Hej.
Ny här så jag ber om ursäkt för:
Om jag valt fel kategori för denna tråd.
Om jag använder fel facktermer.
Lite bakgrund
Sitter och skissar på hur jag skall kunna bygga ut mitt garage. Bifogar en 3D vy av det jag tänkt.
Snölast i området är 2,0 men bara några kilometer bort är det 2,5, antar att jag bör dimensionera för 2,5.
Tanken är att Förlänga 9,2->12m, Bredda 5->8,8m och Höja det så mycket som möjligt utan att det ser konstigt ut.
I mitten av garaget planerar jag en bärande vägg, 6m in.
Taklutningen är bara 5grader, samma som nuvarande garage och täkt med takpapp.
Tror att jag vill ha en port 5m bred, men har mina tvivel om det är möjlig med avseende på nedböjning. Alternativt 2st portar 2,5m breda.
Har lite tankar kring takstolars placering om man skall variera/optimera CC för att minska nedböjningen där öppningar finns.
Frågor
Hur kraftig balk över en 5m bred port kommer jag behöva?
Hur kraftig balk över två 2,5m breda port kommer jag behöva?
Kommer takstolar att hålla för ett 6+6m spann?
Ny här så jag ber om ursäkt för:
Om jag valt fel kategori för denna tråd.
Om jag använder fel facktermer.
Lite bakgrund
Sitter och skissar på hur jag skall kunna bygga ut mitt garage. Bifogar en 3D vy av det jag tänkt.
Snölast i området är 2,0 men bara några kilometer bort är det 2,5, antar att jag bör dimensionera för 2,5.
Tanken är att Förlänga 9,2->12m, Bredda 5->8,8m och Höja det så mycket som möjligt utan att det ser konstigt ut.
I mitten av garaget planerar jag en bärande vägg, 6m in.
Taklutningen är bara 5grader, samma som nuvarande garage och täkt med takpapp.
Tror att jag vill ha en port 5m bred, men har mina tvivel om det är möjlig med avseende på nedböjning. Alternativt 2st portar 2,5m breda.
Har lite tankar kring takstolars placering om man skall variera/optimera CC för att minska nedböjningen där öppningar finns.
Frågor
Hur kraftig balk över en 5m bred port kommer jag behöva?
Hur kraftig balk över två 2,5m breda port kommer jag behöva?
Kommer takstolar att hålla för ett 6+6m spann?
I väntan på ett svar så tänkte jag att man kunde göra ett rimlighetstest. Detta kanske gör ett helknasigt resultat?
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Beräkning med 12m brett garage
Beräkning med att bärandevägg gör att man kan räkna med 6m?
Inget av dessa verkar ge ett resultat som medgör en 5m bred port?
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Beräkning med 12m brett garage
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beräkning med att bärandevägg gör att man kan räkna med 6m?
Logga in
Skapa konto
Inget av dessa verkar ge ett resultat som medgör en 5m bred port?
Gjorde även ett fultest på "takstol" fast här är det nockbalkar och takåsar.
Man kan välja pelare, så jag testade att sätt max pelare(4st) och justera avståndet till 1200mm för att simulera en bärande vägg.
Detta ingav iallafall lite hopp om att det borde gå att få takstolar som klarar spannet 12m med 5graders taklutning
Man kan välja pelare, så jag testade att sätt max pelare(4st) och justera avståndet till 1200mm för att simulera en bärande vägg.
Detta ingav iallafall lite hopp om att det borde gå att få takstolar som klarar spannet 12m med 5graders taklutning
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara