19 683 läst ·
23 svar
20k läst
23 svar
Liten inomhusdel luftvärmepump och placering attefallshus
I den lilla byggnaden räcker även de minsta pumparna gott och väl utan att dom behöver anstränga sig.H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi hade en 3kw luftvärme pump i gamla huset i garaget, denna hade en slimmad innerdel..
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Om det är värme du vill ha framför kyla, så sätt den i elementhöjd vid golvet istället om det passar, under ett bord eller liknande.
Värme stiger och det är inget som helst problem att värma upp ett attefallshus hus.
Dom vi byggt blir varma otroligt fort av en liten byggfläckt.
Det jag dock märkt är att det är väldigt svårt att få kallt på övervåning, fast vi har ett ganska stort fönster på loftet så är det svårt att få ut värmen där.
Så man undrar hur dom som bor i dom kommer att känna på sommaren.
Dom vi byggt blir varma otroligt fort av en liten byggfläckt.
Det jag dock märkt är att det är väldigt svårt att få kallt på övervåning, fast vi har ett ganska stort fönster på loftet så är det svårt att få ut värmen där.
Så man undrar hur dom som bor i dom kommer att känna på sommaren.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
En luftluft låter ganska mycket speciellt vid avfrostning vintertid, tillräckligt för att jag inte ska sätta en i nytt blivande sovrum. Så att sätta den i/vid ett sovloft är en dum idé, bättre sätta ett fönster/en ventil där o vädra nattetid när man sover ist.
Att få upp värmen vintertid är inga problem.
Min Mitsubishi värmer bra mina ca 80kvm även som nu med -10 ute.
Därför hade jag hellre satt den vid golvet än högt upp nära loftet, man slipper då också luftdraget, lättare rengöra den, varmare golv osv.
Att få upp värmen vintertid är inga problem.
Min Mitsubishi värmer bra mina ca 80kvm även som nu med -10 ute.
Därför hade jag hellre satt den vid golvet än högt upp nära loftet, man slipper då också luftdraget, lättare rengöra den, varmare golv osv.
http://www.airgreen.se/air-green-classic-deluxe/
Ingen kyla men bra ventilation enligt dagens regelverk (sommaren fungerar inte gammal traditionell ventilation, dvs självdragsventilation) samt värmer vintertid.
Ingen kyla men bra ventilation enligt dagens regelverk (sommaren fungerar inte gammal traditionell ventilation, dvs självdragsventilation) samt värmer vintertid.
Klicka här för att svara