KalleKe
Exostor Exostor skrev:
Alla som tänker dra tp-kabel (nätverkskabel) mellan hus och garage: tänk på att man lätt får induktionsspänningar i nätverkskabeln vid åsknedslag i närheten. Det betyder att du kommer bränna upp en eller annan nätverksswitch. Mellan byggnader ska det vara fiber.

Vill man inte investera de 3-4000 det kostar att dra en fiber (inkl fiberconverters) så sätt en billig dum switch mellan husets router och kabeln till garaget. Gör likadant i andra änden, en billig switch innan dator eller accesspunkt kopplas in. Då brinner med lite tur bara den billiga switchen upp och inte dyrare utrustning.
Detta inträffade på en firma jag gör uppdrag för ibland, dom hade nätverkskablage mellan husen på området efter ett åskoväder avled 3 switchar modell större, en telefonväxel och en NAS. Det ligger fiber i alla kulvertar nu :)

• Gilla
Mats
  • Laddar…
Jag funderade en hel del: Vårt blev till slut ett enbilsgarage med 5m brett och 10,5m långt (med 3,5m förrådsdel/tänkt ungdomslägenhet längst in.)
  • Högre port (210cm) då får du in en bil med taxkbox på bilen, ha boxen upphissad i taket, montera på den I garaget.
  • Enkel "Tillfällig EL-bygg golvvärme slinga" (typ 1500-2000W) Utlagd/fastsatt enkelt ovanpå armeringsmattan inför gjutning. Bygger man vintertid. Täck plattan efter gjutning. Slå på slingan en vecka innan bygget. Ta bort presenningen =torr, ljummen platta att bygga på från dag ett! Då slipper du också högljudd byggfläkt och får bra värmespridning i hela byggplatsen under byggtiden. Dessutom när byggarna går in med blöta skor så torkar golvet upp snabbt. Du har en tillfällig värmekälla i huset tills ordinarie värmesystem är driftsatt osv. Hade vi även i huset. Suveränt då vi började bygga i Januari.
  • Golvvärmeslingor (vatten) i flera sektioner. Ej inkopplade men enkelt göra sen om man vill ha riktig värme i garage och/eller förrådsdel med en liten elpanna typ värmebaronen MP4.
  • Mååååånga 230V uttag + 400V uttag + nätverksuttag. (Även några 400V uttag utvändigt både fram och baksida)
  • Gjöt in en "stöldögla" i bottenplattan inför gjutning av plattan. Enkelt låsa fast släp, moped, cyklar osv. Bad en smedja bocka till. Är ett tvärgående armeringsjärn genom båda pinnarna ingjutet i väggen. Borrade 25mm hål i kantformen innan gjutning. (se bild)
  • Bygg garaget först, sen huset. Då har du en bra byggbod, förråd, målarbod osv under byggtiden.
  • Förvaringsutrymme ovanpå innertaket som nås från gavlarna
  • Vi förberedde och gjöt in TVÅ st 110mm avlopp + drog inkommande vattenrör på lämpligt ställe för att i framtiden enkelt kunna inreda "tonårslägenhet" med badrum. Då kan man faktiskt även ha en Toastol där under byggtiden, några byggskivor som insynsskydd och hälla i vatten från hink för att spola. Anledningen till TVÅ 1110mm rör är för att du behöver minst ett för toa och ett för dusch/övrigt. Finns kvarntoaletter med pump för att lösa exakta planlösningen sen bara duschen hamnar vettigt. (Du vill inte behöva bygga upp högt golv för att dra avloppet ovanpå gjutet golv sen)
  • Gjut in ett par "extra" 50mm gula rör vid/till elcentralen som bara slutar i marken utanför väggen. Suveränt då du efter något år kommer på Pool/utebelysning/robotgräsklippare osv. Då gräver du fram tomröret på utsidan, stoppar i och vips har du klart ända fram till elcentralen.
  • Dra in några extra 50mm tomrör (med dragtråd) mellan hus-garage. Är bra vi ombyggnad, styrning, fiberinstallation, larm osv.
  • Montera larmpanel även i garaget. Så du inte behöver gå in i huset för att larma av.
  • Förbered för trådbundet larm till fönster, dörrar, port, brandlarm, rörelsedeckare, sirener redan från början.
  • Vi har en riktig plåtklädd arbetsbänk på långsidan vid främre delen av en bil OCH ett fönster ovanför bänken. Är suveränt att kunna stå och se ut mot trädgården, få in ljus, lägga ifrån sig saker man skruvar lös från bilen osv.
  • Bygg lite bredare även om det är enbilsgarage. Då funkar förvaring, arbetsbänk på båda sidor om bilen. Då kan man också ha gångdörren bredvid garageporten. Ha garageporten förskjuten i sidled. Vi "kör" in så då står bilen nära högerväggen. Där det då är smala 20/30cm breda förvaringshyllor för plankor och långa saker en bit upp på väggen. Då är det gott om plats på bilens vänstersida. Där jag har all verktygsförvaring osv. Vill man skruva på bilens högersida backar man in bilen osv. Enkelt också att ta in en cykel/MC bredvid bilen, bära in något för att meka på arbetsbänken längs långsidan, gå in till förrådet via dörren i innerväggen osv
  • Tänk på att försöka "få upp" förvaringen på väggarna en bit. Så du kan ställa grejor på golvet längs väggarna och öppna bildörrar osv. Sparringskenor är ju suveränt. Använda "olika djupa" hyllplan på olika höjd. Lätt gå förbi, sväljer mycket högt upp osv. (Finns ofta begagnade att köpa på blocket eller då någon butik lägger ned)
  • Självklart tex OSB bakom gipsen så du kan hänga upp tunga saker
  • Dra ut flera 230V uttag där bilarna står med OLIKA faser så flera kan använda elektrisk motorvärmare samtidigt.

• Framför bilen mot "förrådsväggen" har vi förvaring från 1,5m höjd och uppåt. Då kan bilen köras ända fram mot innerväggen vid behov ((garagedelen är 7m). Ger då drygt 2m arbetsutrymme BAKOM bilen INNANFÖR porten. Enkelt ta in något och meka med tillfälligt, tex cykelpunka, måla några brädor vintertid, ta fram och ställa upp en kapsåg osv
  • Fundera på att installera "avfuktare" om du kör in bilen dagligen.
  • Isolera väggarna/plattan/port ordentligt redan från början. Då är det enkelt att köra den temperatur du vill antingen permanent eller tillfälligt vid behov.

• Ångra att vi inte kämpade mer för att få till ett 2-bilsgarage. (typ 7x10,5m). Dock hade det tagit lite för mycket av tomten tycker vi. Hade i så fall satt in en 5m port och fortfarande med sidodörr.
  • Ångrar att vi inte försökte få till en Car-Port FRAMFÖR garaget. Växte upp med det i Norrland och en CarPort med gjuten platta, är suveränt att ha bilarna under tak.
  • Ångrar att vi inte tänkte till liiiite mer om placeringen av ingjutna avloppen ELLER undvikit vattenslingor omkring där de är. Då hade man kunnat bila upp och flytta de lite.
  • Ångrar att vi inte tog "normalstora" fönster (samma höjd 130cm) som på huset. Hade varit klockrent då vi nu funderar på bygga om till tonårslägenhet av de innersta 7,5 metrarna och bara ha en slags förrådsdel kvar med garageporten kvar där också
  • Ångrar att vi inte tänkte till mer angående förvaringen ovanpå innertaket i garaget.
  • Ångrar tight mellan garage och hus. Ca 260cm men skulle velat ha 3m (köra in maskiner(husbil till trädgården)
Inbäddad stöldögla i bottenplattan bredvid en byggnad, omgiven av småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Man bugar ,Klokt tänk i de allra flesta fall, man kan alltid önska sig mer men i bland (när man skall betala kalaset så är less more)
Väl rutet...

vad ångrar du att du inte gjorde?
Tja, vad ångrar jag mest?
Till vårt förra garage köpte vi en ny takskjutport, när någon backat sönder vår gamla Car-In.
På paketet stod det Installs in 30 minutes or less. Det tog cirka tre månader innan den var uppe.
Så till vårt nya garage köpte jag en billig (men bra?) port år 2011 från GarageExperten.
Den är inte uppe än :cry:

Det är kanske är som för mej, en intensiv gruvverksamhet.
En verksamhet som jag har tränat upp under många år och har blivit ruskigt duktig på :p.
Den versamheten är oftast minst 7 gånger värre än jobbet som jag ska utföra. Jag kan gruva mej en hel vecka, och hitta på alla möjliga undanflykter för något som tar en timme att göra.

Eller det däringa "senare" - jag gör det senare:rolleyes:... Jaja, jag ska göra det före nyår - men vilket nyår talar jag väldigt tyst om:D

Steeldragon Steeldragon skrev:
...Va?
Bilarna står väl ändå bredvid varandra oavsett om det är två portar eller en stor?

Eller är din breda port inte bred nog för få ut två bilar samtidigt?
Porten är 4.2 meter bred och placerad till höger på långsidan av garaget så det går icke.

KalleKe Sammy_j skrev:
Detta inträffade på en firma jag gör uppdrag för ibland, dom hade nätverkskablage mellan husen på området efter ett åskoväder avled 3 switchar modell större, en telefonväxel och en NAS. Det ligger fiber i alla kulvertar nu :)
Jag hade det problemet mellan hus och uthus. Gick prylar varje år tills jag bytte till fiber

Vilken rolig tråd! Jag "lever" i ett redan existerande garage och har inte haft så mycket att säga till om, men jag kan instämma i mycket som redan skrivits. När man läser här låter det som att alla har så enorma ytor och jag blir avundsjuk. Om jag någonsin i framtiden får läge att bygga nytt från grunden så ska jag ta mig till av råden i denna tråd och plocka russinen ur kakan.

Men lite erfarenhet av mitt nuvarande spejs har jag ju, trots att det bara är 6,40x6m och precis strax över 2m i tak, oisolerat under mark, med en stenterass ovanpå, så det är inte så mycket man kan göra åt själva rymden. Men uppgraderingar i form av belysning, el, vatten och tryckluft kommer lite allt eftersom. En grej som i mitt fall kommer göra mycket för volymen är att gå ner från två projekt till ett.

Planen är att i samband med att mitt nuvarande projekt blir gatklart, så kommer garaget få sig en omdaning i form av nya ytskikt och utökad el och troligtvis även en LLVP. Innan nästa projekt startas i "nya lokaler".

Drömmer dock om ett ovanjordsgarage, ordentligt isolerat och ordentligt med takhöjd, men det blir svårt att få bygglov för med detaljplanen som råder. Kanske kunde man klassa om fastigheten för att få bygga en maskinverkstad på 80-100kvm? Mark finns det gott om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.