Hej!
Ska nu sätta grunden för en verkstad 9x8,6 m.
En golvränna/slamavskiljare går från vänster till höger mitt i byggnaden fram till ca 40 cm från vänster/höger innervägg.
Golvet ska falla ner mot rännan från porten och från innerväggen med ett avstånd på 3 m från rännan på var sida. Det lämna ca 1,5 m plant golv vid port och arbetsbänk samt längs med väggarna då 40 cm.

Planen är att lägga i avdragningbanor på 3 m parallellt med väggen ner mot rännans ytterhörn och använda en vibrobrygga för att få fallet rätt och golvet plant. Kommer sedan stå en saxlyft där så golvet behöver vara i våg på den ena ledden.

Fråga 1.
Hur löser jag höjdskillnaden vid rännan? 2,5 cm skillnad mot det plana golvet.
Spackla efteråt för att slippa en 90 graders kant?
Sätta ytterligare en avdrgningsbana med samma höjd som L-elementet en bit mot väggen för att få en fasning mellan plant golv och fallande golv.

Fråga 2.
Hur hade ni gjort med slamavskiljare, gjuta i form innan plattan eller sätta en form och gjuta i samma veva som plattan?

Tankar mottages på detta.

Ha det gott!
/jonas

Lite svårt att hänga med hur du tänkt fallen, gör en skiss.
svårt att gjuta en grop i samma veva, gör först en bottenplatta.
sedan sätter du form.

Protte

Om jag förstår dina frågeställningar korrekt så tycker jag att du ska använda laser istället. Också köper du färdiga golvrännor som du fixerar i rätt nivå/fall innan du gjuter själva plattan.

Förstår inte riktigt vad du menar med att rännan skulle hamna lägre än befintligt golv - du vill väl ha fall från alla håll?

Hej!

Tack för svar!

C. Lundin - Golvrännan är i detta fall också en 600 L slamavskiljare (minimivolym för verksamhet), alltså dryg 7 m lång och har avrinning i överkant så inget lut på rännan. Därav att rännans överkant hamnar 2,5 cm under golvhöjd för att få ett fall fördelat på ca 3,5 m längd.
Går att köpa en färdig i betong och ställa dit innan plattan gjuts. Men om det är möjligt gjuter jag den i form innan plattan gjuts (eller samtidigt om det visar sig vara att föredra).

Jag vill ha fall från alla håll men samtidigt vill jag inte ha lutning från vänster till höger då det innebär att saxlyften skulle luta då den är av modell som inte försänks i golvet samt är flyttbar. Då har jag löst det som bilden visar.

Det slog mig nu när jag tittade på den att det enklast borde vara att dra ut golvets lutning 10 cm förbi rännan för att för hand göra en fasning ner mot rännanas kortsidor. bildexempel 2.

Ha det gott!
/Jonas

• 3D-modell av en garagegrund med markerad golvränna och dimensioner i SketchUp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en golvränna med slamavskiljare inbäddad i ett grått betonggolv, markerad med orange färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
prototypen prototypen skrev:
Lite svårt att hänga med hur du tänkt fallen, gör en skiss.
svårt att gjuta en grop i samma veva, gör först en bottenplatta.
sedan sätter du form.

Protte
Hej!
Jag tolkar ditt svar som att först gjuta botten på rännan. Sedan sätta en form på denna botten och gjuta väggarna.
Är det rätt uppfattat?

Ha det gott!
/Jonas

Fattar fortfarande trögt.

Saxlyft, dvs bilverkstad. Sätt rännan tvärs körriktningen då kommer lyften luta framåt - bakåt vilket kanske är mindre känsligt.
Ställer man lyften mitt över rännan så lutar det inte alls.
I min planering av garage så har jag ett halvt 110 mm avloppsrör som botten i rännan med lutning och sedan frigolit som form........ men det är bara planer.

Protte

Fattar fortfarande trögt.

Saxlyft, dvs bilverkstad. Sätt rännan tvärs körriktningen då kommer lyften luta framåt - bakåt vilket kanske är mindre känsligt.
Ställer man lyften mitt över rännan så lutar det inte alls.
I min planering av garage så har jag ett halvt 110 mm avloppsrör som botten i rännan med lutning och sedan frigolit som form........ men det är bara planer.

Protte
Precis som du beskriver med ränna och lyft har jag tänkt.

/jonas

Börjar klarna lite nu.
Du kan inte ha en 40 cm kant i våg med de plana delarna i fram och bakkant, blir ju en kant att snava på.
Men lägg i lite extra betong mot väggen så det lutar lokalt mot rännan.
MÅSTE rännan vara så lång?

Protte

Börjar klarna lite nu.
Du kan inte ha en 40 cm kant i våg med de plana delarna i fram och bakkant, blir ju en kant att snava på.
Men lägg i lite extra betong mot väggen så det lutar lokalt mot rännan.
MÅSTE rännan vara så lång?

Protte
Volymen på rännan styr, begränsningen ligger i hur djupt jag vill gå (vill inte ner i makadamen) och att rännan inte ska bli för bred.

/Jonas

Så rännan måste vara 600 liter.....

När ni drar av låt golvet vara plan vid ingången, luta mot rännan hela vägen mot väggen, sedan upp bortom rännan och plant mot väggen.

Sedan lägger man i en spade betong mot väggen i ändarna på rännan och river till det för att få ett litet fall.

Hoppas du har tillgång till en betongare som kan betong och vet vad man gör när det håller på att skita sig. jag har haft den fördelen.

Protte

Så rännan måste vara 600 liter.....

När ni drar av låt golvet vara plan vid ingången, luta mot rännan hela vägen mot väggen, sedan upp bortom rännan och plant mot väggen.

Sedan lägger man i en spade betong mot väggen i ändarna på rännan och river till det för att få ett litet fall.

Hoppas du har tillgång till en betongare som kan betong och vet vad man gör när det håller på att skita sig. jag har haft den fördelen.

Protte
Tack för svar! Betongare är det svåraste att få tag på men det är planen! /jonas

J Jonaskellander skrev:
Tack för svar! Betongare är det svåraste att få tag på men det är planen! /jonas
Var i Sverige kommer detta garage befinna sig?

C C.Lundin skrev:
Var i Sverige kommer detta garage befinna sig?
Hej!

Detta byggs i Hultsby, 2 mil norr om Kalmar. /jonas

J Jonaskellander skrev:
Hej!

Detta byggs i Hultsby, 2 mil norr om Kalmar. /jonas
Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Hade det varit på annat håll hade jag kunnat tipsa om många duktiga betongare.

C C.Lundin skrev:
Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Hade det varit på annat håll hade jag kunnat tipsa om många duktiga betongare.
Tackar för tanken!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.