Hej

Vi står precis i beredskap att starta ett Attefallsbygge.
Och då ser vi nedan:

https://www.regeringen.se/pressmedd...lar-30-kvadratmeters-bostadshus-utan-bygglov/

Det ser ut som att det kommer att börja gälla från 1/3 i år (om det går igenom). Någon som har funderingar på hur man bäst hanterar detta - finns det chans till snabbt deltaförfarande (då vi redan har bygglov) så man skulle kunna starta upp i mars enligt plan och parallellt söka om ändringen?

Osäker på hur gången är....och praxis....
D

Kan väll tillägga att jag hittade en notis på en sida (kommer tyvärr inte ihåg vilken inskrivande stund) att det skulle beslutet om den nya Attefallsstorleken (30kvm) ska tas den 15 januari så om 1,5 vecka får du isf veta!

DDD DDD skrev:
Hej

Vi står precis i beredskap att starta ett Attefallsbygge.
Och då ser vi nedan:

[länk]

Det ser ut som att det kommer att börja gälla från 1/3 i år (om det går igenom). Någon som har funderingar på hur man bäst hanterar detta - finns det chans till snabbt deltaförfarande (då vi redan har bygglov) så man skulle kunna starta upp i mars enligt plan och parallellt söka om ändringen?

Osäker på hur gången är....och praxis....
D
Har du bygglov är det väl inget attefallshus.

• Gilla
AntonAnimalen
  • Laddar…
Vad jag har läst så gäller detta endast komplementbostadshus och inte komplementbyggnad, men det kanske är komplementbostadshus du ska bygga?
Sen har jag även läst någonstans om att det endast är en attefallsbyggnad man får göra och att de som redan har byggt därmed inte kan ta del av dessa extra kvm. Så jag är tveksam till om det går att söka ändring av attefallslov i efterhand, men jag är inte alls säker

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.