11 294 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Carport val av limträ eller reglar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är framför allt limmet som gör att delarna samverkar. Skruvarna är främst till för att hålla de på plats medan det torkar. Man får gå lite på känsla, ungefär som när man limmar ihop något med skruvtvingar. Limmet ska krypa ut ur alla fogar. A4 kvalitet är det enda som håller i längden.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hur står sig limträpelare 90x90 med en bräda på var sida och limträbalk ovanpå mellan dessa? Jag antar att det håller gott som stolpar även om det kanske ser lite klent ut på en stor carport.
Ser att många byggt så vilket också underlättar då man slipper urtagningar.
Är det någon fördel att göra så?
Exempel; https://www.lundqvisttravaru.se/wp-...+/7SpO6w==&t=a8b1a3309c0c854ec81f8a4270a2749a
Exempel; https://www.lundqvisttravaru.se/wp-...+/7SpO6w==&t=a8b1a3309c0c854ec81f8a4270a2749a
Jag har själv funderat på att göra så som på bilden då limträbalkarna jag ska använda är 90mm breda. Men jag känner mig osäker på om det blir kraftigt nog, sen är jag orolig att det kommer se "klabbigt" ut med alla skruvar som ska till för att fästa brädorna i pelaren?holmberg87 skrev:
Hur står sig limträpelare 90x90 med en bräda på var sida och limträbalk ovanpå mellan dessa? Jag antar att det håller gott som stolpar även om det kanske ser lite klent ut på en stor carport.
Exempel; [länk]
Så jag kommer jacka ur 115x115 pelare med motorsåg/cirkelsåg tänkte jag.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag tror inte man ser skruvarna eller spikarna då det målas. Det borde räcka gott men jag vet inte heller riktigt.
Dock väldigt smidigt att slippa jacka ur och även nertill om man har mindre stolskor.
Men det ska ju se bra ut också och inte som tandpetare
Dock väldigt smidigt att slippa jacka ur och även nertill om man har mindre stolskor.
Men det ska ju se bra ut också och inte som tandpetare
Förutsatt att man kollat att det håller med nått dimensioneringsprogram så borde båda lösningarna funka, det är mer upp till tycke o smak.holmberg87 skrev:
Har du bygglovet klart?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Mm det var de jag hoppades någon här på BH kunde svara på.murak skrev:
Men eftersom flera stora tillverkare bygger så borde det räcka som sagt.
Kanske rent av stabilare med något på bägge sidor limträbalken än ett uttag.
Bygglovet färdigt i våras, sen har jag hållit på med markarbeten under sommaren.
Tänkte börja bygga i början på nästa år men velar lite på materialet ex stolparna
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En 2,5 m lång limträpelare 90x90 klarar en last i pelarens längdriktning på ca 50 kN. En 115x115 under samma förhållanden, ca 130 kN. I det här fallet kan ju pelarlasten bli högst ca 25 kN. Det räcker därför gott med 90x90. Om man skruvlimmar två st 25x90 brädor på ömse sidor om en 90x90 stolpe så blir effekten samma som en 115x115 i den förstärkta riktningen. Rent praktiskt tycker jag det är enklare att få till en snygg knutpunkt på det sättet än genom att jacka ur en 115x115.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
J justusandersson skrev:En 2,5 m lång limträpelare 90x90 klarar en last i pelarens längdriktning på ca 50 kN. En 115x115 under samma förhållanden, ca 130 kN. I det här fallet kan ju pelarlasten bli högst ca 25 kN. Det räcker därför gott med 90x90. Om man skruvlimmar två st 25x90 brädor på ömse sidor om en 90x90 stolpe så blir effekten samma som en 115x115 i den förstärkta riktningen. Rent praktiskt tycker jag det är enklare att få till en snygg knutpunkt på det sättet än genom att jacka ur en 115x115.
Tack för ditt svar! Håller helt med dig att det blir lättare att bygga så. Du ser ings nackdelar stt göra så jämfört med att jacka ur?J justusandersson skrev:En 2,5 m lång limträpelare 90x90 klarar en last i pelarens längdriktning på ca 50 kN. En 115x115 under samma förhållanden, ca 130 kN. I det här fallet kan ju pelarlasten bli högst ca 25 kN. Det räcker därför gott med 90x90. Om man skruvlimmar två st 25x90 brädor på ömse sidor om en 90x90 stolpe så blir effekten samma som en 115x115 i den förstärkta riktningen. Rent praktiskt tycker jag det är enklare att få till en snygg knutpunkt på det sättet än genom att jacka ur en 115x115.
I mitt fall så kommer ju limträbalken då också att bli 90mm bred. Vilken höjd är då lämplig?
Jag är säkerligen alldeles för vetgirig i att välja stolpar haha
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej.holmberg87 skrev:
Det räcker med 180 mm. Då har jag räknat med en spännvidd mellan varje pelare på 2,4 meter och max nedböjning 1/300 av spännvidden. Beställ dock en hel balk (7,2 meter lång) det blir bättre och snyggare.holmberg87 skrev:
Det är aldrig fel. Det är grunden för allt framåtskridande.holmberg87 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Kanon! Ja man lär sig faktiskt mycket när mam lägger vikt vid alla detaljer.J justusandersson skrev:
Då kommer jag använda 90x90 pelare med skruvlimmade 30x120 och balk 90x180 i full längd.
Antar att det inte spelar roll på belastningar ifall jag väljer råspont istället för duk som jag tänkte i början. Råspont kommer jag använda för att få bättre stabilitet
2 år har gått sedan denna konversation, hur gick det med carporten, blev det som du ville? Kan du inte lägga ut ett par bilder på konstruktionen?holmberg87 skrev:
Kanon! Ja man lär sig faktiskt mycket när mam lägger vikt vid alla detaljer.
Då kommer jag använda 90x90 pelare med skruvlimmade 30x120 och balk 90x180 i full längd.
Antar att det inte spelar roll på belastningar ifall jag väljer råspont istället för duk som jag tänkte i början. Råspont kommer jag använda för att få bättre stabilitet
Med vänlig hälsning,
Anders
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hej! Allt blev färdigbyggt ifjol och jag har en projekttråd om hela bygget med många detaljer.A Anders Holmstrom skrev:
Oerhört tacksam till justusandersson!
Tråden är här https://www.byggahus.se/forum/threads/dubbel-carport-i-loesvirke.308582/
Klicka här för att svara