Kära byggvänner!
Martin Eksedler var namnet. Jag är exilsvensk boende i Bryssel, just i färd med att börja ett friggebodsbygge. Jag har en fråga ang syllisolering samt fuktskydd runt syll.
Förutsättningarna enl bifogad sektion.
1) Armerad 120mm platta på mark, vilande på 130mm makadam med geoduk under
2) Väggelement (6 st totalt) monteras i platta medelst gängstång infäst med ankarmassa. M12 stång sitter med indrag 72,5mm från kanten på plattan (detta framgår ej av sektionen). c/c på gängstänger knappt 600mm
3) Syllisolering: Självhäftande bitumenlist som viks runt syllen (formar sig fint, då syllen har små kantradier). Syllen är 38x89-profil
4) Plattan målas (innan infästning gängstång)
5) Efter montage väggelement: silikonfog tätar mellan platta och syllens vertikala yta
Risk som INTE oroar mig: Syllens fuktskydd. Den skyddas väl av bitumentäckning (viss lokal risk vid skruvhål dock).
Risk som oroar mig:
- Vatten pressar in mellan betongplatta och syll, typ mittemellan två gängpinnar
- Orsak:
1) Skadad silikonfog (vidhäftning, etc)
2) Lägsta kontakttrycket mittemellan 2 gängpinnar
3) Ytterpanel har negativt överhäng gentemot betongplattan
Punkt 3) skulle kunna tacklas med extra vertikalreglar mellan väggelement och ytterpanel, men det vore en rätt rejäl omarbetning av konstruktionen (som är tänkt att gå i produktion nästa vecka
). Alternativt en plåt, eller någon ful plastmatta, som kläms in mellan väggelement och ytterpanel. En sista idé vore en (impregnerad) profil, triangulär i någon form, som dras i den nedersta ytterpanelbrädan, i avvattningssyfte.
Vad tror ni gott folk?
Kvällshälsningar från Bryssel,
//M
Martin Eksedler var namnet. Jag är exilsvensk boende i Bryssel, just i färd med att börja ett friggebodsbygge. Jag har en fråga ang syllisolering samt fuktskydd runt syll.
2) Väggelement (6 st totalt) monteras i platta medelst gängstång infäst med ankarmassa. M12 stång sitter med indrag 72,5mm från kanten på plattan (detta framgår ej av sektionen). c/c på gängstänger knappt 600mm
3) Syllisolering: Självhäftande bitumenlist som viks runt syllen (formar sig fint, då syllen har små kantradier). Syllen är 38x89-profil
5) Efter montage väggelement: silikonfog tätar mellan platta och syllens vertikala yta
Risk som INTE oroar mig: Syllens fuktskydd. Den skyddas väl av bitumentäckning (viss lokal risk vid skruvhål dock).
Risk som oroar mig:
- Vatten pressar in mellan betongplatta och syll, typ mittemellan två gängpinnar
- Orsak:
Punkt 3) skulle kunna tacklas med extra vertikalreglar mellan väggelement och ytterpanel, men det vore en rätt rejäl omarbetning av konstruktionen (som är tänkt att gå i produktion nästa vecka
Vad tror ni gott folk?
//M
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
En ovanligt välformulerad och ingenjörsmässig beskrivning av problemställningenM Mr_Ekan skrev:Kära byggvänner!
Risk som oroar mig:
- Orsak:
Punkt 3) skulle kunna tacklas med extra vertikalreglar mellan väggelement och ytterpanel, men det vore en rätt rejäl omarbetning av konstruktionen (som är tänkt att gå i produktion nästa vecka). Alternativt en plåt, eller någon ful plastmatta, som kläms in mellan väggelement och ytterpanel. En sista idé vore en (impregnerad) profil, triangulär i någon form, som dras i den nedersta ytterpanelbrädan, i avvattningssyfte.
Vad tror ni gott folk?
//M
Jag röstar definitivt på en plåt. Den kan även reducera fuktbelastning genom stänk på nedersta panelbrädan. Skickar med en bild från Träguiden som visserligen visar en skalmur istället för träpanel, men illustrerar principen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Bernie,
tackar för reptilsnabbt svar, så här på Valborg och allt. (Jo det lurar förvisso en ingenjör i faggorna, dock är byggintresset helt hobbymässigt).
Plåten är nog en lågoddsare, som du skriver. Ska se vad som går att få tag på här vad gäller standardkomponenter. Jag har en snålbudget på bygget på ca 75 kSEK, så jag skulle vilja undvika exotiska specialbockade profiler. Hursomhelst, tack för (ett intuitivt) svar.
//M
tackar för reptilsnabbt svar, så här på Valborg och allt. (Jo det lurar förvisso en ingenjör i faggorna, dock är byggintresset helt hobbymässigt).
Plåten är nog en lågoddsare, som du skriver. Ska se vad som går att få tag på här vad gäller standardkomponenter. Jag har en snålbudget på bygget på ca 75 kSEK, så jag skulle vilja undvika exotiska specialbockade profiler. Hursomhelst, tack för (ett intuitivt) svar.
//M
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag vet inte hur det ser ut i hyllorna i en belgisk bygghandel men ett vanligt svenskt överbleck av standardsort skulle göra jobbet bra.
För övrigt inte mycket till valborg nu i Corona-tider och då får man roa sig med annat
För övrigt inte mycket till valborg nu i Corona-tider och då får man roa sig med annat
Håller med Bernieberg.
En plåt löser nog ditt problem på bästa/enklaste sätt.
Om du hade kunnat dra ner fasadbrädorna lite och flyttat ut väggen då hade du fått en naturlig droppnäsa.
(Men jag förstod som att måtten och väggarna var ”spikade”)
//AA
En plåt löser nog ditt problem på bästa/enklaste sätt.
Om du hade kunnat dra ner fasadbrädorna lite och flyttat ut väggen då hade du fått en naturlig droppnäsa.
(Men jag förstod som att måtten och väggarna var ”spikade”)
//AA
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden