Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Agsson: Ser bra ut :) Tack för snabbt svar.
Stefan1972: med endast 70 kvadrat yta och två platser för bil och lyft dessutom så hade jag nog personligen skippat tanken på förråd på övervåningen och satsat på takhöjd i hela garaget istället. Då kan man göra takstolar som dimensioneras efter detta och man slipper stolpar inne. Det kan se stort ut när man ritar och man tänker att det går ju bra men när man står där och har kört in en
Patzie: Brukar ha som regel att hålla en kontruktion som den va byggd original. Dvs är de plast i väggarna sätter ja dit det är de inte de struntar jag i det. Men i ditt fall så är det "fel" med plast eftersom du inte har det uppvärmt året om. Så spelar nog ingen större roll hur du gör på den lilla ytan .
Mats: jag brukar ta 45X70 eller klyva nått grövre då mycket 45X45 brukar vara så vridna att de är besvärliga att få på plats
Mats: Börja med att prata med bygglovsavdelningen eller motsvarande hos kommunen. Tyvärr så varierar tolkningarna mellan kommunerna så det finns inget "facit" rakt av utan man behöver den lokala tolkningen för att veta möjligheterna
Kristina J: [citat] Hm, det var ju också en synpunkt. Det gamla tjocka trägolvet är nog inte alltför tätt, kan jag tänka mig, men det är bra att jag får tänka på alla alternativ, Tack.
Henrikjosse: Nu är det dags att lägga på spånskivorna på golvet invändigt. Friggeboden skall bli isolerad. Den skall användas som gästrum och till ”ungdoms” häng. Friggeboden är byggd på plintar med ett rejält lager naturgrus under. Bör det vara diffusionspärr under spånskivorna eller ska inte?? Har hört båda varianterna.
JGssonn: Tjena, Jag håller på och isolerar en förrådsbyggnad och ska sätta en luftspalt i taket innan jag lägger på mineralull. Tänkte sätta spika fast läkt i råsponten i linje med bjälkarna och sen skruva på masonitskiva på det. Högst upp i toppen av båda kortsidorna så sitter det nät (typ hönsnät) som jag antar är till för att ventilera. Det är liksom inget annat mellan
Monica_E1: Hej, bor i Ångermanland och har gott om lera i marken. Har sett många bilder på växthus, attefallshus, uterum etc som står på trädäck på marken. Skulle gärna bygga så. Är risken för att det lyfter av tjälen mindre om tyngden är större som det blir med stort däck under?
Alfredo: [citat] Jag kan inte regelverket men det är väldigt vanligt att exempelvis bostadsrättsföreningar har enbart ett elabonnemang med en elmätare gentemot elleverantören och sedan "vidareförsäljer" elen via enskilda mätare till sina medlemmar. Sen pågår en debatt om huruvida denna försäljning är momspliktig verksamhet eller ej. Vet inte om detta är slutligt avgjort. Det finns en
Stampen: Hade glömt av den här tråden, blev ett Adax Neo direktverkande element på 800 watt som enkelt håller värmen runt 18°C på mina 12-13 kvm, lite torrt när det är kallt vintertid men för syftet (varmförråd/kontor/hobbyrum) så funkar det utmärkt!
Peter321: Är det någon som känner till om någon annan leverantör än Edsbyporten har en garageport med stående träpanel och gångdörr? Har sett att Hörmann har en modell som heter "Berry" men den var tyvärr oisolerad. [bild]
aka_the_barf: Hej! Tänkt pröva med ett par emelent i mitt garage på 40kvm, blir ca 1000watt. tänkt hålla runt 10 + grader iallafall. Blir det dåligt kommer jag försöka hitta en väldigt billig värmepump nästa år(ekonomin är lite stram efter bygget). Märkt att det finns en uppsjö av element nuförtiden. olja är den jag funderar på som är gammal och beprövad men kanske glas/metal panels
Rolle85: Håller på att bygga förråd som kommer ha 45mm isolering. Utanpå reglar ska jag sätta vindpapp, tänkte även sätta vindpapp på insidan reglar också istället för ångspärr. Kan jag sätta panel rakt på vindpapp/reglarna eller måste jag ha en luftspalt på typ 1 cm? mvh
W.Hus: [citat] Ja,verkligen. Förhoppning är att huset ska stå där i 100år till :)
bjornligan: [citat] jag brandklassade ej dörren. I varken hus eller garageporten(som är omöjlig)
Rickard_visby: Håller på att riva ur ett hus och skall isolera. Har varit kulisolering i både väggar och tak. Skall höja upp takhöjden och bygga om takstolarna så jag får i ca 30 cm isolering i tak och 22 i vägg. Vilken isolering skall man välja?? Någon som har bra erfarenhet. Räcker det med ångbroms eller bör man plasta. Huset står inte uppvärmt året om. Blir luftspalt i taket med ventilation
MaBew: Jag vill ta bort stolpar som står mitt på golvet för att stötta upp bjälklaget på loftet i ett av mina uthus. Bjälklaget är 7 meter långt - och under det går 2 st bjälkar tvärsgående vilka är 9 meter långa. På loftet har jag förvaring, min första tanke var att byta bjälklaget alt dubblera bjälklaget med limmträ. Vis sv erfarenhet har jag bestämt mig för att projektet blir
Hoss4: Hej! Ska sätta in en saxlyft i mitt garage, och behöver höja en underam 40cm på en takstol, fackverkstakstol. Hur gör man smidigast, bor i småland, tegelpannor på taket Tacksam för tips!
Olaf3: Vatten och avlopp först gör allting därefter så mycket enklare. Lycka till med projektet.
justusandersson: Väggen är garanterat bärande. Att ta bort den på hela sträckan är knappast realistiskt med hänsyn till den låga takhöjden. I så fall krävs minst en pelare på mitten. Var ligger garaget?
Gjutjärn: [citat] Ok, Ja det ser mycket finare ut också ja! Tack för tips och råd! :)