Magnus E K
Om du har ont om plats men har en fet elanslutning kan också genomströmningsberedare vara ett alternativ. Då kan man duscha hur länge som helst, men låt hyresgästerna betala sin egen elförbrukning.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om du har ont om plats men har en fet elanslutning kan också genomströmningsberedare vara ett alternativ. Då kan man duscha hur länge som helst, men låt hyresgästerna betala sin egen elförbrukning.
Ja, jag var inne på detta men det blir dyrt i driftkostnad tror jag. Inte hittat några exempel på kostnader men det är ganska många watt som den körs på som max..
Elförsörjningen är inget problem, kommer dra 6mm och sätta ett elskåp med 16Ax3 i attefallshuset.Kommer ju bli en del elförbrukning med elvärme och el-vvb. Jag kommer få höja bostadshuset huvudsäkringar till 20 eller 25A.
 
J Juulis skrev:
Ja, jag var inne på detta men det blir dyrt i driftkostnad tror jag.
Att värma en liter vatten en grad kostar lika mycket vare sig det görs "långsamt" i en varmvattenberedare eller "momentant" i en genomströmningsvärmare.

Sen kan det bli skillnader om du exempelvis behöver säkra upp för att kunna driva en genomströmningsvärmare eller om förlusterna i en varmvattenberedare går till spillo men i princip går samma energimängd åt oavsett hur eller när du värmer vattnet.
 
  • Gilla
  • Wow
Juulis och 1 till
  • Laddar…
Skippa värmekabeln, isolera ovanpå vattenslangen.
Värme från jordens inre kommer gratis hålla slangen frostfri och ge dig kallt vatten i kallvattenkranen (inte frostsäkervärmt).

Protte
 
  • Gilla
Juulis
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att värma en liter vatten en grad kostar lika mycket vare sig det görs "långsamt" i en varmvattenberedare eller "momentant" i en genomströmningsvärmare.

Sen kan det bli skillnader om du exempelvis behöver säkra upp för att kunna driva en genomströmningsvärmare eller om förlusterna i en varmvattenberedare går till spillo men i princip går samma energimängd åt oavsett hur eller när du värmer vattnet.
Min första tanke när jag skulle ha varmvatten på 10sek var en genomströmningsvärmare kopplad till varmvatten från bostadshuset istället för kallvatten. Det skulle då gå åt mindre energi för att värma vattnet och till slut skulle det bara släppas igenom utan att värmas alls. Detta skulle dock kanske bli problem när varmvattnet kommer upp i sina 60-80*C ? kommer genomströmningsvärmaren klara detta så den ignorerar att det är för varmt(den kan ju inte kyla?) Eller man kanske kan ställa in den på att alltid skicka t.ex 70*C vatten till blandaren som tar hand om temperaturen?

Edit:
Förtydligande: då hade jag bara haft en genomströmningsvärmare för hela attefallshuset, så den värmde vattnet i början, oavsett var jag tappar ut vatten, tills mitt varmvatten från huset är varmt nog och då går det inte lika mycket energi för genomströmningsvärmaren att värma vattnet längre och till slut är det 0W som behövs för att få igenom vattnet med rätt temp.
 
Redigerat:
Du har inte säkringar för en genomströmmningsvärmare så det fungerar på samma sätt som en förådsberedare och du tjänar ingen energi på det (förutom att det bara blir lite jummet.

Protte
 
J Juulis skrev:
Min första tanke när jag skulle ha varmvatten på 10sek var en genomströmningsvärmare kopplad till varmvatten från bostadshuset istället för kallvatten. Det skulle då gå åt mindre energi för att värma vattnet och till slut skulle det bara släppas igenom utan att värmas alls. Detta skulle dock kanske bli problem när varmvattnet kommer upp i sina 60-80*C ? kommer genomströmningsvärmaren klara detta så den ignorerar att det är för varmt(den kan ju inte kyla?) Eller man kanske kan ställa in den på att alltid skicka t.ex 70*C vatten till blandaren som tar hand om temperaturen?
I det fallet kan du ju ha en liten beredare på 5-10 liter vid tappstället istället för en genomströmningsberedare.
 
J Juulis skrev:
Min första tanke när jag skulle ha varmvatten på 10sek var en genomströmningsvärmare kopplad till varmvatten från bostadshuset
Tveksamt om den verkligen är så snabb som 10 sekunder om vi antar att vattnet i kulverten hunnit kylas ned en del.

J Juulis skrev:
Det skulle då gå åt mindre energi för att värma vattnet
Varför skulle det gå åt mindre energi? Du kommer att ha förluster i kulverten som "drar" energi. Har du (väldigt) billig fjärrvärme kan det möjligen bli billigare men jag har svårt att se att en kulvertlösning med sina förluster totalt sett skulle kunna minska energiförbrukningen.

J Juulis skrev:
Detta skulle dock kanske bli problem när varmvattnet kommer upp i sina 60-80*C ? kommer genomströmningsvärmaren klara detta så den ignorerar att det är för varmt
Jag antar att den bara skulle släppa igenom vattnet utan att "tillföra värme" om inkommande vatten har högre temperatur än önskad. Annars är den rätt korkad. Jag har dock ingen erfarenhet av att använda genomströmningsvärmare på detta sätt.
 
Tycker det låter konstigt att förlusterna i en 40 meter kulvert skulle bli så höga att det inte räcker till golvvärme?

Protte
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sen lägger du kostnad för el och uppvärmning inbakad i hyran. Montera inte VVB utomhus
Om du bakar in det i hyran får du ju skatta 30% på beloppet. Om du tar kallhyra + faktiska kostnader slipper du skatta...
 
S sjoelund skrev:
Om du tar kallhyra + faktiska kostnader slipper du skatta...
Och dessutom kommer duscharna garanterat att vara avsevärt längre om de "ingår" i hyran och därmed är "gratis"...
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om du bakar in det i hyran får du ju skatta 30% på beloppet. Om du tar kallhyra + faktiska kostnader slipper du skatta...
Jag har för mig att det är olagligt att "sälja el" på det sättet tyvärr. :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har för mig att det är olagligt att "sälja el" på det sättet tyvärr. :(
Skatteverket skrev:
Om din hyresgäst betalar ett schablonbelopp till dig för exempelvis el och bredband ska du räkna det som en hyresintäkt. Om din hyresgäst däremot betalar den faktiska kostnaden för el och bredband ska du inte räkna det som en hyresintäkt.
 
  • Gilla
Juulis
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har för mig att det är olagligt att "sälja el" på det sättet tyvärr. :(
Jag kan inte regelverket men det är väldigt vanligt att exempelvis bostadsrättsföreningar har enbart ett elabonnemang med en elmätare gentemot elleverantören och sedan "vidareförsäljer" elen via enskilda mätare till sina medlemmar. Sen pågår en debatt om huruvida denna försäljning är momspliktig verksamhet eller ej. Vet inte om detta är slutligt avgjort.

Det finns en "forumsanning" här om att all vidareförsäljning av el är förbjuden men riktigt så enkelt är det inte.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.