Vi kommer snart flytta in i vårt nybyggda hus och har lite svårt att bestämma oss var vi ska placera carporten som ska byggas framöver någonstans. Modellen på carport är inte ristad i sten men jag har hittat 2st olika som känns vettiga. Jag har ritat upp 3st olika alternativa placeringar som är möjliga och skulle väldigt mycket uppskatta lite input eftersom man lätt stirrar sig blind efter ett tag.
Värt att veta som kanske inte syns så tydligt på bilderna är att tomten & byggnaderna är uppritade skalenligt. Samtliga mått ska alltså stämma. På vänster sida av tomten bor en granne som inte har några problem med att vi placerar en byggnad nära hans tomtgräns. På höger sida av tomten går en kommunal väg vilket innebär att en carport inte kan ställas på den sidan eftersom den då måste placeras minst 4.5m från tomtgränsen. Under tomten går en gemensam infart till den kommunala vägen för mig och grannen som bor på vänster sida (infarten ligger på hans tomt)
Förslag 1:
Fördel: Hamnar inte "i vägen" mitt på tomten.
Nackdel: Kan upplevas lite trångt på vänstra sidan av huset. På den sidan kommer även vårt sovrum vara (jag jobbar nätter ibland och vill ju helst inte väcka frugan i onödan).
Förslag 2:
Fördel: Här får vi plats med en dubbel carport. Mindre risk att störa eventuellt sovande fru i sovrummet.
Nackdel: Känns som att man inte utnyttjar tomten så bra. Kanske tråkig utsikt från uteplatsen?
Förslag 3:
Fördel: Tar inte upp lite mycket djup på tomten som den dubbla carporten. Behövs nog mer utrymme framför carporten dock för att kunna parkera smidigt.
Nackdel: Egentligen samma nackdelar som förslag 2 men kanske upplevs som lite mindre i vägen?
Skulle vara grymt om ni bidrar med lite tankar och åsikter!
Värt att veta som kanske inte syns så tydligt på bilderna är att tomten & byggnaderna är uppritade skalenligt. Samtliga mått ska alltså stämma. På vänster sida av tomten bor en granne som inte har några problem med att vi placerar en byggnad nära hans tomtgräns. På höger sida av tomten går en kommunal väg vilket innebär att en carport inte kan ställas på den sidan eftersom den då måste placeras minst 4.5m från tomtgränsen. Under tomten går en gemensam infart till den kommunala vägen för mig och grannen som bor på vänster sida (infarten ligger på hans tomt)
Förslag 1:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördel: Hamnar inte "i vägen" mitt på tomten.
Nackdel: Kan upplevas lite trångt på vänstra sidan av huset. På den sidan kommer även vårt sovrum vara (jag jobbar nätter ibland och vill ju helst inte väcka frugan i onödan).
Förslag 2:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördel: Här får vi plats med en dubbel carport. Mindre risk att störa eventuellt sovande fru i sovrummet.
Nackdel: Känns som att man inte utnyttjar tomten så bra. Kanske tråkig utsikt från uteplatsen?
Förslag 3:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördel: Tar inte upp lite mycket djup på tomten som den dubbla carporten. Behövs nog mer utrymme framför carporten dock för att kunna parkera smidigt.
Nackdel: Egentligen samma nackdelar som förslag 2 men kanske upplevs som lite mindre i vägen?
Skulle vara grymt om ni bidrar med lite tankar och åsikter!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kommer ni att ha problem med snö då är 1:an problem, men det ryms många gästande bilar.
Protte
Protte
Sorry, var lite otydlig men det finns 3st ingångar totalt till huset. Huvudentrén är på höger kortsida, det finns även en ingång på vänster kortsida som leder in i sovrummet samt en ingång på långsidan som syns på bilderna som leder in i vardagsrummet (även nära köket)O Olaf3 skrev:
Klicka här för att svara