Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
jonaserik: [citat] Då är det bara en armerad plast som sitter på takstolarna och sedan bärläkt för pannorna. Det gäller att bygga billigt för företagen, Du säger plasten och läkten börjar bli dåligt, som sägs råspont+papp+bärläkt+pannor är alltid bäst, då går det att gå på taket utan att knäcka panna och trampa igen ( fallolycka ) . Annars bort med läkten dit med ny plast och ny
ByggBert: Funkar säkert. Enklare är nog att spika/skruva en 10-12 mm list som distans mellan vindpapp å vägg, sedan trycka dit en 45mm isolering mellan papp å innerväggsskivan (se tidigare). Om du redan har ex. grövre reglar i väggarna behöver du ju inte fylla ut hela innerväggen med isolering ;)..Gö´likadant, fortsätt upp mot nocken som du borrat de där hålen i...enligt tidigare förslag.
ByggBert: ALCRO: Fabriksmålade ytor (dörr) "måste alltid slipas först med ett fint slippapper. Är ytan slät och i god kondition rekommenderas målning direkt med täckfärgen". https://www.alcro.se/Artiklar/Arbetsrad/Utomhusmalning/Mala-ytterdorr/ Ett tag sedan, hur gick det?
Oldboy: Ja, titta så enkelt det är när man vet hur. Då är det "bara" själva hantverket kvar. :p Ska du lyckas med det där så behöver du riktigt bra verktyg, dvs proffsgrejjor. Dagens plåt är så tunn och smäckig. Svår att klippa.
Skip6711: Sätt upp en vajer och använd ett par vajerblock som går på vajern men är fästa i korgen https://www.bauhaus.se/block-forzinkat-stal-10mm?gclid=EAIaIQobChMIm7Pwoemc6gIVlVQYCh30PgUwEAQYASABEgK9R_D_BwE Tänker ni skicka tunga grejor Som läsk och godis så använd dubbelblock på sidan av korgen som ger lite utväxling Två av dessa färdiga taljor gör jobbet med råge. Kanske onödigt
Boan: [citat] denna är ju inte dum, för man kommer åt att isolera efteråt...
Shirra86: Tjena På något konstigt sätt har garageporten hamnat i semesterläge o svarar inte på fjärrkontrollen. Manualen var sämsta skiter när det kom till detta. Köpt för några år sedan hos skånska byggvaror. Någon som vet hur man löser det. Har försökt nollställa maskinen men funkar ej
jonaserik: Svar klyven ved kastas i en stor hög normalt under himlen för att torka och bäres in på eftersommaren, då lyser solen och värmer samt vinden drar bort vätan. En överraskning är att getingarna vill bygga i högen. Se bara till att det kan blåsa igenom boden. Sen det med att bygga fack, trava veden i rader upp till tak med min 5 cm från en tät vägg, ( kan bli mögel på väggen annars
Mr Steed: Hej! Jag ska inreda en gammal bod jag har på tomten så den ser lite trevligare ut. Tanken är att sätta upp OSB och sen ha lit hyllor och krokar. Den är enbart till förvaring. Boden har gammal isolering som ligger direkt an mot ytterpanelen, borde jag riva bort den innan jag sätter upp OSB? Jag ska inte ha någon uppvärmning men det kan ju vara trevligt med isoleringens värmedämpande
Sven Thomas Jansson: Finns en hel del info här: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt
Malsike: Okej, tack för svar! Har spikat för hand (2,8*75 mm), men börjar tröttna på det (grannarna också skulle jag tro).
Annelie Svensson: Har påbörjat bygge av lekstuga. Har monterat upp väggarna gjorda av 45x70 obehandlade reglar. Behöver jag grundmåla reglarna nu innan väggarna spikas på? Eller räcker det att måla insidan sen när ytterpanelen är på?
Björn333: Hej! Grunden till vår lilla bod har sedan ett par år börjat spricka allt mer. Sprickorna utgår ifrån tidigare fäste för hyllor och går på både insida och utsida. Boden dränerades för ca 20 år sedan. På en vägg utan beslag finns inga sprickor alls och på ett ställe sticker teglet fram. Vidare utredning och åtgärd? Tacksam för tips //Björn
mexitegel: Lite syllpapp mellan plinten och bärlinorna är ingen dum ide :).
kimakesson: [citat] Tja! Vad roligt att höra. Fönsterna kommer direkt från Polen så dem jag kan inte hjälpa dig så mycket med. Men dörren är från byggmax!
Tomture61: Låter som en bra ide , kan tyvärr ej hjälpa dig med dimensionering av limträ till ditt förråd .
tjabo4: Har ett Fågelforshus byggt 1967. Karaktäriskt för dessa hus är glas ovan alla dörrar. Hur gör jag för att ta bort glas med minimal åverkan Anledning är att jag har skaffat en luftvärmepump som skall kyla sommartid och jag vill ha cirkulation på luften som annars stannar vid glaset
Mackees: https://förrådsdörr.se/dorrar/forradsdorrar/forradsdorr Måttanpassade förrådsdörrar, prova googla på det
Henrikjosse: Det ska bli en gäststuga som används någon natt då & då. Tänkte mig någon form av frånluftsventil på ena gaveln. Kanske bättre att ha en tilluftsventil och en frånluft och skippa spaltventil i fönster.
Oldboy: [citat] Ja. Jag använder väggrus 0-16 till allt eftersom det är vad jag har tillgängligt. Om det är väldigt blött så är kanske kross 8-16 eller 16-32 bättre, då de små fraktionerna inte fungerar så bra i blöt miljö (de "flyter"/lervälling). 15-20 cm 0-16 väl packat är stabilt. Markduk under gruset (0-16).
Oldboy: Fuktig miljö samt tillträde för insekter (skalbaggar), typ strimmig eller envis trägnagare. Det går att gasa ihjäl pågående angrepp, men det är dyrt och besvärligt, samt meningslöst om inte grundproblemen löses först. Om luftfuktigheten begränsas till motsvarande inomhus med RH max 60-70% så försvinner problemet. Trägnagarna kan inte leva i torrt virke.
Oldboy: För dessa behov och förutsättningar kan du lägga byggplast på gruset/under betongen. Det stoppar ev uppträngande markfukt, om det är ett problem. Gjuter du en betongsula invändigt så är det som heimlaga säger inte troligt att syllen blir så långvarig, men visst kan den klara kanske 20 år, kanske betydligt mer. Beror lite på hur fuktutsatt den är från utsidan.
sixten88: Jag hade tagit bort allt löst och skadat gjort en lätt slipning och sedan spacklat den med industrispackel. När spacklet torkat hade jag polerat utan med en dambindare. Du får en slät bra smutsavvisande yta. Du kan aldrig få det resultatet med färg utan att spackla först. Så totalkostnaden blir lägre och resulterade helt perfekt.
abbe_: [citat] Det tror jag också, ett fritidsbatteri klarar vintern, och du kan koppla in 12v lampor och mobilladdare mm. här e ett litet start paket... tror annars det finns från 5000kr. https://www.legoelektronik.se/sortiment/sol-vind/solpanel-stugan/friggebodspaket-50w.html