2 541 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Sänka golv och förstärka grund på gammal bod
Hej,
Jag har en gammal redskapsbod med loft som jag skulle vilja bygga om till gäststuga.
Önskat utfall
Takhöjden på loftet är dock för låg så jag tänkte sänka mellanbjälklaget. För att göra detta men ändå bibehålla 230 cm takhöjd på våning 1 så behöver jag sänka golvet. Jag behöver också kapa stommen för att sänka dörren. Boden har en stadig stomme med 100x100.
Grund
Boden står på staplade naturstenar i vardera hörnen. Min tanke är att riva golvet och gräva ur.
Tanken är att gjuta en platta under boden.
Men vet jag inte hur jag skall göra detta. Gjuta en platta och sedan bygga upp grunden mot stommen utan att flytta stugan. Inte heller har jag kommit på hur jag skall gräva ur och gjuta grunden i hörnen där boden står på natursten.
Någon som har ett förslag till arbetsgång/lösning ?
Jag har en gammal redskapsbod med loft som jag skulle vilja bygga om till gäststuga.
Önskat utfall
Takhöjden på loftet är dock för låg så jag tänkte sänka mellanbjälklaget. För att göra detta men ändå bibehålla 230 cm takhöjd på våning 1 så behöver jag sänka golvet. Jag behöver också kapa stommen för att sänka dörren. Boden har en stadig stomme med 100x100.
Grund
Boden står på staplade naturstenar i vardera hörnen. Min tanke är att riva golvet och gräva ur.
Tanken är att gjuta en platta under boden.
Men vet jag inte hur jag skall göra detta. Gjuta en platta och sedan bygga upp grunden mot stommen utan att flytta stugan. Inte heller har jag kommit på hur jag skall gräva ur och gjuta grunden i hörnen där boden står på natursten.
- Tänker att om jag lyckas gjuta en platta under skulle jag kunna mura upp med Lecablock mellan plattan och stommen.
- Alternativt att bygga en form runt hela boden och gjuta en balk runt med isolerad kantbalk.
Någon som har ett förslag till arbetsgång/lösning ?
Plocka ner boden så hel som möjligt och sälj.
Börja sedan från början och bygg en modern byggnad.
Eller, anpassa ditt bygge till vad den gamla redskapsboden erbjuder. 2 m är en helt ok takhöjd om man inte är basketspelare.
Det är ju ändå en gäststuga.
Börja sedan från början och bygg en modern byggnad.
Eller, anpassa ditt bygge till vad den gamla redskapsboden erbjuder. 2 m är en helt ok takhöjd om man inte är basketspelare.
Det är ju ändå en gäststuga.
Inte särskilt sugen på riva den eftersom det sitter två tak fästa i den. Dels till vedbod samt till husvagns carport.Oldboy skrev:
Takhöjden nu, o isolerad på övervåningen är 1,5 m i nock. Skulle kanske gå om man inte e så noga.
Ok, riva låter inte som ett första alt nej.
Allting går såklart, men det är svårt med den typen av grund att göra den välisolerad utan att riskera allvarliga fuktproblem.
Om den nu agerar knutpunkt mellan olika byggnader, blir det inte lika svårt att gräva ut hela grunden utan att riskera kringliggande byggnaders stabilitet som att riva?
Kan det klara sig med ett sovloft där uppe? Förvisso inget för äldre personer...
Allting går såklart, men det är svårt med den typen av grund att göra den välisolerad utan att riskera allvarliga fuktproblem.
Om den nu agerar knutpunkt mellan olika byggnader, blir det inte lika svårt att gräva ut hela grunden utan att riskera kringliggande byggnaders stabilitet som att riva?
Kan det klara sig med ett sovloft där uppe? Förvisso inget för äldre personer...
Jag funderar på samma sak angående fukten. En del av varför jag ställde ut frågan.Oldboy skrev:
Ok, riva låter inte som ett första alt nej.
Jag behöver iofs förstärka grunden men då får jag hitta en lösning med plintar eller liknande.
Men för att höja takhöjden så måste man nog satsa på att bygga nytt tak i sådana fall.
Om det går att byta ut grundstenarna, och t ex mura med Leca-block så blir fuktsituationen betydligt mkt bättre, men det är ett drygt jobb för en liten gäststuga. Plus då att kringliggande byggnaders grunder måste bli påverkade i arbetet. Därav att det föreföll smidigare att riva och bygga nytt.
När jag läser närmare så är det kanske inga superkänsliga eller allt för dyrbara byggnader jämte? Beror förstås på hur nya de är och vilken grundläggning de har?
Om deras tak ansluter under bodens, så borde det gå hyfsat lätt (nåja) att höja taket istället?
Hur stor är boden?
Räcker det med sängplats (extra sovrum), eller måste det vara med kokvrå och badrum?
Om den bara används ngn enstaka ggn på vintern så blir ju kraven på isolering mindre.
Det enklaste är såklart att göra minsta möjliga, såsom att isolera vad väggarna erbjuder, men sedan inte nämnvärt mer. Ja, fixa i ordning inredningen förstås.
När jag läser närmare så är det kanske inga superkänsliga eller allt för dyrbara byggnader jämte? Beror förstås på hur nya de är och vilken grundläggning de har?
Om deras tak ansluter under bodens, så borde det gå hyfsat lätt (nåja) att höja taket istället?
Varför då?T thoeds skrev:
Hur stor är boden?
Räcker det med sängplats (extra sovrum), eller måste det vara med kokvrå och badrum?
Om den bara används ngn enstaka ggn på vintern så blir ju kraven på isolering mindre.
Det enklaste är såklart att göra minsta möjliga, såsom att isolera vad väggarna erbjuder, men sedan inte nämnvärt mer. Ja, fixa i ordning inredningen förstås.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag instämmer i mycket av @Oldboys resonemang. Keep it simple. Det är olämpligt att kombinera ny grundläggning av timmerstommen med en betongplatta. Markens beskaffenhet har betydelse för vad som är möjligt. Socklar/plintar av betong som underlag för murade lecaplintar kan vara en bra idé. En betongplatta (som jag är tveksam till) bör ha isolering undertill för att inte skapa andra problem.
Klicka här för att svara