Mabis83
Mabis83: Hej igen! Nu har vi haft kontakt med kommunen och försökt förstå oss på alla regler och resonemang. Tycker att det är jättesvårt att få en överblick över allt. Boverket och byggnadsnämnden har viss information och trafikkontoret viss information. Hur som helst så fick vi beskedet att vi inte får nyttja vår tomt som utfart, vilket i förlängningen innebär att vi inte kan parkera
15 svar · 14,1k läst
·
M
Mangamamma: Perfekt- tackar!!
4 svar · 4,2k läst
C
C.Lundin: [citat] Nja, den är ju ändå dryga halvmetern lång så ett par spadar bör ju gå in iaf ;)
10 svar · 11,1k läst
S
saiter: Du tänker rätt. Skippa plasten. //AA
1 svar · 2,9k läst
O
Ovsen: Hej Jeg har set så mange garager med indbygget vippeport Er der nogen der har tegninger over disse garager med vippeport, vil jeg blive utrolig glad På forhånd tak Mvh Ovsen
0 svar · 1,6k läst
A
antto77: [citat] Inga problem. Bastun placerades som tänkt, dvs. 2.5m från huset. Sotaren kollade bara inne i bastun, iaf nämnde han öht inget om avståndet mellan byggnaderna.
6 svar · 13,9k läst
Tomture61
Tomture61: Tittar man på specen som ges för takstolar verkar 1200 mm funka .
11 svar · 3,7k läst
·
sunnis
sunnis: Dessutom så slipper man kalldrag i andra rum när kaminen suger luft eller stör ventilationen. Är väl nästan krav vid nyinstallationer att tilluftskanal dras så har du en redan dold tilluft så behöver du ej tänka på det. Kolla så att den inte är igentäppt bara.
4 svar · 1,3k läst
·
S
saiter: Ja bara du har nått att spika råsponten i hela vägen. (Får ju inte bara hänga i masoniten mellan brädorna). //AA
7 svar · 2,2k läst
J
jonaslatt: Jag har en friggebod som nu är en lekstuga. Men jag vill få den mer mysig. Jag har tre barn och vill få den mer att lika en lekstuga. Tips hur man utvändigt kan få den mer mysig.? [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
Buildgates
Buildgates: [citat] Rätt självklart, he he. Komiskt att ens behöva påtala det.
26 svar · 5,3k läst
·
J
JJJBBBJJJ: På semesterresan i norr upptäckte jag flera gånger högar av brädväggar och tak till vad jag gissar är hopfällbara skjul. Ser ut att knäppas ihop med excenterlås. [bild] Något man köper färdigbyggt eller var kan jag hitta ritning och instruktioner?
0 svar · 1,8k läst
·
C
carrera86: Det är väldigt många år sedan, leta upp några billiga med samma Hz så funkar det. Original är Ripoff priser nonting.
3 svar · 1,0k läst
Tomture61
Tomture61: När man tex bygger ett garage brukar takstolar placeras där stående reglarna i ytterväggen befinner sig. Tror ni får ha samma tankegång ang upplaget till ert takvirke, antingen en skruv in i tegelväggen vid varje regel eller byta regeln på väggen till ngt kraftigare.
19 svar · 2,9k läst
·
C
claym: Det där med att mäta fuktkvot i uppborrade hål är lurigt då man bara får ett punktvärde som dessutom kan variera radikalt över tiden. I vår källare med ”riskkonstruktion” uppmättes en låg fuktkvot av första besiktningsmannen. När den andra besiktningsmannen mätte x månader senare i samma hål var det högre värde(dock under kritisk nivå). Jag vad honom då borra ett hål
23 svar · 10,4k läst
·
F
Fred_KJ: Hej, Jag bygger ett nytt trädäck till bryggan vid Ålandshav. Jag väljer mellan A2 kvalitet eller A4 kvalitet på trallskruv, vilket ska jag välja? Jag tänker att bryggan ska hålla i minst 50 år. Är det värt att betala 3-4ggr mer för A4 kvalitet eller räcker det med A2?? Samma fråga gällande beslag (vinkelbeslag och balksko), finns det något material eller leverantör som är att
0 svar · 3,0k läst
Tomture61
Tomture61: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/forrad/
1 svar · 8,0k läst
Tomture61
Tomture61: Kan vara knepigt så här i efterhand men det finns musband som sätts på nedersta spikläkten mot ytterpanelen . https://www.byggmax.se/museband-8-pack-125mx8mm-habo-aluzink-p729463?gclid=EAIaIQobChMI3ZjXy5iu6gIVzACiAx3oXQuYEAQYASABEgLZqPD_BwE
1 svar · 3,3k läst
D
Dino34: Skulle klä utetrappor med granit klinkers 30x30. Undrar ska man lägga fog eller lägga klinker vid klinker ? Ej släta klinkers
0 svar · 1,6k läst
Tomture61
Tomture61: Inluft lågt , utluft högt . Detta är principen för självdrag. Antar att du ska ha underhållsvärme, blir mindre fuktigt i lokalen då .
1 svar · 1,5k läst
B
Bjelkan: Tack, va bra. Då missförstod jag det nog..
6 svar · 2,6k läst
P
patrikd84: Hej, Spännande projekt! Du skriver inte vilken limträkvalité som avses, men även om vi antar att det är GL30h så känns det lite klent med 315x90 cc1000 för snözon 3,5 (antar då att taket väger 20 kg per kvm) - får då både stor nedböjning och att det inte håller. Håller inte heller för snözon 3. Om avståndet halveras så ska det hålla (antar GL30c) - men då har jag inte tagit
1 svar · 1,9k läst
·
Tomture61
Tomture61: Spik för panel heter även kamspik.
4 svar · 3,3k läst
sunnis
sunnis: Det där löser du när du får på väggsektionerna. Det kanske kommer glipa lite i ena hörnet, men du kommer dra in några millimeter när du skruvar ihop sektionerna i hörnet, sen ska du på med knutbrädor så det kommer aldrig synas. 5mm på typ en 6000mm lång vägg är inte mycket. Du kommer även kunna spänna mot en del med hammarbandet om du skruvar med långa skruv och vinkel. En
3 svar · 1,2k läst
·
S
Sabina L: Hej alla! ‍ Jag är nyregistrerad här då jag behöver lite hjälp. Jag har en gästlägenhet ovan mitt garage och den befintliga trappan är alldeles för brant och farlig och behöver byggas om. Och det är där ni kommer in i bilden! Jag har en tanke om att låta bygga en liten balkong/altan utöver trappan (i dagsläget finns bara en liten avsats) men är helt inkapabel att rita det. Kan
0 svar · 1,0k läst
L
Lelle - Hyfsat händig: Hej Verktygsgurun! Hur blev din friggebod? Fungerade den bra som kontor? Har det varit väldigt varmt på sommaren? Så här efteråt, skulle du gjort något annorlunda? - Mer isolering - fler eluttag - AC?
11 svar · 10,4k läst
L
Laila och Perra: Hej har byggt en stor dynlåda men undrar lite vilka slags dämpare ni skulle valt till locket?
0 svar · 1,1k läst
MathiasS
MathiasS: Fråga: En pelarlyft har ju svängbara armar som vrids in under lyftpunkterna. Jag har för mig att jag sett en saxlyft med armar som svängs ut, det tyckte jag såg rätt listigt ut....?
29 svar · 24,9k läst
·
Darling McFluff
Darling McFluff: Ska du förvara kläder och kartong är det nog klokt att ha en värmekälla också.
1 svar · 1,4k läst
·
M
MetteKson: [citat] Kolla i detaljplanen så att attefallsåtgärderna inte är ”bortskrivna”, dvs inte tillåts i området. Det förekommer ibland i nyare planer.
9 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.