Tjena!
håller på och renoverar mitt 1,5 plans hus från 1979.
Mitt i huset ligger en bärande limträbalk.
När jag nu rivit en vägg och fått fram reglarna som limträbalken ”står” på så ser jag att det är en glipa där imellan.
Kan någon kunnig förklara hur det kan vara så?
Hänger den bara och har hitills inte ens varit bärande?
Kommer förövrigt ta bort ena 95x45 regeln som ligger utanför då jag ska öppna upp ett rum och få större vardagsrum, bör väl inte vara några konstigheter?
håller på och renoverar mitt 1,5 plans hus från 1979.
Mitt i huset ligger en bärande limträbalk.
När jag nu rivit en vägg och fått fram reglarna som limträbalken ”står” på så ser jag att det är en glipa där imellan.
Kan någon kunnig förklara hur det kan vara så?
Hänger den bara och har hitills inte ens varit bärande?
Kommer förövrigt ta bort ena 95x45 regeln som ligger utanför då jag ska öppna upp ett rum och få större vardagsrum, bör väl inte vara några konstigheter?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Den hänger väl på de reglar som står spikade på sidorna då? nåt annat kan jag inte tänka mig.
Stolpen den stod på har antagligen krympt mer än de andra två.
Stolpen den stod på har antagligen krympt mer än de andra två.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Kan vara en god ide att ersätta eller fylla ut utrymmet som limträbalken vilar på , ser ut som den vilar på 95 x 45 reglarna nu !
Vet ej hur stabiliteten i sidled blir om du demonterar 95 x 45 regel , kanske ett fall för en ingenjörsfirma !
Vet ej hur stabiliteten i sidled blir om du demonterar 95 x 45 regel , kanske ett fall för en ingenjörsfirma !
Tog bort den regeln som jag behövde för 2 dagar sen och den kändes inte bärande och limträbalken reagerade inte något på det heller. Men vet ju inte hur det blir när snön ligger på (snözon 1,5).
Hade helst velat ha bort den men kan sätta tillbaka den om det är så.
Hade helst velat ha bort den men kan sätta tillbaka den om det är så.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
https://www.traguiden.se/konstrukti...2-ratt-montage/8.2.6-infastning-limtrapelare/
Fixa mellanrummet mellan limträbalk / pelare
Fixa mellanrummet mellan limträbalk / pelare
Fasa plåten lite i den kant som skall in först så att den blir lite "pilformad", inte mycket men lite så att det inte är en "rak kant" som går in först. Så borde det gå att slå in den ändå. Trämaterial är lite eftergivligt. Dessutom får du press på mellanlägget vilket är bra.