S
Sudis: Tack! Inget special utan de ”vanliga” reglerna gäller här.
3 svar · 1,1k läst
T
Thedentist: Lite uppdatering här då. Blev tyvärr inget växthus där eftersom bygglovet fick ett blankt nej. Står för nära tomtgränsen! Rakt fram på bilden är bilväg och till höger cykelväg. Surt besked men förståeligt.
8 svar · 1,4k läst
·
Anden89
Anden89: [citat] Okej, jag tror att kattvindsväggarna är byggda efter att själva huset byggdes.. Men ska kolla lite på det så får jag se vart det hamnar.. Tack för svaren!
12 svar · 5,3k läst
·
I
Ingeborn83: [citat] Hej, Hur gick du tillväga för att få det avvecklat? behövde du särskild anledning till det?
1 svar · 3,3k läst
prototypen
prototypen: Funkar nog på sydligare breddgrader där det inte snöar och blåser så mycket. Naturligtvis kommer det att fungera här också men det blir en omfattande grundläggning och ganska grova stolpar för att klara snölast. Protte
1 svar · 2,9k läst
·
Alfredo
Alfredo: 39 % skulle jag säga är en ganska låg luftfuktighet. Man brukar säga att normalt inomhus är 40-60 %. 70 % är kanske något högt men inte extremt fuktigt på något sätt. Men visst, det är däromkring som mögel börjar trivas. Angående att ha en behållare så kolla upp vilka volymer det kan handla om. Min AC, vars primära funktion är att kyla och avfuktning är en bieffekt, fyller en
19 svar · 2,5k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Hur är tanken med garaget , förråd , verkstad eller parkera bilen där varje dag ?
7 svar · 7,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap. 5 § ”Även om det inte krävs någon anmälan för att uppföra friggeboden kan det krävas anmälan för att göra invändiga ändringar. Det kan till exempel vara om byggnadens bärande konstruktion berörs. Det kan även krävas anmälan för exempelvis installation av vatten, avlopp, eldstad eller ventilation.”
8 svar · 9,9k läst
C
Ciasan: [citat] Tömmer du då rännan manuellt?
9 svar · 8,9k läst
K
Kallebo: Vi satte in en ME Hero LN25 förra året. Den är väldigt tyst och verkar fungera bra. Rekommenderas! Smidigt med inbyggd schemaläggning via app som ingick i priset.
2 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] En del hussäljare kan nog tänkas ge dig sådan hjälp och annars finns ju arkitekter som är utbildade i att anpassa hus till en viss tomt.
2 svar · 1,4k läst
L
Loopi: [citat] Tack för utförligt och snabbt svar! Ja, jag tror jag får göra lite undersökning. Kanske blir en mulltoa och vattenslang till att börja med :)
6 svar · 2,5k läst
B
Byggsnyggen: Jag är i en liknande situation. Kan rekommendera att ringa till kommunens handläggare och diskutera möjligheter, vad man får göra o.s.v. I alla fall i mitt fall är de väldigt hjälpsamma och förklarande. Deras uppgift är ju att hjälpa till och bereda ärende för ev. beslut som tas i nämnd. Efter fattat beslut har sedan Länsstyrelsen 3 veckor på sig att överklaga beslutet. Har
5 svar · 4,3k läst
·
Tomture61
Tomture61: Hur ren ytan är avgör hur väl färgen fäster + markfukt från undersidan av plattan . Rengör betongen med ngt medel , har betongen "hud" så måste den slipas bort . Är betongplattan isolerad eller det har dränerats rätt undertill så är du säker ang markfukt .
1 svar · 1,6k läst
mikethebik
mikethebik: [citat] Det där stället känner jag väl igen då jag passerat där oräkneliga gånger och tyckte det såg väldigt bekant ut, bra ide att både skaffa utrymme och samtidigt en få bra carport!
7 svar · 7,5k läst
·
Totte_S
Totte_S: Har ni provgrävt något eller har ni koll? Ofta ligger ju kalkstenen väldigt ytligt på Öland och därför står det vatten ganska lätt när det inte rinner undan. ( kan vara bra för andra byggkunniga att veta när de svarar)
1 svar · 1,8k läst
J
JSten: Såhär gjorde vi till vårt garage/verkstad/förråd: [bild] Ut mot vägen/granntomten (öst) så har vi 10x6 fönster placerade högt upp (150 cm över golvhöjd invändigt och ca 160-180 på utsidan från marken). Logiken är att vi fortfarande vill kunna se ut (grym utsikt över åkrarna), men inte inbjuda till nyfikna i onödan. Sen åt väster, mot "innergården" så har vi valt större
4 svar · 4,0k läst
·
A
andersmc: [citat] Det har att göra med fönster också. Det är inte bra att en takstol kommer att vila på ett fönster. Man kan tänka på framtiden också. Även om alla takstolar idag är ovanför stående reglar kanske man någon gång vill bygga om och ändra fönsterplaceringen. Att fälla in en stående regel när man bygger är nästan inget besvär alls. Att göra det när huset är färdigbyggt
9 svar · 35,2k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Skippa plast i ytterväggar / tak , om du inte tänkte ha det som bostad . Använd ångbroms istället . https://www.byggmax.se/%C3%A5ngbroms-bison-p6303022#267=33208
5 svar · 7,7k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Förlåt, det var mer av en allmän upplysning så att ingen annan trodde att det skulle gå att kalla vad som helst för lekanordning och att det skulle vara fritt fram.
12 svar · 3,9k läst
K
Kane: [citat] ?
1 svar · 1,2k läst
K
G
gromit42x: Hej, Vi planerar att återställa en uteplats där ett tidigare skärmtak fick flytta på sig när vi dränerade. Planen är att bygga ett uterum/växthus som i bakkant vilar på muren mot grannen och i framkant går fram till nästa terassnivå. Lutningen skall vara uppåt från bakkant till framkant. Ytan är strax under 15kvm så vi klarar det inom ramen för friggebodsreglerna. Platsen ligger
0 svar · 1,3k läst
·
Bart
Bart: Sätt en förhöjningsring och ett gjutjärnslock. Det borde du kunna ha i garaget utan problem.
11 svar · 4,2k läst
·
H
heimlaga: Tryckimpregnerat har dålig hållfasthet och hur impregnerat det än är så ruttnar det endå när det är under bar himmel. Det blir att gräva nya plinthål eller förlänga eller flytta byggnaden. Då man har grävt några dagar och kommer i form brukar det gå bättre. Efter en tid kan man ledigt flytta 5 ton om dagen och tycka att man har haft en ganska lugn dag. Riktigt topptränade
11 svar · 4,6k läst
·
K
Knight: Vi rullade in dom på plats med dollyvagnar för bilar Mitt tips är att rita upp stommen med takstolar och allt sketchup
10 svar · 2,4k läst
·
J
jonaserik: Se bara till att när du travar ska det vara min 5cm mellan travarna så det kan blåsa mellan, annars torkar inte veden, den förblir fuktig och ruttnar. Lättast är att göra en trave och vid nästa trave skjuter men in en pinne som står mot förgående med jämna mellanrum, då blir dom kvar och låses på plats av dom pinnar som läggs ovanpå. och framför allt med, så ska det vara glest
7 svar · 5,7k läst
·
N
najks: [citat] på 30m2 absolut! antar att de räknar takets totala yta då, med ev utskjut etc? hade ju räknat på 25m2 och tänkt mig ungefär 5x5m för en V40 + V50 + cykel och typ gräsklippare
4 svar · 2,1k läst
U
Ulf Aronsson: [citat] Tack så mycket,Er kan man lita på./Uffe
2 svar · 816 läst
·
A
Alfredric: Stort tack, ska kolla med röris på plats.
2 svar · 1,3k läst
S
sharif: Ja jag håller med rent allmänt, men tänkte ändå ställa frågan ifall det är jag som är lite övernitisk då själva takytan inte är så stor. Har haft projekt och slit här hemma ganska non-stop under 2 månader, så suget är på minimum att börja med något nytt just nu, därav den lätta utvägen denna gången, Tack för svaret, fortsätter lets och hittar jag inget, så får det
2 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.