Hallå!

Vi har köpt ett hus med ett ouppvärmt, isolerat och fristående garage med rejäla fuktproblem. Garaget har sadeltak med oisolerad vind, taket i garaget är isolerat och man når vinden genom en lucka i garagetaket. Det finns ingen ventilation alls i garaget eller mellan garaget och vinden, de enda ventilerna som finns i hela garagebyggnaden finns på vinden, på ena kortsidan. Garaget är byggt på en betongplatta med lecablock som grund och som trästommen sen byggts på. Jag har ingen aning om hur det ser ut under betongplattan.

När vi tog över så var det som sagt rejält fuktigt i garaget med tillhörande mögelfläckar, speciellt runt taket vid långsidorna och runt fönstren. På vinden så är dom nedersta råspont-brädorna på båda långsidorna riktigt blöta, högre upp så ser det torrt ut. Se bild.

Det sitter elstyrda garageportar på garaget som jag skulle gissa på är nyare än resterande garaget, kan tänka mig att de är mer lufttäta än de tidigare portarna.

Mitt mål just nu är att försöka torka ut det så gott det går för att kunna se hur stora problem det är samt för att minska chansen till ytterligare skador, dock inte helt lätt när vädret är som det är just nu.

Skulle såklart också vilja lösa själva huvudproblemet med fukten men är lite osäker på vad det är exakt. Min tanke är kondensation, varm luft stiger från garaget och träffar den kallare luften från vinden och bildar kondens som sedan sprider sig ner till själva garaget. En del av fukten kommer såklart från betonggolvet också.

Rent spontant så känns det också helt fel att bara ha ventilation på ena kortsidan på vinden, det borde väl finnas på båda kortsidorna för att få någon sorts cirkulation på det hela.

Det sitter ett el-element i garaget som jag slagit på och jag har även satt in en sorptionsavfuktare som fått jobba hårt i en vecka och klimatet i själva garaget känns mycket bättre. Det är just nu runt 10 grader i garaget. Skulle ju helst inte vilja ha elementet igång av ekonomisk anledning men just nu så får det väl gå bra.

Jag skulle bli otroligt tacksam om någon som vet mer om det här än mig (dvs. ungefär alla) hade någon åsikt om följande frågor:
  1. Var tror ni fukten kommer ifrån? Skapas den på vinden och rinner ner eller inne vid garagetaket och letar sig uppåt eller en kombination?

2. Hur får jag bäst ut fukten som är där nu? Borde jag ha vindsluckan stängd eller öppen? Ventilerna på vinden är tyvärr inte justerbara, det sitter bara ventilgaller både på in- och utsidan. Går ju såklart att göra något temporärt genom att exempelvis blockera dom med något, typ plast.

3. Om jag behöver sätta in ventiler på andra kortsidan, var någonstans bör dom sitta? Dom befintliga sitter uppe vid nocken men det är ju uppenbart nere vid långsidorna som det är som fuktigast. Hur får jag luften att cirkulera mer än bara uppe vid nocken på vinden?
Som sagt, oerhört tacksam för alla kommentarer!

• Fuktiga råspont-brädor på ouppvärmd vind med isolering synliga i garaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser det ut sådär och det är riktigt blött så gissar jag nog mer på att taket läcker........Skulle klimatet som sådant vara fuktigt så skulle ju allt mögla......

Tack för svar!

När jag skrev att det var riktigt blött så överdrev jag kanske lite, det rinner ju inte direkt om dom. Men jag har svårt att tro att det enbart skulle vara att det läcker in då det ser ut som på bilden hela vägen på båda långsidorna av vinden vilket skulle innebära att det läcker in på samma takpanne-rad hela vägen runt hela taket. Takpannorna ser hela och fina ut men jag ska ta och klättra upp och kolla hur det ser ut under dom för att bli säker.

Nope, det ser inte ut som att fukten kan komma uppifrån, dvs. att taket helt enkelt läcker in.

Är vindsgavlarna vind-/lufttäta, eller består de av panelbrädor på regelstomme?
Var finns garaget? Ligger det blåsigt till? (Typ Skåne eller västkusten eller fjällen)

Hur gammalt är garaget?
Hur gammalt är taket?
Takpapp kan vara lite lömsk. Det behöver inte se uppenbart trasigt ut, och iom att det är tätt så kan fukt transporteras långt bort från ev skada. Behöver inte finnas ngt synlig fel alls. Det är bara att när pappen blir tillräckligt gammal (30-50 år) så håller den inte tätt längre, och värst blir det då naturligtvis nere vid takfoten där mest vatten passerar.

Fuktproblem på råsponten vid takfoten, så som här, är också vanligt pga takfotsventilation och nattutstrålning.
Finns det ngn takfotsventilation?

Dock, generalfel nr 1 är om det inte finns ngn ventilation i garaget. All fukt som genereras av en blöt bil över natten måste ta vägen någonstans. Om det är ett äldre garage så är det inte osannolikt att en hel del luft och fukt letar sig upp längs innertakskanterna. Det ger då typiskt de problem som ditt tak uppvisar.

Är garaget plastat? Dvs finns det byggplast innanför gipsen(?) på väggarna och i taket?

Om det är ett torrt klimat där du bor/garaget är så kanske det kan räcka att öppna upp ett par ventiler i garaget.
Annars, det enda säkra, är en avfuktare.

Börja med att undersöka om det är lufttätt i övergången mellan ytterväggar och innertak.
Om inte, så måste de bli det.

Hur man ska fortsätta beror på övriga förutsättningar som jag frågat efter.

Troligen har du ingen plast mellan takstolarna och gipsen i taket. Fuktig luft tar sig upp på loftet som #oldboy skriver.
Jag hade satt i ventiler i andra gaveln.
Både i gavelspetsen och nere i höger / vänsterkanten, ett par dm över isoleringen.
Kolla om råsponten torkar upp, och isf. satt ventiler nere på sidorna i andra gaveln också.
Sen behöver du nog ventilation i själva garaget också.

//AA

Tack som tusan för alla svar, även om dom är ganska ångestframkallande.

Vi bor i Närke så vi har inte direkt något kust- eller fjällklimat här.

Jag har hittat en ritning över garaget som kommunen godkänt 1981 så jag skulle gissa på att garaget är byggt ungefär då. Garaget är byggt av en byggfirma. Kan inte tänka mig att något egentligen har gjorts med taket sen dess. De tidigare ägarna har tvättat bort mossa från taket samt satt upp en koppartråd längs nocken men det är nog allt. Så takpappen kan säkert ha gjort sitt och skulle behöva bytas men det skulle ju kännas bra att veta om det är hela felet. Finns det något sätt att bli mer säker på att att takpappen har gjort sitt?

På ritningen så finns det takfotsventilation, se bild. Svårt att se hur det ut i verkligheten då det är så lågt på vinden mot takfoten. Dessutom finns det ett stort överhäng som agerar luftinsläpp på framsidan av garaget, se bild. Och takfoten är liksom inbyggd på samma sätt som överhänget på framsidan vilket gör det ännu svårare att verkligen se hur det ser ut. Kanske skulle jag helt enkelt ta bort delen med insektsnät på ritningen? Men jag kanske skulle behöva en ventil i vinden vid nocken på framsidan också (de befintliga ventilerna sitter vid nocken på baksidan)

Finns det något knep för att se om det är ordentligt plastat som det ska mellan ytterväggar och innertak utan att behöva riva bort alltför mycket gips? Jag har grävt i lösullen på vinden och där ligger det ju plast mellan den och innertaket men det är svårt att se i övergången mellan yttervägg och innertak. Ska göra ett nytt försök att se det här inifrån vinden, kanske kan jag klättra ner i överhänget på framsidan och på sättet komma närmare takfoten. Annars, gräva bort lösullen?

Och att det behövs någon sorts ventilation i garaget är ganska uppenbart så fuktigt som det var där inne när vi tog över. Avfuktare är redan inköpt och har stått och jobbat i några veckor nu, i garaget ligger luftfuktigheten numera runt 40-45%. Min ide är väl att så småningom stoppa in en luftvärmepump i garaget, tror dock inte jag blir av med avfuktaren i första taget.

• Ett trägarage med synlig takstol inifrån och takfotsventilation samt överhäng på utsidan.
    Skapa konto
  • Teknisk ritning som visar takfotsventilation med mått och insektsnät angivet.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det totalt sett "enklaste" sättet att undersöka övergången vägg/tak är nog att gräva bort isoleringen i ytterkanten av ett takstolsfack.

Har du mätt fuktkvoten i råsponten?
Om inte så gör det. Då har du ett utgångsvärde som du kan jämföra med senare. och mät sedan kanske varje/varannan/var tredje månad ett år framåt.
Ta också gärna foton och ev markera med märkpenna var gränsen går mellan mögel och inte mögel. Då kan du senare jämföra och se om det växer till eller inte.

Iom att du nu har en avfuktare gående, samt att det (snart) är vår på riktigt så bör det torka upp.

Om det behöver tätas i övergången vägg/tak, så kanske det är bättre att göra det underifrån. Det får du bedöma när du testat att krångla dig ner i takfoten, dvs varifrån det blir lättast att attackera/täta.

Kanske ngn annan vet hur man kan testa/mäta huruvida takpappen håller tätt?
Tyvärr kan råsponten se liknande ut oavsett om det är fuktläckage underifrån, nattutstrålningskondens, eller dålig takpapp.

Fuktläckage underifrån får vi snart ett svar på.

Om det inte går att testa takpappen så är det antingen att byta tak (ny papp), eller avvakta resultaten från andra åtgärder.

Om det är nattutstrålning som ger kondens så är första åtgärd, (efter att ev fuktläckage inifrån åtgärdats), att stänga takfotsventilationen. Andra åtgärd är trygghetsvakten.

Jag hade valt att:
1) Mäta råspontens fuktkvot + foton + märkning.
2) Säkra/täta övergången vägg/tak.
2,5) Ta upp två ventilationshål i motstående väggar i garaget. (Såvida inte avfuktaren ska köras permanent. Då kanske det inte är lämpligt.)
3) Göra ingenting mer än att fortsätta mäta fuktkvoten i råsponten varje månad, samt logga även RH & temp i garaget, samt även logga temp och RH ute.
4) Se pkt 3 och avvakta till nästa sommar.
5) Om fuktkvoten håller sig godkänd så behöver inget mer göras än att planera in ett takbyte inom rimlig tid (1-10 år) då takets (takpappens) tekniska livslängd är uppnådd efter 40 år.
6) Om fuktkvoten är lägre, men inte tillräckligt låg, så stänga takfotsventilationen, och sedan gäller pkt 3 ett år framåt igen.
7) Om fuktkvoten är lägre, men inte tillräckligt låg, så installera Trygghetsvakten, och sedan gäller pkt 3 ett år framåt igen.
8) Om fuktkvoten är lägre, men inte tillräckligt låg, så är det dags för takbyte.
9) Om fuktkvoten fortfarande är lägre, men inte tillräckligt låg - sälj och flytta söderut till ett anständigt klimat. :)

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg Oldboy, väldigt sakligt och tydligt :)

Det sitter inga lister eller foder runt fönstren och vid fönstret det var som fuktigast så var gipset redan fuktskadat så jag plockade helt enkelt bort en bit, måste ändå bytas. Hittade tyvärr ingen plast så jag får väl försöka komma på något sätt att täta kalaset... Förmodligen så slutar det väl med att jag får riva ner mycket mer gips :(

Mellan isoleringen och fasadpanelen verkar det sitta skivor av något obestämbart material. Letade bland kvitton från tidigare ägare och det verkar ha gått åt en hel del asfaboard vid bygget av garaget så jag antar att det är det jag såg. Hjälper inte till vid tätningen men men.

Tack ska ni ha, nu vet jag iaf. vad som troligtvis är fel med garaget. Nu måste jag bara hitta en lösning på problemet.

Asfaboard är bra.
Om du inte tänker ha garaget permanent uppvärmt (12-20C) så är det inte fel att inte ha plast i väggarna. Däremot är det alltid väsentligt att det är lufttätt. Gipsskivor med spacklade skarvar är lufttäta. Sedan måste det förstås tätas/drevas i övergången vägg/tak, samt runt fönster och dörrar.
Om gipsen målas så blir den betydligt mer fukttät, om än inte som byggplast. En gammal tumregel säger att insidan på en vägg eller tak ska vara 5-10 ggr fukttätare än utsidan. Då torkar ev fukt i vägg/tak ut utåt, (mestadels, även om en del kan torka ut inåt också, men det är alltså bra i icke permanent uppvärmda hus.)

Gips med mögelfläckar, (dvs inte helt svarta gipsskivor), kan man spärrmåla. Iaf i ett garage. Om fuktskadorna är så allvarliga att gipsen svällt och deformerats så måste den dock bytas.

Vänta med dessa åtgärder tills det blir varmare ute, samt har varit torrt i garaget en längre tid, så du är säker på att all fukt i materialen verkligen torkat ut ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.