Hej

Finns många frågor Ang detta har jag sett men har ej hittat svar på det jag söker.

Har ett garage enligt bild men isolerade väggar och tak, sedan sitter det gips skivor i både tak och på väggar. Och förra året bestämmde jag mig för att måla väggarna och nu detta året har det kommit svartmögel på väggarna. Misstänker att det är färgen som möglat
Jag har bilen i garaget året om så den drar in både vatten och snö och det finns ingen brunn eller dränering av annat slag så vattnet kan komma ut så misstänker att detta är roten till problemet.

Det sitter en ventil i väggen vid dörren och sen e den 2 galler i garage porten.

Kommer det bli mindre fukt i garaget om man sätter in fler ventiler? Hur ska man sätta dom i så fall? Högt, lågt, långsida , kortsida?
Sätta in en uppvärmningskälla är inget alternativ .
Kommer sätta in en avfuktare jag har ståendes för att få bort lite fukt iaf.

Funderar även om man vid ett senare skede kan bila upp golvet och gjuta ner någon dräneringsränna som vattnet kan samlas i. Har dock inte ekonomi till detta just nu.

• Vit isolerad garagebyggnad med stängd garageport och sidodörr, visar utsidan där mögelproblem nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tar med sig fukt in i vårat klimat så löser du inte detta problem utan avfuktning/värme.

• Gilla
1
  • Laddar…
M M.sandström skrev:
Om du tar med sig fukt in i vårat klimat så löser du inte detta problem utan avfuktning/värme.
Så det funkar inte att skaffa med ventilation i form av ventiler då?
Hur gör alla andra som har bilen i ett garage utan värmekälla?

D Dennislundvall skrev:
Så det funkar inte att skaffa med ventilation i form av ventiler då?
Hur gör alla andra som har bilen i ett garage utan värmekälla?
jag har valt oisolerat då jag inte vill värma.

A Arnesson skrev:
jag har valt oisolerat då jag inte vill värma.
Okej så om jag Tar bort gips och isolering så borde det lösa en del problem förstår jag dig rätt då?

Såhär ser det ut invändigt fått ta bort 2 gips skivor pga av att dom sugit åt sig massa vatten. Andra bilden visar möglet som kommit på andra skivor

• Tömning efter vattenskada med borttagna gipsskivor och fuktfläckar på golvet.
    Skapa konto
  • Vägg med vattenskador och mögel samt en borttagen gipsskiva på golvet.
    Skapa konto
Känns ju även lite sådär att riva bort allt då det verkar vara bra gjort. Sitter nån pappa sen isolering sen plast och gipsskivor på det.

• Delvis avlägsnad isolering som visar träreglar och en skyddande plastfilm i en huskonstruktion.
    Skapa konto
P
Kör du avfuktare bör alla ventiler stängas,annars avfuktar du övriga världen också:D varför inte ha lite värme i garaget iaf 8-10 grader? blir nog inte så dyrt som du tror!

• Gilla
WIP
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Kör du avfuktare bör alla ventiler stängas,annars avfuktar du övriga världen också:D varför inte ha lite värme i garaget iaf 8-10 grader? blir nog inte så dyrt som du tror!
Höll på att täppa igen ventiler när bilden togs :p vad ska man värma upp med då lättast?
Det håller 7 8 grader nu när det är blåsigt och 3 grader ute.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.