Renoveringsnovis
· Linköping
· 28 inlägg
Hej!
Jag har en carport som jag skulle vilja bygga om till garage. Carporten står idag med lagom avstånd från huset för att kunna bli ett vidbyggt dubbelgarage med groventrén i garaget. Men jag har taklutningarna åt olika håll. Carporten har sadeltak med lutningen mot gaveln av huset. Hur bevarar jag befintligt tak när jag ansluter carport med husvägg? Jag hittar inga bilder på en liknande konstruktion.
Och vilka krav finns på ombyggnation av nuvarande ytterväggen som hamnar i det nya garaget?
Jag har en carport som jag skulle vilja bygga om till garage. Carporten står idag med lagom avstånd från huset för att kunna bli ett vidbyggt dubbelgarage med groventrén i garaget. Men jag har taklutningarna åt olika håll. Carporten har sadeltak med lutningen mot gaveln av huset. Hur bevarar jag befintligt tak när jag ansluter carport med husvägg? Jag hittar inga bilder på en liknande konstruktion.
Och vilka krav finns på ombyggnation av nuvarande ytterväggen som hamnar i det nya garaget?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Lägg gärna upp bild så blir det lättare att ge råd.
Vad gäller yttervägg så måste du troligen riva panelen och sätta dubbelgips. Min IE60 brukar bygglovet kräva och det gäller även dörren om du skall ha genomgång mellan hus och garage.
Du behöver även söka bygglov då du ändrar användning, byggyta, fasad osv. Kolla gärna så detaljplanen tillåter ihopbyggt garage med huvudbyggnad och kolla så max byggarea inte överskrids.
Vad gäller yttervägg så måste du troligen riva panelen och sätta dubbelgips. Min IE60 brukar bygglovet kräva och det gäller även dörren om du skall ha genomgång mellan hus och garage.
Du behöver även söka bygglov då du ändrar användning, byggyta, fasad osv. Kolla gärna så detaljplanen tillåter ihopbyggt garage med huvudbyggnad och kolla så max byggarea inte överskrids.
Renoveringsnovis
· Linköping
· 28 inlägg
Bästa svaret
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Jag skulle säga låglutande pulpet tak på garaget. Det eller sadeltak i samma riktning som husets. Tror inte du kommer att kunna få ihop det på något annat sätt.
Renoveringsnovis
· Linköping
· 28 inlägg
Hej!
Tyvärr inte. Jag har skjutit lite på garagetanken och prioriterar barnen som blivit ett till sedan trådstart! ;-) Men om några år kanske, återkommer igen!
Tyvärr inte. Jag har skjutit lite på garagetanken och prioriterar barnen som blivit ett till sedan trådstart! ;-) Men om några år kanske, återkommer igen!
Klicka här för att svara
