Såhär inför sommarens projekt i trädgården vill jag komma med inspiration om hur man kan bygga förråd på relativt enkelt vis.
Min morbror som varit bonde i hela sitt liv hjälpte till med byggnadsmaterial, maskiner och idéer.
Först schaktade vi bort matjorden förstås, lade ut makadam och grova lecablock i fyra rader.
På Lecan lade vi fyra femmeters bjälkar, tre gånger tre tum, 75*75. Tyvärr hittar jag just nu ingen bild på detta moment.
Nästa steg var golvet. Två tum tjocka hyvlade brädor utan spont som spikades ner i bjälkarna.
Efter golvet kommer väggarna.
Väggarna blir i praktiken bärande panel.
För att enklare få rätt sida utåt målade vi panelen (kärnsidan) före montage.
Börja med de yttersta brädorna och hammarbandet. Stabilisera brädorna mot träd eller annat i närheten (skruva). Stabilisera även bakåt och kontrollera noga med vattenpass.
Panelbrädorna spikas fast i ändträet på golvet och i hammarbandet.
Syftet med förrådet är förstås trädgårdsredskap under tak, men även ved.
Min morbrors idé var att ha veden utomhus så man slipper öppna en dörr för att komma åt den. Samtidigt som veden ska vara under tak. Gavelväggen närmast boningshuset, Torpet, flyttas in en halvmeter under taket.
På framsidan av förrådet höll vi plats tom för dörrar och fönster.
Fönster hittade jag två likadana på vinden på Torpet. Skrapade rent, fyllde på med nya glas där det behövdes, kittade och målade med linoljefärg.
Plåttak och hängränna nästa men inte sista. De sista fem procenten tar femtio procent av tiden...
Nu vågar jag inte vänta längre med att ladda upp, får fylla på mer om en stund
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min morbror som varit bonde i hela sitt liv hjälpte till med byggnadsmaterial, maskiner och idéer.
Först schaktade vi bort matjorden förstås, lade ut makadam och grova lecablock i fyra rader.
På Lecan lade vi fyra femmeters bjälkar, tre gånger tre tum, 75*75. Tyvärr hittar jag just nu ingen bild på detta moment.
Nästa steg var golvet. Två tum tjocka hyvlade brädor utan spont som spikades ner i bjälkarna.
Logga in
Skapa konto
Efter golvet kommer väggarna.
Väggarna blir i praktiken bärande panel.
För att enklare få rätt sida utåt målade vi panelen (kärnsidan) före montage.
Börja med de yttersta brädorna och hammarbandet. Stabilisera brädorna mot träd eller annat i närheten (skruva). Stabilisera även bakåt och kontrollera noga med vattenpass.
Panelbrädorna spikas fast i ändträet på golvet och i hammarbandet.
Logga in
Skapa konto
Syftet med förrådet är förstås trädgårdsredskap under tak, men även ved.
Min morbrors idé var att ha veden utomhus så man slipper öppna en dörr för att komma åt den. Samtidigt som veden ska vara under tak. Gavelväggen närmast boningshuset, Torpet, flyttas in en halvmeter under taket.
Logga in
Skapa konto
På framsidan av förrådet höll vi plats tom för dörrar och fönster.
Logga in
Skapa konto
Fönster hittade jag två likadana på vinden på Torpet. Skrapade rent, fyllde på med nya glas där det behövdes, kittade och målade med linoljefärg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plåttak och hängränna nästa men inte sista. De sista fem procenten tar femtio procent av tiden...
Logga in
Skapa konto
Nu vågar jag inte vänta längre med att ladda upp, får fylla på mer om en stund
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Hur gick det med det här? Står det stadigt nu ett år senare, eller hur klarade sig den självbärande konstruktionen?
Klicka här för att svara