Nu är det några år sedan bänken jag beskriver byggdes, men än har den hållt för både det ena och andra.

Då jag ville undvika ben och ändå få det stabilt och samtidigt få upp lite hyllor så kapade jag ett antal fyrkantsrör i 2 meters längder och borrade hål för skruv. Sedan svetsade jag på ett rör i 90 gradersvinkel i lagom bänkhöjd och sedan ett rör i 45 graders vinkel mellan "bänkrör" och "väggrör".

Monterade sedan upp två färdiga och markerade där det blev lagom höjd för hyllorna och svetsade sedan på rör för hyllplanen.

Gjorde nog en 10 stycken varav 8 kom på plats med lagom avstånd (cc 60cm). Då de stod på golven med en liten påsvetsad fot och fäst i väggreglar (6 eller 7 skruvar) så fördelades tyngden mellan golv och vägg likt en sparringskena som står mot golvet.

Lyckades trots idoga försök aldrig att överbelasta bänken, tror att bänkskivan hade knäckts innan benen gett vika.

S shomakie skrev:
[bild]

Byggde min såhär.

45*45 regel skruvad i väggen. Sen 45*70 reglar ställda ovan den o ut 87cm med 45*70 ben neråt. Körde cc 100 för mina lådor. Sen skruvade jag 45*145 liggandes ovanpå. En längst mot väggen och en längst ut och en i mitten. Efter detta 22mm spån och sen linoliummatta jag fick från ett bygge. Denna är superstum!

Vad är det för lådor du har byggt in? Ser vettiga ut?

K KPLind skrev:
Vad är det för lådor du har byggt in? Ser vettiga ut?
Det är gamla militärplåtlådor som man kunde bygga ihop som man själv ville. Går nog inte att då tag i utan kontakter inom militären :)

S shomakie skrev:
[bild]

Byggde min såhär.

45*45 regel skruvad i väggen. Sen 45*70 reglar ställda ovan den o ut 87cm med 45*70 ben neråt. Körde cc 100 för mina lådor. Sen skruvade jag 45*145 liggandes ovanpå. En längst mot väggen och en längst ut och en i mitten. Efter detta 22mm spån och sen linoliummatta jag fick från ett bygge. Denna är superstum!
Ser snygg ut, den där vill jag kopiera rakt av! :) Har du fler bilder och byggbeskrivningar? Kanske rentav en tråd här på byggahus? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.