Hej

Mer förvaringsutrymme är ett måste och tänkte smälla upp en friggebod/förråd. Sitter och designar i sketchup och börjar bli färdig men är kluven om färdiggjuta plintar skulle funka? Tänkte köpa från byggmax som har måtten 700 *100mm. Men är de för klena med tanke på deras bredd? Tänkte gräva ner de så det sticker upp ca 20 cm ifrån marken.

Lite information om marken där friggan skall stå: Grusås är det så marken består av grus och mindre sten.

Bjälklaget som ses på bilden är 4,5m ggr 2.8m. Tanken är att ha 8 plintar, 4a i rad på varje sida. Enligt lathunden av svensktträ så skall bjälkarna 145*45 c24 klara fri längd på 2,92m, i mitt fall är det 2.71m.

Tar gärna emot tips! :)

Mvh Snickardyckert
 
  • Sketchup-ritning av bjälklag för friggebod med måttangivelser och planering för plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den i mitten s.k bjärklagret kommer behöva vara i samma linje! det är viktig och att de mitten måste vara 10-12 cm lägre än de andra. Själv tycker jag att det är lite klen med det partiet i mitten. Det är de mitten som viktigaste av hela ramen typ och du väljer ha det på det sättet gör mig fundersamt:-)
Kolla gärna runt hur de färdig byggda stommar som man kan köpa har lagt måtten och gör anpassning efter dina mått är mina rekommendation

Att bygga det det färdig byggda plintar är inget att rekommendera. Jag skulle gjuta plintar. Det är mycket stabilare och säkrare kort.

Visar dig hur vi har byggt vårt friggebod på 15kvm
Vissa använder sig av 9 plintar Vi använder oss av 15 plintar för vi har grävt ca 60cm djup inte 1m -1,2m plus så har vi lagt in armeringsjärn så det ska inte kunna knäcka vårt betong i jorden så lätt.
Grundram för byggnad med betongplintar, där mittsektionen ska vara lägre än omgivande delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
behövs inga mittenplintar alls om man dimensionerar rätt. Ts kommer enbart att ha plintar på långsidorna och ett fribärande bjälklag. Att de flesta friggebodsbygsatser inte gör så beror på att det är billigare för säljaren med klenare virke
 
S Snickardyckert skrev:
Hej

Mer förvaringsutrymme är ett måste och tänkte smälla upp en friggebod/förråd. Sitter och designar i sketchup och börjar bli färdig men är kluven om färdiggjuta plintar skulle funka? Tänkte köpa från byggmax som har måtten 700 *100mm. Men är de för klena med tanke på deras bredd? Tänkte gräva ner de så det sticker upp ca 20 cm ifrån marken.

Lite information om marken där friggan skall stå: Grusås är det så marken består av grus och mindre sten.

Bjälklaget som ses på bilden är 4,5m ggr 2.8m. Tanken är att ha 8 plintar, 4a i rad på varje sida. Enligt lathunden av svensktträ så skall bjälkarna 145*45 c24 klara fri längd på 2,92m, i mitt fall är det 2.71m.

Tar gärna emot tips! :)

Mvh Snickardyckert
Happy75smile Happy75smile skrev:
Den i mitten s.k bjärklagret kommer behöva vara i samma linje! det är viktig och att de mitten måste vara 10-12 cm lägre än de andra. Själv tycker jag att det är lite klen med det partiet i mitten. Det är de mitten som viktigaste av hela ramen typ och du väljer ha det på det sättet gör mig fundersamt:)
Kolla gärna runt hur de färdig byggda stommar som man kan köpa har lagt måtten och gör anpassning efter dina mått är mina rekommendation

Att bygga det det färdig byggda plintar är inget att rekommendera. Jag skulle gjuta plintar. Det är mycket stabilare och säkrare kort.

Visar dig hur vi har byggt vårt friggebod på 15kvm
Vissa använder sig av 9 plintar Vi använder oss av 15 plintar för vi har grävt ca 60cm djup inte 1m -1,2m plus så har vi lagt in armeringsjärn så det ska inte kunna knäcka vårt betong i jorden så lätt.
[bild]

Hej! Tack för tipsen
Jag förstår att du behövde gräva 60cm djupt, det är ju matjord/lera. Jag tänker gräva 35cm djupt och lägga 5cm makadam i botten, det är ju som sagt grus och sten i marken så ska inte behöva gräva djupare.
Precis som Mats skrev så är det självbärande bjälklag, ska egentligen inte behövas nå kortlingar (förutom på kortsidorna då) men jag tänkte att jag monterar det för mer stabilitet. Jag hittade också ett par stabbigare plintar än de jag nämde (100*100mm). Mvh Rickard
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.