K
Hej,

Vi byggde hus för ca 2 år sen men en av de stora husentreprenad.
Det har vart en lång utdragen resa där vi har blivit överkörda gång på gång. Eftersom vi varit okunniga i allt som har med byggandet o göra valde vi helentreprenad för vi tänkte att dom har koll på det mesta. Visa sig vara helt fel, det går verkligen inte att lita på någon i denna bransch. Från slutbesiktning för två år sen tills idag har vi fått fightas för att få hjälp. Även det vi anmält inom två månader från besiktningen har de ignorerat. När jag tillsslut anmälde de till
ARN så fick vi efter 5 kompletteringar avslag eftersom de då hade gått över 1 år från första gången vi anmält fel hos entreprenören. Hade jag vetat denna regel hade jag såklart anmält innan. Vi var för blåögda och trodde hela tiden att de kommer göra rätt för sig. Under hela 2020 så var de ingen som har ens besvarade våra mejl.

Vi hade tvåårsbesiktning och nu vägrar de avhjälpa vissa punkter, jag har anmält till detta ARN igen men tänker att vi ska även anlita en jurist och ta det till tingsrätten. Entreprenör vet om att vi gjort en anmälan men är helt ointresserade av att ens titta på anmärkningarna från Besiktningen.

Grejen är att detta har tagit så mycket energi från oss, mannen gick in i vägen 2019 och blev sjukskriven i ett halvår, nu arbetar han 70% Han orkar inte att ta tag i detta igen, medan jag känner att jag vägrar låta dom köra över oss igen. Har läst på och på, tyvärr är konsumentlagen och abs 09 därför behöver jag lite råd, vad jag kan läsa mig till är att detta inte är byggt enligt branchstandard.
Bild 1 bakom wc (1)lossnat helt och de luktar unket i toan.
Bild 2 wc/bad (2) rören? Här har vi både badkar och plats för dusch
Bild 3 wc/dusch (1) minsta avstånd 200mm?
Bild 4,5,6 Tvättstuga, golvvärmerör (inget avstånd mellan väg och rör, minst 60mm?

Tackar för alla råd på förhand

• En vägganslutning av ett rör bakom WC där fixeringen lossnat och exponerat området bakom kaklet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningsrör löper längs golv och vägg i ett hörn bakom en WC, utan synligt avstånd mellan rör och vägg.
    Skapa konto
  • Måttband som visar avståndet mellan golvbrunn och vägg i ett badrum.
    Skapa konto
  • Närbild på röranslutning bakom toalett med dålig tätning och synliga smutsavlagringar.
    Skapa konto
  • Rörinstallationer med kopparledningar och plastslangar bakom WC i badrum, avståndsproblem noteras.
    Skapa konto
  • Bild på VVS-installation med kopparledningar och plastslangar nära en grå vägg, potentiellt felaktigt monterade.
    Skapa konto
  • Svart kakelgolv med en orange täckplatta för rörgenomföring, relaterad till byggbesvär.
    Skapa konto
Avstånden mellan vägg och rör/golvbrunn gäller till tätskiktet. Kaklet bygger en dryg cm, så du får dra av det när du mäter.

• Gilla
Kristofferjohan
  • Laddar…
Mitt välmenta råd för ett lyckligare liv och undvika att gå under i rättshaveristträsket:
Limma fast brickan bakom WC’n med silikon och släpp detta!
Som ren amatör ser jag ovan inget allvarligt - som skulle kunna skada er mer än att fightas mot Goliat.
Njut av ert nya fina hus!
Eller?

Redigerat:
  • Gilla
Kristofferjohan och 1 till
  • Laddar…
Vill inte låta elak, men gå in i väggen för detta?

K
D Danne213 skrev:
Vill inte låta elak, men gå in i väggen för detta?
Det är inte detta han gick in i väggen för. Han struntar helt i att ens försöka få saker åtgärdade, inte värt mödan hos han.

Han hade ett krävande heltidsjobb (inga 40h i veckan) där han skulle vara tillgänglig 24/7, Bygge av hus där vi inte såg eller hörde av vår projektledare utan alla underentreprenörer kontakta oss direkt. Vi valde helentreprenad just för att varken tid eller kunskap fanns.
Flytt från bostadsrätt till hyresrätt (vi var tvungna att sälja för att få byggnadslån) på detta två barn, varav en nyfödd. Vi var med på resan skulle vara tuff, liksom det var självvalt, men att projektledaren skulle vara så onårbar är inget val vi gjorde. All den tid man vart tvungen att trixa fram för att ha möte efter möte pga onårbar projektledaren, det rann över tillslut. Vi betala för att slippa projektleda bygget men fick ändå göra det. Det ska inte behöva vara så. Men företag som dessa kan göra precis som dom vill då vi konsumenter tyvärr accepterar allt.

K
F FDT skrev:
Mitt välmenta råd för ett lyckligare liv och undvika att gå under i rättshaveristträsket:
Limma fast brickan bakom WC’n med silikon och släpp detta!
Som ren amatör ser jag ovan inget allvarligt - som skulle kunna skada er mer än att fightas mot Goliat.
Njut av ert nya fina hus!
Eller?
Jag håller med, känner själv att vi inte orkar fights för de skiter i vilket. Problemet är att vi har anmärkningar på besiktningsprotokoll, både slutbesiktning och garantibesiktning som dom inte åtgärdar. Vi får liksom inga svar.
Jag kontaktade tillslut VD och han svarade oss omgående, Efter 1 timma ringer en person från deras eftermarknad upp oss. När jag frågar han varför dom inte svarar på mail vi skickat under flera månader så ber han om ursäkt, skyller på att dom har såå mycket att göra nu och på ny personal. Okej tänker jag, orkar inte dra ut på de utan vill bara få dessa punkter åtgärdade. Vad händer sen, ingenting.
Därav min anmälan till ARN. För dessa anmärkningar är inga ”små” saker som behöver fixas utan mer större som har med golvet att göra ex.

När vi skulle byta hemförsäkring så var Anticimex här och gjorde en besiktning åt försäkringsbolaget, och vi fick anmärkningar. Försäkringen täcker inte ifall de skulle bli framtida skador.

Ur besiktningsprotokoll-

Rörgenomföring finns i vägg, i duschzon.
Bakom badkaret. Rörgenomföringar i väggen, i duschzon, medför en ökad risk för att vatten tränger in i omkringliggande konstruktioner och orsakar fuktskador.
Inte utfört enl. Branschregler.

Golvlutning.
Gäller utanför duschzon. Brister i golvets och/eller tätskiktets lutning medför risk för att vatten, om det hamnar utanför duschzonen, blir stående i golvets lågpunkter eller rinner ifrån golvbrunnen. Inte utfört enl. Branchregler.

Har så svårt att släppa detta, just för att dom är så ignoranta och de har dom varit från första början. Trodde aldrig det kunde gå till såhär.

• Gilla
SIL
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.