Hej! Grannen kom ut för en stund sen och klaga på avståndet till tomtgränsen vad det gäller förrådstältet. Räknas tältet som friggebod?

H
Beror väl på va stort tältet är.
Men är det stort så är det väl vanligt bygglov man ska ha.
Friggebod får man väl inte ställa nära tomtgräns heller?

Står det där permanent? I så fall gäller samma regler som för en friggebod eller annat hus, ja.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Med andra ord måste jag flytta tältet så fort som möjligt?

Tältet är 6m2 så stort är det inte.

Storleken på tältet spelar ingen roll. Om det är permanent uppställt bör drt stå minst 4,5 meter från tomtgräns. Om du vill ha det närmre bör du söka ett godkännande för detta från grannen

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Om det ska stå till våren sen flyttas funkar det eller måste jag flytta det direkt?

A Andre M skrev:
Om det ska stå till våren sen flyttas funkar det eller måste jag flytta det direkt?
Fråga din granne om detta är ok och försök komma överens. Om grannen ändå är missnöjd kan grannen anmäla det till kommunen som då gör en bedömning där man frågar dig och din granne. Utgången kan man nog inte säkert veta, beror väl på hur länge det är uppställt om det räknas som permanent eller ej. Troligen kommer kommunens utredning att ta en tid så det är möjligt att tältet redan är borta när avgörandet kommer. Formellt behöver du inte göra något innan kommunen fattat ett beslut, men det är oftast bäst att försöka se det från grannens sida också och komma fram till en kompromiss

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.