Byggahus.se

Spackla direkt på OSB

1. Emanjo
    Medlem · 4 inlägg

Emanjo

Medlem
    Hej,
    Jag har byggt en vinterbonad friggebod och har bara klätt insidan med osb än så länge.
    Diskuterade med sambon om hur vi skulle ha det invändigt och kom fram till att vi är ute efter en rå/industriell yta.

Min fråga- kan man spackla direkt på OSB-skivor? Vi tänkte ju isf något grovkornigt som man sen lägger på ett skydd/bindnindgsmedel så det inte dammar/trillar av.

Tacksam för alla svar!

2. Duttarmajster
    Renoverare · Stockholm · 164 inlägg

Duttarmajster

Renoverare
    Låter lite riskabelt, spricker antagligen första året.
    Vill ni ha en rå industriell yta låt osb vara obehandlad :)
    Kan det vara ett alternativ att måla osbn med snickerifärg? Rolla på stålgrått typ tänker jag

3. A
    Medlem · dalarna · 1 911 inlägg

ArneTW

Medlem
    Reperationsgips...

/ATW

4. T
    Självbyggare · Västra Götaland · 393 inlägg

tgr_se

Självbyggare
    Du kan väl måla direkt på osb. Det blir lite rått och industri.
    Annars durkplåt.

5. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 994 inlägg

anders07

Medlem
    Beror ju lite på hur väl fästa skivorna är men gipsputs direkt på OSB skivorna borde sitta rätt bra men om skivorna rör sig (värmeväxlingar) kommer det att spricka och antagligen trilla ner en del...
    Jag skulle bara rolla dem med färg...

6. B
    Husägare · Jönköpingstrakten · 197 inlägg

Beretic

Husägare
    Vi testade art bredspackla en osb med vanligt spackel iofs.. Det trillade ner rätt omgående..

7. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 272 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Träfiberskivor rör sig mer än puts/spackel mm.
    Inte att rekommendera , måla funkar bra.

8. A
    Anonym
    Kan man kanske prima skivorna innan putsning/spackling för bättre fäste?

9. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Nej , trä / träfiberskivor rör sig med luftfuktigheten , det gör inte tex spackel / puts.

10. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 028 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Målade blir dock väldigt snyggt. Vitt åtminstone. Jag tror att grått eller någon färg riskerar att se taffligt ut, strukturen kommer fram lite för mycket då. Men vitt blir snyggt!

Vet inte riktigt hur mycket det rör sig dock men vi har satt upp såna i pularverkstaden och fyllt i en del skarvar med målarfog. Misstänker att det är skarvarna som riskerar att bli fula om det rör sig för mycket så har man skarvar som kommer synas mycket kan det vara en idé att lämna en större skarv där så man får i mer mjukfog som då kan ta upp mer rörelse.

Kan fogen ta upp säg 20% rörelse så ger ju 1mm fog bara 0,2mm rörelse, däremot ger 5mm fog 1 mm rörelse så den riskerar ju inte att spricka upp lika lätt.

Vi löste problemet med att ha ELFA-hyllor på väggarna och då råkade skenorna hamna precis för skarvarna ;-)

• Laddar…
  11. nino
    Renoverare · Dalarna · 9 742 inlägg

nino

Renoverare
    När jag jobbade på ett måleri så spacklade vi OSB, vi "målade" skivorna med våtrumslim först, lät det torka sen spacklade vi och målade.
    Om det satt i längden vet jag inte och det var inomhus

• Laddar…
  12. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Har en innervägg i huset med OSB + 1 lager gips + spackel i skarvarna (med pappersremsa) har tapetserat med ngn plastig tapet . På sommaren syns alla skarvar från gipsskivorna , tapeten bular ut lite

13. Holidaay
    Husägare · 2019 · 40 inlägg

Holidaay

Husägare
    Istället för att starta upp en ny tråd tänker jag att jag lånar en befintlig inom samma område..

Tips på hur man löser den lilla väggsnutten kosmetisk? Alltså där de sitter en svartmålad osb-skiva nu...

14. O
    Medlem · . · 288 inlägg

Olaf3

Medlem
    Där skulle det varit en tunn regel förmodligen 15x45 och väggbrädorna skulle gått ut 15 mm till och täckt den tunna regeln. Nu är det inte enklaste lösningen. Sätt istället upp en skarvremsa som du limmar med tapetlim och måla den svart. Då får du bort OSB skivans struktur och istället en jämn gasbindestruktur. Det borde inte skämma och det är enkelt att göra.

• Laddar…
  15. Holidaay
    Husägare · 2019 · 40 inlägg

Holidaay

Husägare
    Tack! Så när du säger skarvremsa och gasbindestruktur så menar du en glasfiberremsa antar jag? Har papp-skarvremsa hemma så de hade varit fint om de gick annars :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.