev:
En rätt väsentlig fråga, vad är det för luftfuktighet i övrigt i bottenplan?

58% vid 14 grader låter ju inte så konstigt, i mina öron.
Övriga utrymmen i bottenplan har en luftfuktighet mellan 48-52% beror på hur långt bort från luftvärmepumpen man mäter då set skiljer sig lite från hallen till till ex. Bastu och dusch delen. Är inte så super öppen planlösning så det blir svårt att få jämn temp överallt. Men senast när jag mätte i tvättstugan och duschrummet var det 51% vid ca 20grader celcius

A Asse_softberg skrev:
Har köpt en billig avfuktare från Jula där man kan ställa in 3 olika luftfuktighetsnivåer
En sådan vanlig kondensavfuktare har svårt att jobba vid så pass låga temperaturer som 14°, utan behöver upp till 18° för att ge någon vettig effekt.

Så stor temperaturskillnad så lite lurigt att jämföra. Men inte rostar väl saker om det är 58% i garaget? Skulle säkert bli torrare där om du drog upp till 20 grader där också.

GoForIt GoForIt skrev:
En sådan vanlig kondensavfuktare har svårt att jobba vid så pass låga temperaturer som 14°, utan behöver upp till 18° för att ge någon vettig effekt.
Tycker den jobbat på väldigt bra, på 4 dagar har den jobbat ihop 10-12liter och fått ner det från 74% ner till 50%
Så något gör den men absolut klarar den bättre resultat om tempen går upp mer

För lite jämförelse av dina siffror så har vi just nu i vår tvättstuga (belägen i källarplan) 18,3° och en relativ luftfuktighet på 29%.

GoForIt GoForIt skrev:
För lite jämförelse av dina siffror så har vi just nu i vår tvättstuga (belägen i källarplan) 18,3° och en relativ luftfuktighet på 29%.

Bra siffror, ska kolla igen ikväll då jag inte tänkte på om det hängde nå tork eller liknande.

Nu ligger hygrometer i tvättstugan för att se luftfuktigheten närmare.

En tanke, skulle något förändras ifall jag isolerar ytterväggarna med reglar isolering och nån typ av skivor som ex. Gips eller nåt annat lämpligt material?

Att isolera bidrar ju till en förbättrad energieffektivitet. Samtidigt så finns det ju uppenbara risker och problem med tanke på fukt, delvis beläget under jord etc.

GoForIt GoForIt skrev:
Ikväll vid 20Grader plus så visade den 39-40%

• Gilla
Engbergis
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Att isolera bidrar ju till en förbättrad energieffektivitet. Samtidigt så finns det ju uppenbara risker och problem med tanke på fukt, delvis beläget under jord etc.
Var en tanke som slog mig men tänkte lika bra att fråga då jag är amatör

Men vad tror ni om min tanke att måla eller lägga klinkers i garaget. Måla föredrar jag men hur vanligt är det att fukten stängs in som kommer upp under huset och skapar mer problem?

Självklart är klinkers ett alternativ men skulle jag nångång vilja spola nåt med vatten så är ju risken att det ändå suga upp av fogen och ner i betonggolvet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.