Beppo skrev:
..........Sedan är jag inne på att ha en normal takstol på slutet av garaget så man kan göra en "hyllkant" där man kan ha kompressor tex.
Smart, bare husk å sette kompressor fast så den ikke ""rister seg ned" ;-)

Beppo, kan du lägga upp din skiss så man kan se planlösning i stora drag? Vet inte om den fallit bort på något vis. Ska också investera i ett garage och det skulle vara bra med hjälp till inspiration, blir dock nog inte lika maffigt och stort som ditt.

Jag ritade den visst bara och glömde lägga upp den. Det är ju lite pinsamt. Ordnar det i kväll då jag sitter på jobbet nu =)

Hej igen!

Ursäkta att jag inte varit på hugget och svarat förrän nu, men mycket att göra....

Vi gjorde rätt grundlig genomgång av utbud på billyftar. Vi var på Automässan bland annat. Det finns mycket som säkert fungerar, men som ser ut som om någon byggt det själv hemma i garaget med mycket elkablar och hydraulslangar kors och tvärs. Månge har även givare ute på lyften som skall säga till när den är i ändlägen mm. Vissa kräver t om dessutom trycklyft för att fungera. Ser illa ut och kan krångla! Kompisen är gammal "hydraulare" och underkände det mesta....

Rolls Roycen bland billyftar är förmodligen tyska Nussbaum, men ack så dyr! Den vi fastnade för verkar faktiskt vara samma som du tittar på. Fabrikatet är dock inte detsamma, men bilderna stämmer till 100%. Som i så många andra branscher finns det tydligen några få tillverkare men många som "brandar om", dvs sätter sitt eget namn på produkten. Priset var i stort sett samma. Alla mått och prestanda stämmer med Nussbaum och finishen kommer inte långt efter, men till ett betydligt lägre pris.

Jag kollade med en kompis som som är professionell bilreparatör, och han rekommenderade mycket plats framför bilen, eftersom "det är där man är" när man håller på med motor mm.

Om du skall använda din lyft även som hiss bör man kanske tänka på att lyftarna är gjorda för en relativt jämn fördelning av lasten. På den lyft vi köpte är man även rätt noggrann med att ange i vilken ände motorn skall hamna. Dessa låga lyftar har det litet kämpigt precis i början av lyftet eftersom cylindrarna då ligger i princip vågrätt ner, men ändå skall lyfta uppåt. Om motorn då är "i motsatt ände" så blir det enklare för den att komma igång.

/Beja

Kan du kolla upp vad för märke det är på era lyftar? Vart köpte ni dom, av vilken firma?

Detta är ju väldigt avgörande fråga för budgeten. Har även hittat en begagnad stenhöj nu samt en no-name Kinavariant som jag fått bra pris på, nämligen denna: http://www.blocket.se/vi/15444724.htm?ca=13_s

Den ser ju ut att vara något men sen vet man ju inte hur kvallan är eftersom leverantören inte har några bättre bilder.

Köpa från tooltrade ger ju fördelen av att dom har reservdelar i lager och kunnig personal samt att jag har pratat med en kille som har lyften i sin däckverkstad och prisar både lyft, företag och service.Det är ju värt en del också.

Nu har jag hittat bilden så nu kan vi bringa klarhet.

Garaget blir 7,2m brett och 12,5m djupt invändiga mått. Om man kollar på den skiss jag gjorde lite snabbt så är fyrkanten till vänster en källartrapp som är 1,20 bred. Sedan är det en gångdörr fram och en bak samt en port 3,5-4m fram. Högersidan kommer att ha 4st fönster uppe i takhöjd. Den blå fyrkanten är en golvbrunn och i denna del precis innanför porten kommer vara tvätt/recond. Här kommer det att vara loft ovanpå. Det röda strecket symboliserar halva garaget eller loftets slut. Där innanför kommer det vara öppet i nock med höjd för att lyfta bil. Det gröna strecket är avlastningen för takstolarna och till vänster om det gröna strecket är det plant tak ovanpå. Det lila strecket är en I-balk som finns i nock och bär upp hela rasket. Denna balk kommer vara upphängning för att montera en travers på en dolly som man kan ha till att lyfta ur motorer med eller lyfta upp grejer med på loftet eftersom den går att skjuta in på loftet med hängande last.

• garage.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
perfekt Beppo, tackar :)

Hej!

Blocketlyften ser ut att vara samma som finns hos Bengts bilmaskiner. Jag importerade lyftarna via mitt företag, har också sålt några men har slutat pga tidsbrist och att det är svårt att konkurrera med Kina-varianterna.

/Beja

Köpte ni hos Bengt? Jag har kollat på den men jag vet inte. Den jag länkade till i blocketannonsen är en Kinalyft som jag fått bra pris på. ca 20 kkr billigare än den från Tooltrade. Jag är väldigt inne på att köpa den och om den inte håller måttet så får jag sälja den igen.

Kolla måttena innan så ingjutningsbädden passar till tooltradelyften om jag ändrar mig under resans gång. Det kan ju inte skilja för mycket på dom om man bedömmer kortena.

Beppo skrev:
...... en källartrapp som är 1,20 bred. .......
Har du kjeller under hele, også under dser lyften skal være? I så fall må du huske å punktberegne styrken i gulvet/taket .

Nej. Källartrappen hör ihop med huset. Källaren är altså under huset och inte under garaget. Garaget blir vanlig platta med isolering och golvvärme.

G grävaren skrev:
Nytt försök med bilden
Hej, gammal tråd, men jag tror du har den lösningen jag letar efter, förstår jag dig rätt att du använder ett saxlyftbord för att lyfta bilen med? Dvs ingen vanlig lyft med 2 ramper, utan ett bord?
Jag letar ett sådan lösning eftersom att jag både vill ha billyft och ett bra höjsänkbart bord.

Jakob

F Finnwoodman skrev:
Hej, gammal tråd, men jag tror du har den lösningen jag letar efter, förstår jag dig rätt att du använder ett saxlyftbord för att lyfta bilen med? Dvs ingen vanlig lyft med 2 ramper, utan ett bord?
Jag letar ett sådan lösning eftersom att jag både vill ha billyft och ett bra höjsänkbart bord.

Jakob
Mitt råd är då att köpa en vanlig saxlyft med två ramper och sedan av lämpligt material tillverka ett bord du kan lägga på dessa när du behöver.

Ett fast bord gör lyften ganska begränsad till bilen.

Lyften ska sänkas ner i betongplattan så den kommer stå där den står kan man säga.

Fråga: En pelarlyft har ju svängbara armar som vrids in under lyftpunkterna.

Jag har för mig att jag sett en saxlyft med armar som svängs ut, det tyckte jag såg rätt listigt ut....?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.