Hej
Vi har byggt ett miljöhus för källsortering och jag undrar om man ska ha betongplattan som den är eller om den ska ytbehandlas ?

Rickard.
Du vill nog dammbinda på något sätt. Betongolja gör betongen lite mörkare (fulare) men gör den lite lättare att torka bort spill. Annars finns det många olika produkter att välja på.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Du vill nog dammbinda på något sätt. Betongolja gör betongen lite mörkare (fulare) men gör den lite lättare att torka bort spill. Annars finns det många olika produkter att välja på.
Okej tack för ditt svar. Hur är det om man flytspacklar ? Tänker att golvet kommer vara utsatt för både nötning då många personer ska gå in och ut där och från de som ska tömma kärlen. Samt även spill från alla möjliga matförpackningar, glasflaskor, metallbehållare etc. Vad jag förstått är betong i sig väldigt hållbart mot både nötning mögel och fukt. Men kanske behövs någon mer ytbehandling ändå ?

Rickard.
Vanligt flytspackel är mycket skörare än betong och bör inte användas som färdig yta. Finns vissa som blir riktigt hårda men dom är också riktigt dyra.

Betong tycker jag är optimalt för ändamålet.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Vanligt flytspackel är mycket skörare än betong och bör inte användas som färdig yta. Finns vissa som blir riktigt hårda men dom är också riktigt dyra.

Betong tycker jag är optimalt för ändamålet.
Ok tack. Det är det jag har varit inne på också, att betongplattan ska räcka. Vad jag läst har betong en livslängd på hundra år, tål fukt, tål mögel osv. Om man nu inte skulle flytspackla så har jag sett att det pratas om epoxy eller att man målar, ingen sådan ytbehandling behövs alltså ?

Epoxy är en variant på färg somger en relativt hård, tät yta som är lätt att hålla ren så det är ett alternativ. Inte alls ovanlig i kontors/lagerlokaler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.