Vi köpte hus för ett par månader sedan, då ingick ett kallgarage som har isolerade väggar, men oisolerat tak (öppet till nock för tillfället). Det är en påtaglig källarlukt därinne, samt att obehandlade stålytor började rosta efter några veckor. Det finns en öppen luftspalt längs hela takfoten, så ventilationen borde det inte vara något fel på.

Är detta normalt och något man får räkna med? Om inte, vad göra?

Hej, och välkommen..
Hur används garaget? Bilparkering?

Tack!
Justja, glömde skriva det: Används enbart som förråd, inga bilar körs in/ut.
Kan också tillägga att det är i Stockholmsområdet, där vi inte direkt haft någon vargavinter, utan mestadels ett fåtal plusgrader/minusgrader sen vi flyttade in.

Tomture61
Har upplevt samma / lika fenomen , ända tills jag isolerat tak / väggar + tillsatte lite värme.
Då försvann den höga luftfuktigheten.
I en carport slipper man nederbörd och den mesta solinstrålningen , luftfuktigheten är lika både utanför taket som i carporten (möjligen ngt lägre)
I en byggnad med yttertak + väggar kan kylan dröja sig kvar en längre stund än utanför , fukt dras till / fäller ut i den kallare byggnaden.

Lösningen kan vara att täta byggnaden och investera i en sorptionsavfuktare ( som kan jobba i kallare miljö)

Redigerat:
Hör vad du säger, samtidigt så borde inte temperaturväxlingarna bli så påtagliga tycker jag, det är rätt små fönster... Men något problem är det ju. Täcka fönstren helt på solsidan kanske kan ha effekt?
Som höres så drar jag mig för att isolera/värma/köpa avfuktare. ;)

Det är inget konstigt alls, i en ouppvärmd byggnad så får man över tid samma luftfuktighet som utomhus, även om toppar och dalar tas bort och försvinner, blir ett sorts medelvärde. I princip betyder det att du kommer ha en luftfuktighet konstant över 80% under senhöst och vintermånaderna, kanske t.om. över 90%.

Detta betyder, hög risk för mögeltillväxt och definitivt metall som rostar.

Inget är fel, det är bara såhär det blir i ouppvärmda byggnader. Isolera taket och tillför lite värme så försvinner problemet.

Tomture61
S sporty_spice skrev:
Hör vad du säger, samtidigt så borde inte temperaturväxlingarna bli så påtagliga tycker jag, det är rätt små fönster... Men något problem är det ju. Täcka fönstren helt på solsidan kanske kan ha effekt?
Som höres så drar jag mig för att isolera/värma/köpa avfuktare. ;)
Om du tänker dig en krypgrund till ett hus , brukar inte vara uppvärmt . Dessa utrymmen kan/får problem med för hög luftfuktighet , oavsett om det är ventilerat eller ej ( oventilerat kan vara ngt bättre dock) lösningen är att använda en avfuktare i det ouppvärmda utrymmet.
Vad som är viktigt är att täta krypgrunden så man slipper att avfukta resten av värden :rofl:

Okej, då får jag finna ro i att allt är helt normalt och anpassa förvaringen därefter. Tack för alla bra svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.