Bygger förråd med 45mm isolering. Har satt vindpapp på utsidan men är kluven kring ångspärren. Ska man köra på vindpapp både på utsidan och insidan? Är rädd att den ska ställa till med fuktproblem med ångspärr?
Förrådet kanske görs om till övernattningsbod om några år.
Hur hade ni gjort?

Mats-S
Använd asfaltspapp som ångspärr så klarar det sig alltid ... plast och du kan få stora fuktproblem om den hamnar fel beroende på årstid och vilken sida som är varmast.

Du behöver ingen ångspärr med så lite isolering.

W witten skrev:
Du behöver ingen ångspärr med så lite isolering.
Var går gränsen?

Jag har vindpapp på utsidan, vad är skillnaden med asfaltspapp?

C CarlC89 skrev:
Var går gränsen?
Finns ingen fast gräns men alla tjocklekar som uppfyller dagens energikrav måste ha en ångspärr så man slipper oftast ens fundera. 45 mm kan man knappt betrakta som en isolerad byggnad.

Det är ett förråd. Ska man ha ångspärr ? Kommer inte ha värme igång på vintern

Om du planerar att någon skall kunna sova där så måste du ha ventilation. Eftersom du måste ha ventilation så hade jag absolut satt plast.

Okej, vad gör plasten

Är det inte läge o fylla ut regelstommen med isolering när man ändå är igång?

Jo det ska jag

Plasten hindrar fukt att vandra genom konstruktionen. Oavsett vilket håll den kommer från. Tex en sovande person avger en massa fukt. Den fukten kommer att komma ut från stugan genom ventilationen istället för att gå genom väggarna och taket. Den fukt som är i luften utomhus kommer inte att komma in i stugan.

Om du inte ska ha byggnaden konstant uppvärmd så ska du inte ha någon plast utan kör på en vindpapp.

Okej

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.