Hej!

Funderar på att lägga in elektrisk golvvärme på stora delar av bottenvåningen i vår 70-tals kåk. Huset har trästomme och oisolerad platta på mark. Efter att ha läst en del inlägg och artiklar verkar det, enligt vissa, vara riskabelt eftersom man kan få fuktvandring upp i plattan. Enligt andra källor, främst tillverkare av material, är det bara att tuta och köra. Finns det någon konsensus? Finns det andra problem?

https://www.st.nu/artikel/golvvarme-kan-vara-ett-gissel

https://www.byggahus.se/varme/golvvarme-ingjuten-eller-flytande

Du har troligen isoleringen, i form av lecakulor, under betongplattan. Vanligt på 70-tals hus, sk. Underisolerad golv.
För visst är det betonggolv i huset?
Oavsett så är det viktigt att plattan fortfarande är varm på ovansidan, annars så får du nästan garanterat fuktproblem. Den varmare ovansidan än undersida säkerställer att ångtrycket är högre i övre delen av plattan ocv därmed motverkar att fukt vandrar upp i plattan. Så isolera absolut inte ovanpå plattan, men golvvärme och flytspackel ser ju till att plattans översel håller en högre temperatur än undersidan och förbättrar situationen.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
För visst är det betonggolv i huset?
Ja, så vitt jag vet ligger golvet direkt på betongen. Men riskerar det då att bli problem i de delar av plattan som inte blir försedda med golvvärme?

Ett stort problem är ju, som du säkert förstår, ett oerhört stort energislöseri, då mycket av golvvärmen försvinner ner i underjorden.
Köp några par lammullstofflor i stället!

Kolla först om plattan, som jag tror, är underisolerad. En Lecagrund. Det var en vanlig byggmetod på 70-talet.
Endera gräver du dig in utifrån in under kantbalken. Eller så bilar du upp ett hål genom plattan på en plats där du snyggt kan gjuta igen efter dig. Eller kollar på ritningarna på grundläggningen, som troligen är det enklaste :) har du inte dom så lär kommunen ha dom i byggnadstillståndet.
Det enda som sker om det nu skulle vara en levagrund är att du värmer upp hela betongplattan och kommer få ökade värmeförluster ut på sidorna som vetter ut mot fria luften. Alternativet är ju då att se till att isolera sockeln.

O Okänd skrev:
Ja, så vitt jag vet ligger golvet direkt på betongen. Men riskerar det då att bli problem i de delar av plattan som inte blir försedda med golvvärme?
Nej inte alls

Golvvärme på oisolerad platta betraktas som en riskkonstruktion. Och därmed inget som kan användas för att åtgärda eller lindra redan befintliga fuktproblem. Tvärt om, fuktproblem riskeras att tillkomma eller förvärras. Vill någon ha en källa på det så hänvisar jag till Carl-Eric Hagentoft, professor i byggnadsfysik vid Chalmers. Han diskuterar just detta och annat i boken ”Vandrande fukt - strålande värme. Så fungerar hus”.

Rent intuitivt känns det ju tvärt om. Att tillförd värme skulle torka ut marken under plattan. Så fungerar det ju normalt i hus.

• Gilla
JohanRe och 1 till
  • Laddar…
BigR
Man bör hålla igång golvvärmen även sommartid med oisolerad platta för att undvika omvänd fuktvandring.

• Gilla
Husvagnsthord
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag konstaterar att det råder delade meningar. Jag börjar nog med att undersöka hur det ser ut under plattan, om den ligger direkt på marken eller om det finns stenkross eller leca under.

O Okänd skrev:
Tack för alla svar. Jag konstaterar att det råder delade meningar. Jag börjar nog med att undersöka hur det ser ut under plattan, om den ligger direkt på marken eller om det finns stenkross eller leca under.
Hej hur såg det ut under golvet? Jag har ett liknande golv som jag vill göra något med. Lägga klinker tex med golvvärme. Det är bottenvåningen på ett hus som är väldränerat runt om, har alltid verkat torrt och fint men vi har ju aldrig värmt upp det just. Någon sa att platonmatta kunde läggas under klinkern och att man lämnar någon cm fritt nära träväggar och balkar för luftning. Nyfiken att höra hur du gjorde?

Oisolerad platta på mark + golvvärme = dåligt? Svar ja!
Risk för omvänd fuktvandring till de delar som inte är uppvärmda? Svar ja!

Pga den allerstädes närvarande markfukten så utgår man från att det alltid råder 100% RH i marken under en oisolerad betongplattas kapillärbrytande skikt. Ju varmare plattan är, desto högre blir också marktemperaturen under, och ju högre marktemperatur desto högre ångtryck i marken. Högre ångtryck driver upp RH under betongplattan mot 100%. Då betong i fukthänseende har stora likheter med wettextrasor så är det kanske inte så svårt att gissa vilket tillstånd som råder även på ovansidan av en betongplatta.

Vid små fuktlaster (lägre RH) så klarar inomhusluften att ta upp den och hålla ytan torr. Förutsätter naken obehandlad betong. Allt som hindrar den fuktövergången ökar fukthalten i betongytan. Dvs allt som ställs/läggs på betonggolvet ökar fukthalten, och ju större yta som täcks desto fuktigare, liksom ju tätare mtrl desto fuktigare. Det är därför det fungerar att göra grova fuktprov av betonggolv genom att lägga en bit plast ovanpå (fasttejpad/tätad i kanterna). Efter en tid mörknar betongen under, och om det är riktigt fuktigt så blir det kondens under plasten (RH 100% - fritt vatten som fäller ut).

Det som gör att nya hus med platta på mark förmodligen kommer att klara sig är för att de har en väl tilltagen isolering under plattan. Isoleringen gör att marktemperaturen (under isoleringen) hålls låg, trots att temperaturen direkt under plattan (ovan isoleringen) är hög. RH är 100% under isoleringen, men betydligt lägre ovanför. Det är temperaturskillnaden över isoleringen som sänker RH till acceptabla nivåer.

Alltså, ju varmare en oisolerad betongplatta på mark blir desto fuktigare blir den.

Allt enl min tolkning av Fukthandboken som stödjer sig på aktuell forskning på området samt erfarenheter från fuktskadade hus.

• Gilla
Dros och 3 till
  • Laddar…
Ja, kan bara hålla med @Oldboy ... När vi köpte vår kåk byggd 1977 var det känt "mögel" i golvet och en markant lukt i hela huset. När vi rev ut allt golv visade det sig att plattan (platta på mark) var snustorr men det hade runnit in vatten under tröskeln till ytterdörren där det växt mögel på en mindre fläck (typ en halv kvadrat).
Med allt golv ute stod jag inför valet med mekaniskt ventilerat golv (Nivell) eller att bara lägga golvvärme och klinker. Efter att ha borrat kunde jag konstatera att jag hade grus/makadam under plattan (även om ritningarna visar "isolering") och mätning under plattan visade på 90% RH i gruset.
Jag gjorde "plast" testen och efter bara 2 dagar var betongen betydligt mörkare, speciellt mot yttervägg (dock ej kondens), så vi valde att lägga in Nivell...

Så, även om det ser väldigt bra ut är det som att tigga om framtida problem... :o

Håller du golvet uppvärmt under hela året (även sommaren) så kan det säkert fungera, speciellt om du använder mindre klinker med mycket fog så ev. fukt kan tränga "upp" och ser till att inget organiskt material kommer i kontakt med golvet.
Det kan bli en "fukt" känsla samt "källarlukt" p.g.a. fukt som tränger upp i framtiden men en luftavfuktare kan hjälpa med det... Fukten i sig är ju inte farlig så länge inte något organiskt kommer med som kan få mögel på sig men du bör hålla koll på luftfuktigheten...

• Gilla
evalouise
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Oisolerad platta på mark + golvvärme = dåligt? Svar ja!
Risk för omvänd fuktvandring till de delar som inte är uppvärmda? Svar ja!

Pga den allerstädes närvarande markfukten så utgår man från att det alltid råder 100% RH i marken under en oisolerad betongplattas kapillärbrytande skikt. Ju varmare plattan är, desto högre blir också marktemperaturen under, och ju högre marktemperatur desto högre ångtryck i marken. Högre ångtryck driver upp RH under betongplattan mot 100%. Då betong i fukthänseende har stora likheter med wettextrasor så är det kanske inte så svårt att gissa vilket tillstånd som råder även på ovansidan av en betongplatta.

Vid små fuktlaster (lägre RH) så klarar inomhusluften att ta upp den och hålla ytan torr. Förutsätter naken obehandlad betong. Allt som hindrar den fuktövergången ökar fukthalten i betongytan. Dvs allt som ställs/läggs på betonggolvet ökar fukthalten, och ju större yta som täcks desto fuktigare, liksom ju tätare mtrl desto fuktigare. Det är därför det fungerar att göra grova fuktprov av betonggolv genom att lägga en bit plast ovanpå (fasttejpad/tätad i kanterna). Efter en tid mörknar betongen under, och om det är riktigt fuktigt så blir det kondens under plasten (RH 100% - fritt vatten som fäller ut).

Det som gör att nya hus med platta på mark förmodligen kommer att klara sig är för att de har en väl tilltagen isolering under plattan. Isoleringen gör att marktemperaturen (under isoleringen) hålls låg, trots att temperaturen direkt under plattan (ovan isoleringen) är hög. RH är 100% under isoleringen, men betydligt lägre ovanför. Det är temperaturskillnaden över isoleringen som sänker RH till acceptabla nivåer.

Alltså, ju varmare en oisolerad betongplatta på mark blir desto fuktigare blir den.

Allt enl min tolkning av Fukthandboken som stödjer sig på aktuell forskning på området samt erfarenheter från fuktskadade hus.
Tack, Ja fukttestet med plast ska jag absolut göra nu! tack för tipset. Jag misstänker att det är kross under och en hel del luft eftersom jorden nog sjunkit undan under. Klinker kan jag nog skippa alt små klinker då med breda fogar. Men nu ska vi också borra upp gilvet på ett par ställen för att kolla vad som finns under innan vi bestämmer något definitivt. Vi kommer att värma upp huset hela året. Hur var det med platonmattan och distans till väggarna för att lufta ut?

evalouise evalouise skrev:
Tack, Ja fukttestet med plast ska jag absolut göra nu! tack för tipset. Jag misstänker att det är kross under och en hel del luft eftersom jorden nog sjunkit undan under. Klinker kan jag nog skippa alt små klinker då med breda fogar. Men nu ska vi också borra upp gilvet på ett par ställen för att kolla vad som finns under innan vi bestämmer något definitivt. Vi kommer att värma upp huset hela året. Hur var det med platonmattan och distans till väggarna för att lufta ut?
det är det grå golvet i förgrunden vi pratar om, det gröna golvet ska vi bila ut, det har spruckit. men det grå golvet ser verkligen helt perfekt ut idag, så man undrar verkligen hur de gjort det, det är ju dessutom lägre än det gröna golvet? fortsättning lär följa under våren..

• Grått och grönt golv i olika nivåer i ett renoveringsobjekt, grönt golv ska bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet hos mig består av 5 cm armerad betong. Under det är det 25 cm grus och makadam blandat med leca och under det ligger själva betongplattan. Under den vet i tusan vad som ligger. Jag skippade golvvärmen pga osäkerhet, förutom de ca 5 kvm badrum som redan hade golvvärme när jag köpte huset, och kan inte säga att jag ångrar det.

Jag har lagt in parkett respektive laminatgolv men är nu lite orolig att golvunderlaget skall vara för tätt med risk för fuktbildning mot betongen, men får hålla ett öga på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.