Vi har en rund uteplats med enkelt ribbstaket/plank och med parasoll som är kompletterat med myggnät. Väldigt trevligt, men inte tillräckligt då jag nu fått önskemål om att göra "riktigt" tak och förse insidan med plexiglas = inglasat lusthus.
Mitt problem är att stolparna inte är så höga, idealet är att de når upp till nuvarande parasolls underkant. Det tänkte jag eventuellt lösa med att skruva på 70x70-stolpar och förstärka med
a) kapade stolpspjut - trä över och stoppa i, skruva fast
b) stolpar som lappas över på tre sidor
Har ingen bild på förslagen men undrar om det är genomförbart. Staketet motsvarar 6/8 i det åttkantiga lusthuset som är bifogat. Tänkte lägga en balk över de två yttersta och göra en ram för enkla skjutdörrar. Balkar/hammarband på övriga stolpar och sedan takstolar med råspont som blir något liknande bifogat lusthus. Tips och råd önskas
Mitt problem är att stolparna inte är så höga, idealet är att de når upp till nuvarande parasolls underkant. Det tänkte jag eventuellt lösa med att skruva på 70x70-stolpar och förstärka med
a) kapade stolpspjut - trä över och stoppa i, skruva fast
b) stolpar som lappas över på tre sidor
Har ingen bild på förslagen men undrar om det är genomförbart. Staketet motsvarar 6/8 i det åttkantiga lusthuset som är bifogat. Tänkte lägga en balk över de två yttersta och göra en ram för enkla skjutdörrar. Balkar/hammarband på övriga stolpar och sedan takstolar med råspont som blir något liknande bifogat lusthus. Tips och råd önskas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora kostnaden ligger i tak, skjutpartier och givetvis tiden.
Jag håller med föregående talare att dagens staket inte har något att bidra med till framtida lusthuset.
Jag hade aldrig skarvat stolpar som håller upp ett tak.
Jag tror däremot verkligen på att bygga lusthuset i lösvirke. Lycka till
Jag håller med föregående talare att dagens staket inte har något att bidra med till framtida lusthuset.
Jag hade aldrig skarvat stolpar som håller upp ett tak.
Jag tror däremot verkligen på att bygga lusthuset i lösvirke. Lycka till
Fortsatt med lecablock i botten. Jackar ur vid stolpar och ska försöka göra vågen runt. Börjar vid ingången och väger av runt om. Ska rikta upp stolparna, bara de två vid ingång/skjutdörr/eller nåt.
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Känns inte det lite instängt mellan ribborna? Om du ändå vill fortsätta med glas eller plastglas, varför då inte bygga något upp till halvhöjd som ser lite mer tilltalade ut, och sedan fortsätta uppåt med genomskilnigt.
På en sådan fin stenläggning ska man hålla samma klass med byggnaden. Tycker jag.
På en sådan fin stenläggning ska man hålla samma klass med byggnaden. Tycker jag.
Vi tänker på samma sak. Det blir en panel 75 cm från leca och resten plexi. Köpte glasskivor som är 100 cm breda.
När vi suttit under parasoll och myggnät har det känts mkt bra. Nu blir det högre och mer ljusinsläpp tror jag. Det blir två helglasade skjutdörrar i en öppning som blir ca 2m.
Det blir inte så likt lusthuset på bilden, även om jag dreglar lite över det, utan allt går i tryckimpregnerat.
Kommer att utgå från en stolpe i mitten och fästa takreglarna i den och sedan såga av. Slipper då hylsbeslag ~ 800 kr. Stolpen fasas så den blir åttakantig vid infästning. I huvudet är det glasklart, men verkligheten...
När vi suttit under parasoll och myggnät har det känts mkt bra. Nu blir det högre och mer ljusinsläpp tror jag. Det blir två helglasade skjutdörrar i en öppning som blir ca 2m.
Det blir inte så likt lusthuset på bilden, även om jag dreglar lite över det, utan allt går i tryckimpregnerat.
Kommer att utgå från en stolpe i mitten och fästa takreglarna i den och sedan såga av. Slipper då hylsbeslag ~ 800 kr. Stolpen fasas så den blir åttakantig vid infästning. I huvudet är det glasklart, men verkligheten...
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Ta inte mittstolpen. Slopa hylsbeslag. Gör några hanbjälkar mellan takreglarna häften upp. Eller tunna stålvajrar mellan foten på takstolpar som ligger mitt emellan.
Berätta gärna varför stolpen inte är en bra idea, den kommer ju inte att vara ivägen sen. Hanbjälkar är förstås bra men måste ligga på olika nivåer. Lättare med vajer då antar jag. Åttakantiga lusthus byggs ofta med hylsbeslag och specialbeslag för hammarband/takstol och då behövs ingen annan förstärkning vad jag sett?
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
För mig skulle stolpen vara i vägen men det är en smaksak. Men jag hade väl ändå byggt annorlunda. Lycka till!
Mittstolpe blev inte bra, en 95x95 var för klen och dessutom centrerar inte stolparna, vilket jag visste men blundade för. Hanbjälkar halvt i halvt var väl lite onödigt men annars verkar det funka. Fyra sparrar till och sen lite råspont/skivor och därefter takpapp eller shingle.