Byggahus.se

Parkering på uppfart/tomt

1. Mabis83
    Medlem · 5 inlägg

Mabis83

Medlem
    Vi har precis flyttat till ett radhusområde och vår framsida är enligt oss att betrakta som en uppfart/parkeringsplats för vår bil då den är ganska stor och plattlagd. Den tidigare ägaren hade en deal med grannarna att inte använda framsidan som uppfart utan endast som vinterförvaring av bilen. Vi kör upp vår bil framför huset och detta har mötts med en del sura miner och klagomål om att vi ”tar en parkeringsplats” eftersom ingen kan parkera utanför vårt hus då de blockerar vår ”utfart”. Vi tänker nog kontakta kommunen så att vi har något konkret att komma med om fler klagomål kommer. Någon som vet vad som gäller generellt?

2. N
    Bannad · 648 inlägg
    Vad är de med folk som bor i radhus?de tror att de kan parkera hej vilt.tkr du gör rätt.

3. S
    Medlem · Uppsala · 689 inlägg

Strontus

Medlem
    Så om ni parkerat på gatan utanför ert hus så hade det varit ok, men inte på framsidan av huset?

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 210 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Är det parkering längs gatan och ni använder del av gatan som infart kan jag delvis förstå grannarna. Helt plötsligt är ni inparkerade utan att någon har gjort fel.

Hur stort är problemet? Alltså, är gatan fullparkerad eller är det mest ett teoretiskt problem då alla ändå står utanför sitt eget hus?

5. D
    Besserwisser · E · 14 435 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Att döma av trottoarkanten är det inte en infart där.

6. C
    Medlem · 1 797 inlägg

C.Lundin

Medlem
    Det bästa vore att prata med kommunen. Då får du ett korrekt svar på vad som gäller. Det enda man kan säga angående grannarnas parkering är att de får inte parkera så att det försvårar för er att ta er ut med bilen från er fastighet, oavsett vad skyltarna säger. (Gissar att man får parkera längst hela gatan på ena sidan?)

• Laddar…
  7. Cruzze
    Medlem · Sörmland · 273 inlägg

Cruzze

Medlem
    Hur ser "dealen med grannarna" ut? Nåt i skrift?
    Och vad spelar det för roll om ni står på gatan eller på er tomt? Det blir inte fler platser för det...

8. Mabis83
    Medlem · 5 inlägg

Mabis83

Medlem
    Jag tittade på övriga självanlagda uppfarter på resten av gatan och trottoarkanten ser likadan ut där.

9. Mabis83
    Medlem · 5 inlägg

Mabis83

Medlem
    Dealen med grannarna, som troligtvis funnits länge eftersom förre ägaren bott i huset i hela sitt liv, är helt och hållet muntlig och finns inte i print någonstans. Den kom alltså inte med köpet av huset. De förra ägarna trodde heller inte att det skulle vara ett stort problem.

Problemet är snarare att om vi använder vår framsida som uppfart så har vi en reserverad plats oavsett och ingen kan då parkera utanför vårt hus, precis som på övriga uppfarter på gatan. Vi bor dock på en litens ”svans” vid en vändplan och de andra som har uppfart på den lilla svansen bor i vändzonen och behöver inte oroa sig för det råder ändå parkeringsförbud där. På övriga delen av gatan är det dock uppfart vid varannat hus. Så, som någon skrev här, så handlar det mest om att alla vill parkera utanför eller nära sitt hus och den möjligheten krymper om vi använder uppfarten. Vi ska kontakta kommunen för att få svart på vitt för just nu är det bara en massa tyckande i grannskapet.

Tack för input!

• Laddar…
  10. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 210 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Om andra i området gör likadant är det kanske inte så noga. Grannen, som jag gissar har fler bilar än han själv får plats med får väl bara gilla läget.

Rent legalt är det väl en utfart som borde ha tillstånd från väghållaren, men ska man blanda in den typen av juridik i allt blir det till slut absurt.

Snacka med grannen igen. Konstatera att det tydligen är så folk gör i området och stäng frågan där.

• Laddar…
  11. jarlh
    Medlem · 1 313 inlägg

jarlh

Medlem
    Grannarna får passa på att parkera när TS är ute med bilen.

Rent generellt har jag noterat att många i villaområden anser att gatan framför egna tomten är reserverad för eget bruk.

12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 045 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Kolla i detaljplanen om det är parkeringsplats eller ej.

13. T
    Medlem · 1 433 inlägg
    Folk är så konstiga. Jag fick en ilsken lapp på rutan en gång när jag parkerade framför ett radhus, på en kommunal gata. Jag vände på den och skrev en egen text på baksidan där jag berättade vad som gällde och frågade varför de inte använde sitt garage istället. Stoppade den i deras brevlåda med telefonnummer och allt, men fick aldrig något svar.

14. Mabis83
    Medlem · 5 inlägg

Mabis83

Medlem
    Hur hittar jag detaljplanen?

15. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 045 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Kommunens hemsida eller Maila kommunen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.