Får olika uppgifter beroende på var jag kollar när det gäller överlapp av armeringsjärn i vot samt överlapp av armeringsnät.
Beror det på hur stort man bygger? Räcker 20cm armeringsjärnöverlapp(8mm armeringsjärn) i voten och en ruta i nätet? Gjuter ca25m2.
Vad säger den samlade expertisen?
Tacksam för svar.
Vh Ola

Mikael_L
Överläpp i voten minst 60 cm, om du inte böjer krok i ändarna.

Överläpp för nätet är inte så kritiskt ifall det bara gäller sprickarmering.
1-2 rutor funkar bra.

Är det dubbelarmerat bärande bjälklag blir det däremot viktigt att få till det rätt, jag vet dock inget om krav eller tumregler då.

Varför så klena järn i vot?
Det brukar ju vara några 12'or eller 16 i voten

Förskjuter du skarvarna så räcker 40 cm i voten, annars är det dubbel skarvlängd som gäller enligt konstens alla regler. Men 8mm-järn låter alldeles för klent. Vad ska byggas?

Är det fingerskarvade nät du har så ska bara fingrarna skarva mot andra mattan, annars duger det gott som Mikael ovan sa med ett par rutor.

Redigerat:
C C.Lundin skrev:
Förskjuter du skarvarna så räcker 40mm i voten, annars är det dubbel skarvlängd som gäller enligt konstens alla regler. Men 8mm-järn låter alldeles för klent. Vad ska byggas?

Är det fingerskarvade nät du har så ska bara fingrarna skarva mot andra mattan, annars duger det gott som Mikael ovan sa med ett par rutor.
Bygger om carport till garage samt breddar och förlänger.

C C.Lundin skrev:
Förskjuter du skarvarna så räcker 40mm i voten, annars är det dubbel skarvlängd som gäller enligt konstens alla regler. Men 8mm-järn låter alldeles för klent. Vad ska byggas?

Du menar 40cm va?

Olahed Olahed skrev:
Du menar 40cm va?
Absolut! My bad.
Olahed Olahed skrev:
Bygger om carport till garage samt breddar och förlänger.
Det låter fortfarande lite klent. Personligen hade jag utan tvekan lagt minst 12mm-järn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.