Renoveringsnovis
· Stockholm
· 14 inlägg
Hej!
Vi har flyttat in i ett hus från 1968 och har ett förråd på framsidan. Vi vill kunna nyttja detta som förvaring året om (vilket i nuläget inte går då det blir minusgrader på vintern) och som total novis men sugen på att göra det själv har jag funderat lite. Dock känner jag att Ni som hänger här har bra mycket mer och längre erfarenhet än jag och all feedback uppskattas!
Utsidan:
Aldrig bytt dock målad ett par gånger från vad jag förstår. Inte 100% tät men inga enorma hål alls. Det drar lite med andra ord men går inte se om det inte är ljust ute och släckt inne.
Insidan:
Det är här det blir intressant
.
Elen skall tas bort och sättas tillbaks när det är isolerat via rör längs taket. Men den stora frågan är ju hur jag isolerar vägg samt tak. Så här går mina tankar:
Mot väggen > Vesta Pro Vindpap (https://www.bauhaus.se/vindpapp-20x1-25-vesta-pro)
Ovanpå detta > Isolering (regeln är 65mm, räcker det med 50mm eller måste det vara lika brett som regeln?)
Ovanpå isolering > Fukt-/ängspärrsfolie PROBAU (https://www.bauhaus.se/fukt-angsparrsfolie-probau-2x12-5m-0-20mm)
Slutligen > OBS skiva (eller liknande)
Det som fortfarande är oklart är dock följande:
- Luftspär, behöver jag det? Om jag borde ha en sån, sätter jag den innan jag nitar fast vindpapen eller efter att den sitter på plats?
- Behövs en luftspär i taket eller ska jag hantera det som väggarna? Läste nåt om att man inte ska ha isoleringen direkt mot taket men ja... vad vet jag
.
- Det sitter två luftintag, ett på vardera änden längsvis, räcker det eller borde jag göra nåt i taket? Kan inte borra genom det då det tillhör samfälligheten men kanske nåt mellan OBS skivorna och insidan?
Förrådet ska som sagt inte "tok isoleras" men vi vill kunna använda det på vintern. Vi kommer sätta in en liten fläkt så det håller sig kring 5-6 grader året runt.
Så, har jag tänkt på rätt sätt eller är jag på rätt väg för fuktskador och annat ofog man gärna undviker
?
Vi har flyttat in i ett hus från 1968 och har ett förråd på framsidan. Vi vill kunna nyttja detta som förvaring året om (vilket i nuläget inte går då det blir minusgrader på vintern) och som total novis men sugen på att göra det själv har jag funderat lite. Dock känner jag att Ni som hänger här har bra mycket mer och längre erfarenhet än jag och all feedback uppskattas!
Utsidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aldrig bytt dock målad ett par gånger från vad jag förstår. Inte 100% tät men inga enorma hål alls. Det drar lite med andra ord men går inte se om det inte är ljust ute och släckt inne.
Insidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är här det blir intressant
Elen skall tas bort och sättas tillbaks när det är isolerat via rör längs taket. Men den stora frågan är ju hur jag isolerar vägg samt tak. Så här går mina tankar:
Mot väggen > Vesta Pro Vindpap (https://www.bauhaus.se/vindpapp-20x1-25-vesta-pro)
Ovanpå detta > Isolering (regeln är 65mm, räcker det med 50mm eller måste det vara lika brett som regeln?)
Ovanpå isolering > Fukt-/ängspärrsfolie PROBAU (https://www.bauhaus.se/fukt-angsparrsfolie-probau-2x12-5m-0-20mm)
Slutligen > OBS skiva (eller liknande)
Det som fortfarande är oklart är dock följande:
- Luftspär, behöver jag det? Om jag borde ha en sån, sätter jag den innan jag nitar fast vindpapen eller efter att den sitter på plats?
- Behövs en luftspär i taket eller ska jag hantera det som väggarna? Läste nåt om att man inte ska ha isoleringen direkt mot taket men ja... vad vet jag
- Det sitter två luftintag, ett på vardera änden längsvis, räcker det eller borde jag göra nåt i taket? Kan inte borra genom det då det tillhör samfälligheten men kanske nåt mellan OBS skivorna och insidan?
Förrådet ska som sagt inte "tok isoleras" men vi vill kunna använda det på vintern. Vi kommer sätta in en liten fläkt så det håller sig kring 5-6 grader året runt.
Så, har jag tänkt på rätt sätt eller är jag på rätt väg för fuktskador och annat ofog man gärna undviker
Du måste ha ventilerad luftspalt mellan fasadpanel och isolering, samt mellan tak och isolering. (Ventilerad utåt.)
Med 60 mm reglar så kan 15 mm tjocka trälister sättas runt om varje vägg-/takfack. Mot dem fästs asfapappen. Sedan 45 mm isolering. Det bör räcka, men det går också att sala på reglarna med 25 mm läkt och använda 70 mm isolering.
Alla ventilationsspringor/spalter/ventiler bör insekts- och gnagarsäkras.
Vet inte vad det är för golv, och därmed ev markfukt in i förrådet, men om det inte är ngn nämnvärd markfukt så är det inte nödvändigt med ångspärr/plast. (I ett förråd alstras ingen extra fukt från människor och djur, eller matlagning och tvätt som kan ge för hög fuktbelastning på väggar och tak.) Det är snarast en fördel utan iom att ev inträngande fukt kan torka ut mot både in- och utsida.
Med 60 mm reglar så kan 15 mm tjocka trälister sättas runt om varje vägg-/takfack. Mot dem fästs asfapappen. Sedan 45 mm isolering. Det bör räcka, men det går också att sala på reglarna med 25 mm läkt och använda 70 mm isolering.
Alla ventilationsspringor/spalter/ventiler bör insekts- och gnagarsäkras.
Vet inte vad det är för golv, och därmed ev markfukt in i förrådet, men om det inte är ngn nämnvärd markfukt så är det inte nödvändigt med ångspärr/plast. (I ett förråd alstras ingen extra fukt från människor och djur, eller matlagning och tvätt som kan ge för hög fuktbelastning på väggar och tak.) Det är snarast en fördel utan iom att ev inträngande fukt kan torka ut mot både in- och utsida.
Klicka här för att svara