ralvejd
Hej.

Ny här så jag ber om ursäkt för:
Om jag valt fel kategori för denna tråd.
Om jag använder fel facktermer.

Lite bakgrund
Sitter och skissar på hur jag skall kunna bygga ut mitt garage. Bifogar en 3D vy av det jag tänkt.
Snölast i området är 2,0 men bara några kilometer bort är det 2,5, antar att jag bör dimensionera för 2,5.
Tanken är att Förlänga 9,2->12m, Bredda 5->8,8m och Höja det så mycket som möjligt utan att det ser konstigt ut.
I mitten av garaget planerar jag en bärande vägg, 6m in.
Taklutningen är bara 5grader, samma som nuvarande garage och täkt med takpapp.
Tror att jag vill ha en port 5m bred, men har mina tvivel om det är möjlig med avseende på nedböjning. Alternativt 2st portar 2,5m breda.
Har lite tankar kring takstolars placering om man skall variera/optimera CC för att minska nedböjningen där öppningar finns.

Frågor
Hur kraftig balk över en 5m bred port kommer jag behöva?
Hur kraftig balk över två 2,5m breda port kommer jag behöva?
Kommer takstolar att hålla för ett 6+6m spann?

• 3D-skiss av utbyggt garage med märkt bärande vägg och takstolar, samt taklutning på 5 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jp200 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dimensionering men min magkänsla är att m h a limträbalkar så går det att göra som du tänkt. Ska bli intressant följa tråden när de som kan sånt här gjort inlägg.

ralvejd
I väntan på ett svar så tänkte jag att man kunde göra ett rimlighetstest. Detta kanske gör ett helknasigt resultat?

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

Beräkning med 12m brett garage
Illustration av en enplansvilla med mått för en 5 meter bred öppning på yttervägg för diskussion om bärande konstruktioner.
Skapa konto

Beräkning med att bärandevägg gör att man kan räkna med 6m?
Skärmdump av dimensioneringsresultat för öppning i yttervägg i 1-planshus, med tekniska mått och en illustration av huset.
Skapa konto

Inget av dessa verkar ge ett resultat som medgör en 5m bred port?

ralvejd
Såg att jag inte valt balk i 6m alternativet.
Med den minsta dimmension som blev godkänd får jag ändå en orimlig balk. (garaget blir förhögt)

Skärmbild av dimensioneringsresultat för 1-planshus med specifikationer och illustration av husmodell.
Skapa konto

ralvejd
Gjorde även ett fultest på "takstol" fast här är det nockbalkar och takåsar.
Man kan välja pelare, så jag testade att sätt max pelare(4st) och justera avståndet till 1200mm för att simulera en bärande vägg.
Detta ingav iallafall lite hopp om att det borde gå att få takstolar som klarar spannet 12m med 5graders taklutning

Skärmbild av dimensioneringsresultat för nockbalkar och takåsar med tekniska specifikationer och en illustration av takkonstruktion med fyra pelare.
Skapa konto

Redigerat:
ralvejd
Försöker mig på en FEM i Freecad. Ingen taklast ännu, bara egenvikten. Testade med 2 garageportar
Utan taklast ser det bra ut :-)

FEM-analys av garagekonstruktion i FreeCAD med synlig egenvikt och två garageportar, utan taklast.
Skapa konto

ralvejd
Testar att lägga en kraft på taket. 200kN per takhalva (7*9m * 3,1kN/m2 = 195,3kN) kanske tänker fel här?
Ingen aning vad jag gör så det blir lite hit and miss :)

Skärmbild av FreeCAD-programmet visar en Finite Element Model (FEM) av ett tak med pålagd kraft, som visar spänningsfördelning.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.