Byggahus.se

Nybygge garage, vad ångrar du att du inte gjorde?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Dags för min första tråd här på forumet :)

Jag går i planerna att bygga ett garage men är osäker på om man verkligen kommit på allt man vill ha.
    Har tidigare renoverat ett litet hus och nu några år senare ångrar man sig mycket att man inte var mer påläst om div. saker. Varför satte man inte upp ett extra uttag där, varför drog man inte ut extra kablar för belysning där osv osv.

Så nu vänder jag mig till er!

Missade ni något som ni ångrar i efterhand att ni inte gjorde när ni byggde garage? Eller kanske något som man absolut måste ha men som man kanske inte tänker på?

Ett suterräng garage på 65kvm som kommer att användas för hobby meck.
    Standard el installation med några extra uttag + 3-fas uttag placerat över hela garaget.
    Bänkbelysning med dimmer? Led armaturer i tak.
    Garageport med motor.
    Utslagsback.

Men vad mer vill man inte missa?
    Lampor som tänds när garageporten öppnas?
    Led belysning ovanför garageport?

Bara fantasin verkar kunna sätta stopp så hjälp mig!

Tack på förhand

2. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Tjockare betonggolv för tex pelarlyft om man vill meka smidigare under bilen (150 mm)
    Glöm ej att dra el för ventilations fläkt tex.

3. M
    Medlem · Nivå 5
    Gorde det större.

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Vad tillåter bygglov/detaljplan?

Generellt så är ju större bättre, 65 kvm som mekgarage är ju i minsta laget skulle jag säga, om du har en hobbybil och en vanlig du vill ha in nån gång så blir det trångt ... Möjlighet till lyft är ju grymt, så att lägga på lite på takhöjden och gjuta en tjockare del av plattan är en billig peng när man bygger, men sparar mycket jobb sen ...

Vatten/avlopp är ju bra, men allt det andra (belysning/el-uttag) är ju saker man inte behöver fundera på alltför tidigt i processen ..

5. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Golvet, helt plant eller med fall mot golvbrunn?
    Billyft, som sagt, dvs tillräcklig takhöjd och anpassat golv.
    Tillräckligt med utrymme även på sidorna om bilen.
    Hur stor hobbybil, Triumph Spitfire -73 eller Cadillac Eldorado -58?

6. Sockerhög
    Medlem Nivå 4
    Alla gånger en smörjgrop...:cry:

• Laddar…
  7. S
    Renoverare Nivå 6
    Jag hade säkerställt att det gick att tvätta bilen i garaget!

8. S
    Självbyggare Nivå 8
    Tänk till på tryckluftsinstallation om du ska använda det någorlunda ofta. Uttag på strategiska ställen, tex vid arbetsbänk, vid port, och längst in. Dra ordentliga rör så det inte blir tryckfall, och bygger du nytt kan man ju fundera på dold installation.

Vad gäller belysning tycker jag det är trevligt att ha några lampor som tänds på rörelse när man går in i garaget, och att man via brytare tänder resten. Då behöver man inte fumla efter någon brytare och tända allt när man bara ska in snabbt och hämta något.

Ska du ha lyft är hög takhöjd väldigt bra, det kostar inte mycket att bygga på höjden!

Blir det kallvind? Fundera på möjligheter till förvaring av otympliga grejer och sånt man inte använder så ofta. Till exempel att kunna förvara virke, röjsåg, "gott och blandat skrot som man säkert aldrig behöver men vill spara ändå" osv.

Har du tänkt ha billyft och redan vet vilken du ska är det ju superfräckt att fälla ner den i golvet så den inte är i vägen sen (tex. om man har en saxlyft). Annars så är det ju gött att förbereda med tomrör för el/hydraulik till eventuell lyft så man åtminstone slipper det på golvet.

Stark strålkastare monterad nära nock som lyser upp infarten - väldigt bra när man ska göra något arbete utanför garaget under vinterhalvåret och det är mörkt och jävligt.

9. M
    Medlem · Nivå 4
    Kontor/gästrum.
    Automatiska portar
    Bredband
    Varmt och kallt vatten
    Toalett så man slipper gå in i huset när man är smutsig.

/M

• Laddar…
  10. R
    Medlem Nivå 13
    Bredden

11. L
    Medlem Nivå 1
    Har inte själv byggt garage, men jag vet flera som byggt och alla har gjort det för smalt. Dvs, det går knappt att kliva ur bilen på ena sidan. Måste backa in bilen för att byta däck på ena sidan med mera.
    Satsa på bra belysning också. Är värdelöst att arbeta i dåligt ljus.

12. R
    Medlem Nivå 13
    Traditionella garage går knappt att öppna dörren i. Detta är värdelöst om man vill meka lite, då är det ett jävla meck

• Laddar…
  13. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8
    Vad är en bra bredd för dubbelgarage, ni som skriver bredd på garaget?

• Laddar…
  14. R
    Medlem Nivå 13
    För dubbelgarage spelar de nog ingen roll då du kan köra ut ena bilen om du ska greja med den andra bilen där inne

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    5,5 meter, om det bara är parkering av två svenssonbilar, men kör man ut bägge kan man meka med en som kan ställas mer mot mitten. Bra med dubbelport då isåfall.
    Till nöds klarar man sig med 5 meter också, men då är det t.o.m jobbigt att få ur ICA-kassen från bakdörren efter att man parkerat.

Ska man ha en plats vikt åt mekande plus nattförvaring av en svensonbil på andra platsen, lägg till minst en meter, ännu mer om det är nåt stort as till bil (50-60-tals jänkare m.m)

Lägg till ytterligare en meter, så ryms det lite verktyg och kanske arbetsbänk på sidan.

Ska det vara två mekplatser, ytterligare en meter.

så..., 5 eller 5,5, eller 6,5 eller 7,5 eller 8,5 meter meter är lämplig bredd för ett dubbelgarage, lite beroende på hur man tänkt använda det.
    Lika bra att ta 9 meter jämt då ...