16 601 läst ·
52 svar
17k läst
52 svar
Hjälp med bärande stolpar till ett förråd på en slänt
Tack en bra ide som jag själv också funderat på då jag stod i Bauhaus.Men priserna vart också lite dyra. Men nu när jag berätta till snickaren så tycker han att det gör mera skada med tanke på hålet man behöver göra.useless skrev:
Jag skall focusera på bärlinan och skippa räckten nu tills sommaren då jag tänkt ändå byta ut den.
Tack Se svar ovan.C crazytok skrev:
Vad har din kommentar med min efterfråga om hjälp och göra? Är du verkligen så Syssellös att du skall leka polis och handläggare? Inte för att jag ens behöver förklara mig själv för dig men jag sökte bygglov för mina projekt redan i Juni 2019. Och bor på Landet samt har skog bakom, kanske därför dem godkände! Sen bör du kanske känna till att ett Friggebod på 15kvm är Bygglovs Fri. Det är enbart altanen som kräver bygglov.optimum skrev:
Tack det sade även snickarna som var hos mig. Nu är det lite försent då flesta stolparna vart kapade. Har köpt och kopplat på vinkel beslag istället. Detta är tyvärr som du säger nåt som firman/snickaren skall kunna, men då jag är väldigt intresserad av bygg, verkstad och prylar så vill jag lära mig sånt. Så t.ex idag fixade snickaren gjutningen av 5 st plintar och vi köpte material och lite annat, men en hel del smått fixade jag själv då ärligt talat så anser jag mig göra det med mera hjärta och hänsyn och tycker det är kul.J Jotsat skrev:Man jackar ur halva stolpen så att den halvt står på regelverket halvt går ned för infästning. Kvar är ca 47mm att fästa i spikreglarna med ex jumbojetting eller genomgående bult. Det är även på detta sätt man normalt fäster bärlinor i stolparna, vilket @crazytok frågade om lite högre upp.
Detta är ingenting DU som kund varken ska kunna eller göra såklart. Blir lite beklämd att du känner ett ansvar att lösa kunskapsproblem du betalar för någon annan ska kunna och utföra.
Tack jag är snäll men ej dum snäll. Jag tror på behandla folk som du själv vill bli behandlad. Har kort stubin och ser ut som en person som har kommit ur fängelse idag. Men att stå där bråka, skricka, eller hota hjälper ingen! Visst kunde jag göra det och besikta och ge snickaren dåliga omdöme m.m Men då har jag fortfarande mina brister kvar på bygget och kanske tar ett bra tag innan rätter ger mig ersättning eller tvingar honom åtgärder. Istället så tror jag vänliga sättet är något bättre. Han är ny snickare och alla måste få sin chans och växa. Finns tyvärr ingen garanti att jag anlitat en annan som kostade 3 gånger mer hade gjort ett bättre jobb. Dessutom känner jag eller mina bekanta ingen snickare som man kan rekomendera! Han är snäll och förstår bristerna och vi försöker lösa det.Appendix skrev:
Med risk för att du är för snäll. Men det är rätt bra att vara lösningsorienterad. Jag har märkt att jag mår mycket bättre när jag inte bråkar. Man får väl hitta en bra gräns mellan att inte bli lurad och kunna gå vidare och fokusera på det roliga i livet.
Jag tror att du kommer bli en nöjd husägare när allt börjar komma igång. Och häng här och läs. Man får så mycket ovärderliga tips och råd bara av att läsa lite på kvällen och se hur andra gör![]()
Tack för tipset. Ärligt talat då jag inte är en snickare så vart jag förvånad och även andra snickarna jag snacka med om värför han gjorde först 4-5 stolpar, sen byggde hela ramen på gården för att senare flytta den ovanpå stolparna.Workingclasshero skrev:
Hej TS.
De flesta har väl redan sagt allt om hur tokigt det är byggt.
Fortsättningsvis föreslår jag att du gjuter helt nya fundamenten.
Från fundamentena låter du stolparna gå upp förbi golvet så de blir staketstolpar samtidigt.
Enda jag kan tänka mig att det inte är så skoj att jobba i en lerig slänt.
Då blir staketet superstadigt.
Jag skulle gjutit klart, fixa stolpar och som du säger några längre, sen byggt ramen på plats.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Hej, jag menar inte vad du skulle ha gjort, jag menar vad du kan göra för att förbättra ditt läge.3 3KGT skrev:Tack en bra ide som jag själv också funderat på då jag stod i Bauhaus.Men priserna vart också lite dyra. Men nu när jag berätta till snickaren så tycker han att det gör mera skada med tanke på hålet man behöver göra.
Jag skall focusera på bärlinan och skippa räckten nu tills sommaren då jag tänkt ändå byta ut den.
Tack Se svar ovan.
Vad har din kommentar med min efterfråga om hjälp och göra? Är du verkligen så Syssellös att du skall leka polis och handläggare? Inte för att jag ens behöver förklara mig själv för dig men jag sökte bygglov för mina projekt redan i Juni 2019. Och bor på Landet samt har skog bakom, kanske därför dem godkände! Sen bör du kanske känna till att ett Friggebod på 15kvm är Bygglovs Fri. Det är enbart altanen som kräver bygglov.
Tack det sade även snickarna som var hos mig. Nu är det lite försent då flesta stolparna vart kapade. Har köpt och kopplat på vinkel beslag istället. Detta är tyvärr som du säger nåt som firman/snickaren skall kunna, men då jag är väldigt intresserad av bygg, verkstad och prylar så vill jag lära mig sånt. Så t.ex idag fixade snickaren gjutningen av 5 st plintar och vi köpte material och lite annat, men en hel del smått fixade jag själv då ärligt talat så anser jag mig göra det med mera hjärta och hänsyn och tycker det är kul.
Tack jag är snäll men ej dum snäll. Jag tror på behandla folk som du själv vill bli behandlad. Har kort stubin och ser ut som en person som har kommit ur fängelse idag. Men att stå där bråka, skricka, eller hota hjälper ingen! Visst kunde jag göra det och besikta och ge snickaren dåliga omdöme m.m Men då har jag fortfarande mina brister kvar på bygget och kanske tar ett bra tag innan rätter ger mig ersättning eller tvingar honom åtgärder. Istället så tror jag vänliga sättet är något bättre. Han är ny snickare och alla måste få sin chans och växa. Finns tyvärr ingen garanti att jag anlitat en annan som kostade 3 gånger mer hade gjort ett bättre jobb. Dessutom känner jag eller mina bekanta ingen snickare som man kan rekomendera! Han är snäll och förstår bristerna och vi försöker lösa det.
Tack för tipset. Ärligt talat då jag inte är en snickare så vart jag förvånad och även andra snickarna jag snacka med om värför han gjorde först 4-5 stolpar, sen byggde hela ramen på gården för att senare flytta den ovanpå stolparna.
Jag skulle gjutit klart, fixa stolpar och som du säger några längre, sen byggt ramen på plats.
Efterklok, är det klokaste man kan vara, lite förklok är vad du behöver vara nu.
Jag gillar din pragmatiska inställning, lycka till
Var nog mer seriöst än du tog det.3 3KGT skrev:Tack en bra ide som jag själv också funderat på då jag stod i Bauhaus.Men priserna vart också lite dyra. Men nu när jag berätta till snickaren så tycker han att det gör mera skada med tanke på hålet man behöver göra.
Tack Se svar ovan.
Vad har din kommentar med min efterfråga om hjälp och göra? Är du verkligen så Syssellös att du skall leka polis och handläggare? Inte för att jag ens behöver förklara mig själv för dig men jag sökte bygglov för mina projekt redan i Juni 2019. Och bor på Landet samt har skog bakom, kanske därför dem godkände! Sen bör du kanske känna till att ett Friggebod på 15kvm är Bygglovs Fri. Det är enbart altanen som kräver bygglov.
Tack det sade även snickarna som var hos mig. Nu är det lite försent då flesta stolparna vart kapade. Har köpt och kopplat på vinkel beslag istället. Detta är tyvärr som du säger nåt som firman/snickaren skall kunna, men då jag är väldigt intresserad av bygg, verkstad och prylar så vill jag lära mig sånt. Så t.ex idag fixade snickaren gjutningen av 5 st plintar och vi köpte material och lite annat, men en hel del smått fixade jag själv då ärligt talat så anser jag mig göra det med mera hjärta och hänsyn och tycker det är kul.
Tack jag är snäll men ej dum snäll. Jag tror på behandla folk som du själv vill bli behandlad. Har kort stubin och ser ut som en person som har kommit ur fängelse idag. Men att stå där bråka, skricka, eller hota hjälper ingen! Visst kunde jag göra det och besikta och ge snickaren dåliga omdöme m.m Men då har jag fortfarande mina brister kvar på bygget och kanske tar ett bra tag innan rätter ger mig ersättning eller tvingar honom åtgärder. Istället så tror jag vänliga sättet är något bättre. Han är ny snickare och alla måste få sin chans och växa. Finns tyvärr ingen garanti att jag anlitat en annan som kostade 3 gånger mer hade gjort ett bättre jobb. Dessutom känner jag eller mina bekanta ingen snickare som man kan rekomendera! Han är snäll och förstår bristerna och vi försöker lösa det.
Tack för tipset. Ärligt talat då jag inte är en snickare så vart jag förvånad och även andra snickarna jag snacka med om värför han gjorde först 4-5 stolpar, sen byggde hela ramen på gården för att senare flytta den ovanpå stolparna.
Alltså hur kan man godkänna något så instabilt eller har byggarna frångått den lösning som redovisades ihop med bygglovet?
Stor risk att folk skadas om man använder nuvarande byggnad.
Är det verkligen meningen att man ska lära sig bli snickare genom att starta företag och börja ta uppdrag hos kunder? Jag trodde att man skulle gå byggprogrammet i gymnasiet och sedan arbeta med någon erfaren snickare i något decennium åtminstone innan man startar eget.3 3KGT skrev:
Min spontana idé är att man hade gjutit plintar från berg hela vägen upp till bärlina. För att gjuta en plint hade man först borrat några hål i berget och stoppat ned armeringsjärn och satt ett papprör (Ø 25 cm) utanpå som gjutform. Vid gjutningen hade man använt en vibratorslang. Mellan plint och (impregnerad) bärlina hade man lagt syllpapp.3 3KGT skrev:
Hobbysnickare
· västmandland
· 75 inlägg
Ursäkta sena svaret, ej fått notis per mejl och tog ett tag innan det vart gjort.N nordstrommm skrev:
Men kortfattat version att jag är nästan klar nu med det.
Sist efter det jag skrev här så ankom snickaren 1 dygn och fixade gjutningen samt vi åkte tillsammans och köpte nya stolpar.
Därefter har jag själv lagt upp stolparna som nu följer originalritningen + lagt till vinkelbeslag överallt och lite mer som du kan se på bilden.
Bytt ut en del stolpar mot tjockare och förstärkt på många ställen. (Vet ej hur jag skall beskriva ärligt talat då jag inte jobbar inom bygg).
Har enbart jobbat med bärande reglerna och undersidan, mer kommer ske under sommaren + fixat ventilation och målat invändigt.
Edit: Kan även tillägga att det är nog 2 stolpar mer än ritningen nu. Men det är ingen nackdel så jag låter dem stå kvar.
Slutade även att jag själv fått göra mesta av jobbet själv men men åtminstone jag gör det helhjärtat även om inte jag är nån expert så har man lärt sig en del på köpet.
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Tyvärr så som jag skrev tidigare så är det bingo lotto vad och vem man får! Snickaren har ju bra betyg överallt och verkade vara kunnig vid första möten. Men men han är ung och jag tror att detta blev en lärodum för oss bägge och slutändan så tror jag på fredliga vägarna än bråk och tjafs! Annars så håller jag med att man ej bör expermentera och lära sig på andras bekostnad.C civilingenjören skrev:Är det verkligen meningen att man ska lära sig bli snickare genom att starta företag och börja ta uppdrag hos kunder? Jag trodde att man skulle gå byggprogrammet i gymnasiet och sedan arbeta med någon erfaren snickare i något decennium åtminstone innan man startar eget.
Min spontana idé är att man hade gjutit plintar från berg hela vägen upp till bärlina. För att gjuta en plint hade man först borrat några hål i berget och stoppat ned armeringsjärn och satt ett papprör (Ø 25 cm) utanpå som gjutform. Vid gjutningen hade man använt en vibratorslang. Mellan plint och (impregnerad) bärlina hade man lagt syllpapp.
Som ordförande på BRF tidigare så hade vi anlitat stora kända bolag där flesta av er lär känna igen dem om jag nämner dem men ändå man kunde ej tro att en "kunnig" person skulle gjort dem felen.
Exempelvis hade dem utav 116 lägenheter som skulle få stammbyte lagt fel färg på klilnkers från grå till gul utan att märka på hela 11 lägenheter som fick göras om! + En drös med andra fel och anmärkningar.
Klicka här för att svara