Hej!
Jag håller på att isolerar mitt garage som tidigare varit ett kallgarage. Jag har satt oljehärdad board inifrån som vindskydd men har suttit och läst att en del avråder att använda oljehärdad board då den tydligen är för tät för ev fuktgenomträngning ut från konstruktionen. Är det värt att avbryta detta och istället köpa vanlig vindduk och häfta upp inifrån på samma sätt istället? Finns det någon som är kunnig och vet? Såhär ser det ut när jag satt boarden
Jag håller på att isolerar mitt garage som tidigare varit ett kallgarage. Jag har satt oljehärdad board inifrån som vindskydd men har suttit och läst att en del avråder att använda oljehärdad board då den tydligen är för tät för ev fuktgenomträngning ut från konstruktionen. Är det värt att avbryta detta och istället köpa vanlig vindduk och häfta upp inifrån på samma sätt istället? Finns det någon som är kunnig och vet? Såhär ser det ut när jag satt boarden
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Du använder mineralull, så jag antar att du skall sätta plast på insidan. Om du inte tänkt det så råder jag dig att tänka om. Eftersom plast inte släpper igenom fukt så får du heller ingen fukt vandring genom konstruktionen.
Precis, plast kommer sättas dit. Har du någon erfarenhet av oljehärdad board som vindskydd?Cancerman_777 skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Vårt hus från -82 har asfaboard som vindskydd sedan det byggdes. Sedan förra sommaren har vi rivit en del av ytterväggarna och både bytt fönster & tak men väggarna ser ut som nya inuti. Inga större tecken på fukt eller mögel och efter att sopat av boarden ser den som ny ut...
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag har satt oljehärdad masonit direkt under råsponten, luftspalt emellan såklart.F Frassetegel skrev:
Det konventionella är ju att sätta vindpapp som vindskydd och oljehärdad masonit som droppskydd.
Om jag vore du så hade jag följt konventionen. Jag tror inte det är skadligt det du gjort, men fasen så mycket dyrare.
Tack för svar. Hade du asfaboard eller 3mm oljehärdad board?andr.ljung skrev:
Klicka här för att svara