Jag behöver snickra en lucka till ett befintligt hål i golvet, ner till krypgrunden. Det är en gammal gäststuga som jag vill utnyttja för övernattningsgäster. Jag vill göra det så enkelt som möjligt, det får ligga en trasmatta över, men jag vill ju inte att något sticker upp så att man kan snava över den. Hur kan jag göra för att få upp luckan? Enklast möjligt lösning. Tänkte först bara borra ett hål i luckan, men vill ju inte att möss ska ta sig upp.

F fredrik.johansson skrev:
Något sånt här kanske?
[länk]
Jaa, tack det skulle passa!

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
En eller två försänkta lyftöglor kanske ? Köpt färdig eller "hemgjord" i likhet med :
Ritad illustration av försänkta lyftöglor i en byggkonstruktion med röda och blå markeringar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En eller två försänkta lyftöglor kanske ? Köpt färdig eller "hemgjord" i likhet med :
[bild]

Men tack, det var också en bra lösning.

P
Behövs egentligen ingenting,stick ner en mejsel och bänd upp luckan de få gånger du ska ner.

Handyman 1 skrev:
Behövs egentligen ingenting,stick ner en mejsel och bänd upp luckan de få gånger du ska ner.
Det har jag aldrig tänkt på, men varför inte, det skulle ju vara det allra enklaste. Då fär jag göra luckan med lite spel emellan, så att jag kommer ner med en mejsel. Tack för tipset.

En lösning som inte gör genomgående hål i luckan är att föredra så eventuell lukt från krypgrunden inte drar upp i boningsdelen. En tät lucka med tätlist är att föredra.

Centano Centano skrev:
En lösning som inte gör genomgående hål i luckan är att föredra så eventuell lukt från krypgrunden inte drar upp i boningsdelen. En tät lucka med tätlist är att föredra.
Hm, det var ju också en synpunkt. Det gamla tjocka trägolvet är nog inte alltför tätt, kan jag tänka mig, men det är bra att jag får tänka på alla alternativ, Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.