Jag ska riva soprummet i syfte att bredda garageporten. Bifogat finns två bilder som visar utrymmet och min fråga lyder. Varför är soputrymmet inte gjutet i samband med att man gjöt plattan som huset står på? Eller är det jag som inte förstår vad jag ser? Jag trodde att garagegolvet var betongplattan fast man slängt på lite färg bara? Huset är byggt 1980. Jag blir som lite tveksam till om jag vågar ta bort de där reglarna nu.

• Bild på ett hörn av ett garage med träreglar, isoleringsmaterial, betongplatta och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rumsavdelning med träreglar och osammanhängande gipsväggar inuti ett garage, med synliga skadade områden och renoveringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Vad är det som gör dig tveksam att riva vertikala reglarna?
De ser inte ut som dom är bärande, eller ?

Min osäkerhet beror på okunskap o ingen erfarenhet rakt av. Aldrig bott i hus men upptäckt att jag har ett nyfunnet intresse i bygg o konstruktion. Sen var jag så övertygad om att soprummet skulle stå på samma platta som resten av hus o garage så jag blev mest bara ställd. Men kan garagegolvet verkligen vara en gjuten betongplatta på grundplattan typ? Bygger man så?!

Sådär gjorde man förr, slängde ut lite betong jämnade av med en piassavakvast, byggde huset och sedan la man dit en slipsats och gjorde ett slätt fint golv.
Idag får man färdigblandad betong och gör ”färdigt” på en gång.

Rensa bort trävirket och om det är treetex ur diket och gjut igen.

Protte

Jag bugar o bockar för svar o bra hjälp.

En tilläggsfråga förresten. Vilken typ av betong ska jag laga med? Fanns ju en uppsjö av olika typer. Lagningsbruk, grovbetong, finbetong etc.

Finbetong eller om du hittar en säck som heter ”slipsats”

Försök att blanda den ganska styv. Inte för blöt alltså.

//AA

Men skvätt gärna på lite vatten i ”diket” så betongen inte tvärtorkar i kontakt med befintlig betong.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.