Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Toermae: Skulle satsat på att göra ett litet hål sen dra in rejäla skruvar. Skruvar till industriportar är typ korta franska träskruvar så det bör funka bra. Använd inte självborrade då det kommer börja glappa efter ett tag och då är hålen förstörda då det är för fin gäng på dessa
useless: den typen av mögel sitter på ytan, så det räcker att borsta bort det. Även om det är lite blånad kvar så har det ingen större betydelse. Mögelsporer finns i luften och dom börjar gro när det finns rätt förutsättningar. Att det har varit mögel på ett visst ställe tidigare har ingen större påverkan på om och när det blir ett nytt angrepp, utan det är temperatur och fukt som
Skalhamn: Tack för svar. Antar att jag måste upp i EI60. Tycker fortfarande att det är lite oklart när det gäller carportdelen. I förrådsdelen är det ju inga problem att gipsa som du beskriver men Carport-delen byggs ju som en förlängning av gaveln på huset med husväggen som ena vägg. Hade tänkt att jag bara skulle ha det enkelt med reglar och sedan fasadklädnad på utsidan på andra
Mohsal_Partille: [citat] Ja det är inte en dum ide! Bor i Göteborg / Partille. mvh Mohammad
BirgitS: När det gäller hur riktigt små bostäder kan vara planerade kan man ju titta på attefallshus.
Marsman80: Nu kanske det inte finns tillräckligt utrymme där du har din slänt men annars känns det ju klart mycket bättre att flytta ut L-stödet så att hela stugan står på fast mark. Kan ju inte påverka känslan av stugan står vid en kant speciellt mycket då man ju ändå ser ett stup direkt vid kanten.
Tootiki: Sjusovare här men LÄTT öster! En morgonsol är superenkel att hålla ute med mörkläggingsgardiner samt västerläge = varmare (vilket för mig är BIG no no). Är uppväxt med båda och man kunde knappt vara i sovrummet som låg i västerläge under sommarhalvåret pga värme, sen spelade det väl också in att rummet hade fönster både i söder och väst ...
Jannej421: [citat] Tack för länken! Byggnad hemsida är lite svårnavigerad, så här inte hittat denna. / Janne
Rabbithole: Som sagt beror det mycket på lokala bestämmelser, och även på hur man gör utformningen. Som jag förstår det skall samlingen bara stå i ett "showroom" och då kan man lika gärna utforma det som t.ex. ett vardagsrum, förråd etc och själva garageytan där det mekas vara lite mer begränsad. Det är dock inte ovanligt med garage över 100m2 på landsbygden.
Snurrpan: Det gungar inte i byggnaden, små vibrationer som gör att glas som står intill varandra i vitrinskåp klingar lite. I husvagnen som står uppallad med stödben ovan mark känner man lite rörelse när man ligger och vilar.
Syningetorparn: [citat] Det låter som en betydligt bättre kostnadsoptimering. Mina två "syllar" ligger på c:a 160 cm c/c och då fick jag förslaget att ha golvplanken minst 40mm. Fick dessa 50*250 furuplank från en lokal såg till obetydligt mer än priset för tryckta 45mm på byggvaruhuset. En fördel med bara två syllar här är att risken för "ridning" försvinner. Ska glesa ut golvet vid tillfälle.
justusandersson: 45x220 C 24 c/c 60 cm klarar inte 4,8 m spännvidd utan att böja ner ca 6 cm vid max snölast. Det behövs limträ, t.ex. 42x270.
Robert-san01: Jag har köpt mina från https://www.scheurich24.de/ Bra priser, sortiment och billiga frakter till Sverige.
legosoldaten: [citat] Tack för tipset! Det där hade jag aldrig kommit på själv. (Ja jag har noll koll på sånt här...)
Svanteman: Det skulle vara knappt 8000:-/m² inkl moms får man anta så det låter fullt rimligt, kanske också som ett bra pris. Men det beror ju på vad som ingår som någon skrev. Brukar räkna ca 10.000:-/m² om man lägger till sådana småbyggnader vid en större entreprenad och då är det exkl moms och proj.
Stuff: Har du husbilen nära husväggen så känns inte som att det ska behöva påverka sikten i korsningen. Då ser ju det där trädet du har ute i hörnan ut att vara ett värre hinder
Erik Salhammar: [citat] lovvärt projekt! Fint att se att folk fortfarande bryr sig om sina nära och kära. Ska följa. om du söker bygglov så kan du nog glömma hela grejen.
Don_Simon: Jag hade liknande situation då jag köpte hus. Blev informerad att Platon inte skulle utsättas för solljus och fyllde helt enkelt på med grus.
TheOddOne2: Med några antaganden så får jag det till ~49 m2 (En rektangel nedre högra, som är 2,5 x 6,2 + (En cirkelsektor med båge 10,8 och vinkel 90 därmed radie 6,87 - en elips med lillraxel 1,07 och storaxel 4,37 därmed area 14,69/4))
monken90: [citat] Ja det kom jag fram till, tänkte bara om nån visste nån åf eller om det fanns liknande!:) Ska mejla usa o fråga, tack för tipset
ahhl: Hej! Vi tänkte anlita någon att bygga ett litet enkelgarage. Finns det någon som har bra erfarenhet av någon snickare/firma i Skåne som ni kan tipsa om? Tack på förhand!
Ontrack: [citat] Boden ska isoleras från start i golvet med vindpapp och isolering (95mm tror jag det blir), tänkte ej ha fuktspärr i väggarna då jag inte kommer ha över 10c året om. Isolering i väggar och tak kan dröja nått år innan det blir gjort. När det är färdigisolerat tänkte jag ha över 0c året om med el. Kommentera gärna om det finns nått tankefel här :)